2021-03-02, 03:00
Medlem
anderslindenlabss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Om katten ändå ska sövas för blodprov. Jag har inte en aning om hur denna veterinären arbetar eller hur katten är.

Mina katter brukar inte sövas när djursköterskan tar blodprover,
Citera
2021-03-02, 03:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderslindenlabs
Veterinären har sagt att RC är den bästa maten för min katt som har astma
Han har störa förändringar på lungorna som enligt vet att det är astma.
Men jag tänkte höra med er om ni vet någon bättre mat till honom?

Vill att han ska få så lite astma anfall som mjöligt...då det är livshotande.

Astma är som att andas genom ett sugrör..
Han hukar sig och hostar och andas med öppen mun pipper etc

katten har varit inlagd tidigare och fick dropp då han hade anorexia och inte ville äta någon mat.

Blötmat är mest vatten i tyvärr men jag brukar ge han det i bland i alla fall.

Han brukar få Royal Canin Senior Consult Stage 1 Wet Cat Food

Jag hade ungdomsastma en gång i tiden. (Det gick över, jag är gammal nu). Astman kunde initieras om jag åt mycket skaldjur och fisk. Och då menar jag mycket! Har för mig, om jag minns rätt, att skaldjur påverkar betablockerare, eller innehåller betablockerare, som man i vissa fall kan överreagera på, och i mitt fall astma. Även i dagsläget känner jag mig "svullen i halsen" om jag klämmer i mig ett kilo skaldjur på en kväll. Betablockerare.

Jag är givetvis ingen katt, men äter din katt fisk/skaldjur? Kan ge astmatiska symptom.
Citera
2021-03-02, 03:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hittade en film om behandling av astmasjuka katter som kanske kan vara av intresse. En sån här inhalator med tillhörande "burk" har jag en äldre astmatisk släkting som använder. Hon är lite vimsig och klarar inte längre av att koordinera puffen med inandningen, men den här metoden funkar bra.

https://www.youtube.com/watch?v=4CEsgRAFk2I

Man måste träna katten att använda "burken", finns filmer om det också.

https://www.youtube.com/watch?v=NpGmBq7oTU4

När det gäller människa är det i första hand inhalationscortison man använder, som har mycket mindre biverkningar än cortison i tablettform. Sen kan man lägga till luftrörsvidgande medicin, det finns både långtidsverkande som tas varje dag och snabbverkande som tas vid behov.

Inhalationer kanske inte är nåt som passar din kisse, och metoden kanske inte ens används i Sverige, men ville i alla fall visa.
Citera
2021-03-02, 09:56
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Nej han ska inte prova sig fram. Utan gå till veterinären.

Nu frågade ju TS oss på flashback och därav tråden. Veterinären rekommenderar alltid alltid alltid veterinärfoder. Om det är något ts redan har provat så rekommenderar JAG färskfoder.
Citera
2021-03-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Nu frågade ju TS oss på flashback och därav tråden. Veterinären rekommenderar alltid alltid alltid veterinärfoder. Om det är något ts redan har provat så rekommenderar JAG färskfoder.
Ja jag skrev det med. Men ändå viktigt att påpeka att gå till veterinär istället för att prova sig fram. Även om han frågat här kan man ju säga till honom att gå dit. Inte säkert att alla gör det med sina djur.
Citera
2021-03-02, 15:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Ja jag skrev det med. Men ändå viktigt att påpeka att gå till veterinär istället för att prova sig fram. Även om han frågat här kan man ju säga till honom att gå dit. Inte säkert att alla gör det med sina djur.

Nu ska jag väl inte svara för TS, men han har redan varit hos veterinär och katten är inte bra trots veterinärfoder, mediciner och diverse preparat. Det är synd om katten och att vi ger råd om alternativ som kan fungera är helt ok i det läget tycker jag.

Precis som Jagnickar skriver försöker veterinärerna alltid sälja saker, det är kostbehandling med dyra torrfoder som rekommenderas för i stort sett allt när det gäller katter, även om de inte är sjuka ska de ha tillskott, specialmat osv. Exempel: Var in med en vanvårdad katt som hade så tovig päls att han måste sövas och rakas. Veterinären såg sin chans och försökte sälja foder för pälsen, antihårbollsmedel, schampo i skumform, i stället för att prata om vikten av att borsta katten regelbundet, som är vad den katten behöver. (Katten är omplacerad och har det bra nu, utan specialfoder och annat.)
Citera
2021-03-02, 16:02
Medlem
anderslindenlabss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hittade en film om behandling av astmasjuka katter som kanske kan vara av intresse. En sån här inhalator med tillhörande "burk" har jag en äldre astmatisk släkting som använder. Hon är lite vimsig och klarar inte längre av att koordinera puffen med inandningen, men den här metoden funkar bra.

https://www.youtube.com/watch?v=4CEsgRAFk2I

Man måste träna katten att använda "burken", finns filmer om det också.

https://www.youtube.com/watch?v=NpGmBq7oTU4

När det gäller människa är det i första hand inhalationscortison man använder, som har mycket mindre biverkningar än cortison i tablettform. Sen kan man lägga till luftrörsvidgande medicin, det finns både långtidsverkande som tas varje dag och snabbverkande som tas vid behov.

Inhalationer kanske inte är nåt som passar din kisse, och metoden kanske inte ens används i Sverige, men ville i alla fall visa.

Astma katten har tidigare fått aerokat med flutide morgon och kväll men det förvärrar hans astma.
Han blir stressad av masken. Och han fick levrat blod av masken.

När veterinären och jag provade masken fick han anfall en gång i veckan. Utan mask är det ca 10 gånger per år som han får ett anfall.

Astma katten har icke allergisk astma och vanlig astma.

Alla 3 katter av avmaskade idag med Banminth vet.
Citera
2021-03-02, 16:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Astma katten har tidigare fått aerokat med flutide morgon och kväll men det förvärrar hans astma.
Han blir stressad av masken. Och han fick levrat blod av masken.

När veterinären och jag provade masken fick han anfall en gång i veckan. Utan mask är det ca 10 gånger per år som han får ett anfall.

Astma katten har icke allergisk astma och vanlig astma.

Alla 3 katter av avmaskade idag med Banminth vet.

Ok, tack för info. Vad synd att det bara förvärrade.

När kissen får anfall, vad gör du då? Åker man till veterinären direkt, eller? Vad gör de där? Vill lära mig mer, därför jag frågar, hoppas du vill svara.

Bra att du gav dem spolmaskmedel. Städa och byt i lådorna som jag skrev också så du får bort äggen och upprepa om 14 dagar så du får bort alla larverna i lungorna. Lovar att återkomma med tips om hur du ska göra framöver, ska läsa på lite mer.
Citera
2021-03-02, 17:32
Medlem
anderslindenlabss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ok, tack för info. Vad synd att det bara förvärrade.

När kissen får anfall, vad gör du då? Åker man till veterinären direkt, eller? Vad gör de där? Vill lära mig mer, därför jag frågar, hoppas du vill svara.

Jag brukar lyfta upp honom och ge han betapred med vatten då brukar anfallen gå över snabbt på någon minut bara. Ibland brukar jag koka vatten i en kastrull och låter han andas in varm ånga.

När det var nytt för mig tog jag astma katten till veterinärena ofta som bara lyssnade på hans lungor och hörde pip ljud från lungorna dom gjorde inget mer eftersom anfallen hade upphört.

Jag har rensat alla 3 kattlådorna och byt everclean kattsanden men tack för förslaget.

Jag har inga parfymer eller sköljmedel när jag tvättar för att minska risken för anfall på katten.
Och jag röker inte , har aldrig prövat och kommer aldrig göra det heller.

Imorgon ska jag ta katten till veterinärerna utanför hemmet för kontroll.
Citera
2021-03-03, 09:14
Medlem
anderslindenlabss avatar
Är tillbaka från vet med min katt och enligt dem ska man inte avmaska innekatter eftersom katten kan bli resistent mot avmaskningsmedel.

Och dom tycker jag ska köra på med rc torrfoder iaf...

Astma katten har lite överrörliga knän som man inte behöver göra något åt eftersom knäskålarna hoppar tillbaka av sig själv.

Han har inte levrat blod längre i näsan.
Citera
2021-03-03, 13:11
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Är tillbaka från vet med min katt och enligt dem ska man inte avmaska innekatter eftersom katten kan bli resistent mot avmaskningsmedel.

Och dom tycker jag ska köra på med rc torrfoder iaf...

Astma katten har lite överrörliga knän som man inte behöver göra något åt eftersom knäskålarna hoppar tillbaka av sig själv.

Han har inte levrat blod längre i näsan.

Det verkar inte vara något riktigt kattämne det där. Sluta på plåga katten och ge den en resa till katthimlen.
Citera
2021-03-03, 15:54
Medlem
anderslindenlabss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det verkar inte vara något riktigt kattämne det där. Sluta på plåga katten och ge den en resa till katthimlen.

Jag plågar inte mina katter ibland blir dom sjuka precis som vi människor kan vara och inte avlivar man en människa för det.

Alla mina katter har en bra liv även om dom har några sjukdomar.

När mina katter blir allt för sjuka kommer avlivning på tal hos vet men nu mår mina katter bra.

Tror inte vi kommer någon vart i denna tråd mer så mod kan låsa tråden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in