• 1
  • 2
2021-02-25, 22:27
Medlem
Varje dag läser vi om personer som blir gripna på brottsplatser eller grips för att de varit anhållna i sin frånvaro.

Ibland, sällan, går det att läsa hur polisen "hämtar någon till förhör" som sen ska förhöras som misstänkt.

Är det någon juridiskt skillnad på detta och vad? Är det mest en semantisk fråga? Visst kan vem som helst "hämtas in till förhör" och sen höras som vittne/annan/misstänkt? Måste polisen ha klart för sig om en intressant person på en brottsplats ska hämtas till förhör som vittne, annan eller misstänkt innan själva medtagandet kan ske?
Citera
2021-02-25, 22:42
Medlem
nedboys avatar
Polisen kan hämta in folk till förhör av många olika anledningar. En kan vara att polisen misstänker att personen är inblandad i det brott som skett.

När polisen kan presentera en skälig misstanke så kan en person gripas. Då behövs det något som polisen kan peka på som gör det troligt och inte bara att någon polis känner i magen att personen är skyldig.
Citera
2021-02-25, 23:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Polisen får hålla förhör med alla personer som kan antas kunna lämna uppgifter av vikt för utredningen, detta framgår av 23:6 RB Om personen har varit med vid brottstillfället så kan man anta att denna person kan besitta uppgifter som kan underlätta polisens utredning. På grund av detta kan polisen ha rätt att förhöra.
https://lawline.se/answers/gar-det-a...som-narstaende

Så de kan förhöra alla. Men för att gripa behöver de ju mer än magkänslan. Dvs någon form av bevisning. Annars får de bakläxa av åklagaren då man inte har tillräckligt för att häkta.

Sedan oavsett bara förhörd för sakens skull eller gripen är alltid det bästa att hålla käft. Inga kommentarer. Allt du säger kan ju vändas mot dig.
Citera
2021-02-25, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Polisen kan hämta in folk till förhör av många olika anledningar. En kan vara att polisen misstänker att personen är inblandad i det brott som skett.

När polisen kan presentera en skälig misstanke så kan en person gripas. Då behövs det något som polisen kan peka på som gör det troligt och inte bara att någon polis känner i magen att personen är skyldig.

Det var inte något svar på mina frågor men tack ändå att du tog dig tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så de kan förhöra alla. Men för att gripa behöver de ju mer än magkänslan. Dvs någon form av bevisning. Annars får de bakläxa av åklagaren då man inte har tillräckligt för att häkta.

Sedan oavsett bara förhörd för sakens skull eller gripen är alltid det bästa att hålla käft. Inga kommentarer. Allt du säger kan ju vändas mot dig.

Jag tackar även dig men det var inte så mycket svar på mina frågor. Kan inte hålla med om att det är alltid är bäst att vara tyst, det är ju att utsätta sig för risk att bli ännu mer misstänkt.

Ska även ställa en till fråga. Kan vår konung bli gripen för brott? Med tanke på att han inte kan åtalas med hänvisning till åtalsimmunitet?
Citera
2021-02-26, 00:14
Medlem
svartenQQQs avatar
Först blir du gripen,( om händertagen,) sen anhållen, häktad, åtalad, , rättegång, nöjda dig, placering mm mm lite of topic, kanske missade något åxå
Citera
2021-02-26, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartenQQQ
Först blir du gripen,( om händertagen,) sen anhållen, häktad, åtalad, , rättegång, nöjda dig, placering mm mm lite of topic, kanske missade något åxå

Får lov att säga samma sak till dig, tack för att du tog dig tid men det var inte svar på mina frågor.
Citera
2021-02-26, 01:04
Medlem
Magrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HTML5
Får lov att säga samma sak till dig, tack för att du tog dig tid men det var inte svar på mina frågor.

En simpel fråga: hur mycket tid har du själv lagt på att få svar på dina frågor? Har du t ex provat hos polisen? https://polisen.se/lagar-och-regler/...-eller-haktad/
Citera
2021-02-26, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magrat
En simpel fråga: hur mycket tid har du själv lagt på att få svar på dina frågor? Har du t ex provat hos polisen? https://polisen.se/lagar-och-regler/...-eller-haktad/

Tja, jag ställer frågorna här eftersom jag inte har hittat svar hittills. Tack för att du gav en länk men ingenstans på den sidan finns svar på mina frågor.
Citera
2021-02-26, 02:38
Medlem
Citat:
Varje dag läser vi om personer som blir gripna på brottsplatser eller grips för att de varit anhållna i sin frånvaro.

Ibland, sällan, går det att läsa hur polisen "hämtar någon till förhör" som sen ska förhöras som misstänkt.

Är det någon juridiskt skillnad på detta och vad? Är det mest en semantisk fråga? Visst kan vem som helst "hämtas in till förhör" och sen höras som vittne/annan/misstänkt? Måste polisen ha klart för sig om en intressant person på en brottsplats ska hämtas till förhör som vittne, annan eller misstänkt innan själva medtagandet kan ske?

Hämtad till förhör innebär en tillfällig omhändertagning för att bli förhörd, varken mer eller mindre.
Normalt kan man inte tvingas vara kvar mer än 6timmar. Om det är av synnerligen stor vikt för utredningen kan det förlängas till 12 timmar.

Att bli gripen kräver en konkret brottsmisstanke. Detta görs om det kan finnas skäl att anhålla någon men inte tid att få beslut om anhållning.
Tidsramen här är samma som vid hämtning till förhör, inom 6timmar(kan förlängas till 12) skall åklagare besluta om personen skall anhållas eller inte.
Om åklagare beslutar om anhållan skall åklagaren senast kl12 tre dagar senare begära personen häktad(dvs lägga fram en Häktningsframställning i tingsrätten).

Hämtad till förhör behövs alltså ingen brottsmisstanke för men det gör det för att bli gripen.
Det finns dock krav för att polisen skall få hämta någon till förhör.
Dessa finner du i Rättegångsbalken 23kap 7§ som lyder:

[K23]7 § Den som utan giltig orsak underlåter att följa en kallelse att inställa sig till ett förhör får hämtas till förhöret, om det har satts ut att hållas på en plats inom en väglängd av tio mil från den plats där han eller hon har sin bostad eller vid kallelsens mottagande uppehöll sig.

[S2]Utan föregående kallelse får den som uppehåller sig inom en väglängd av tio mil från den plats där förhör skall hållas hämtas till förhöret, om undersökningen avser ett brott på vilket fängelse kan följa och det skäligen kan befaras att han eller hon inte skulle följa en kallelse eller att han eller hon med anledning av en kallelse skulle genom undanröjande av bevis eller på annat sätt försvåra utredningen.

[S3]När det är av synnerlig vikt för utredningen att förhöret äger rum, får hämtning enligt första eller andra stycket ske oavsett väglängden.

[S4]Hämtning till förhör av den som skall höras som vittne eller annars utan att vara misstänkt för brott, bör äga rum endast när det föreligger skäl av särskild vikt för en sådan åtgärd.

[S5]Är den som skall höras anhållen eller häktad, skall han eller hon inställas på den plats som bestämts för förhöret. Lag (2002:440).

samt även 8§:

[K23]8 § På tillsägelse av en polisman är den som befinner sig på den plats, där ett brott förövas, skyldig att medfölja till ett förhör som hålls omedelbart därefter. Vägrar han utan giltig orsak, får polismannen ta med honom till förhöret.

[S2]Vad som sägs i första stycket gäller också den som befinner sig inom ett område i anslutning till den plats där ett brott nyligen förövats, om det för brottet inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i fyra år. Detta gäller också vid försök till ett sådant brott.

[S3]Bestämmelserna i första och andra styckena gäller även innan förundersökning hunnit inledas. Lag (1994:1412).
Citera
2021-02-28, 13:20
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Det var inte något svar på mina frågor men tack ändå att du tog dig tid.

Om du inte kan se en liten analys av din fråga i mitt svar så har du svåra läsproblem. Dock är mitt svar inte någon avhandling i ämnet. Är det vad du söker så bör du vända dig till andra källor än Flashback. Hör av dig till polishögskolan så kan de hjälpa dig att hitta rätt.
Citera
2021-04-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om du inte kan se en liten analys av din fråga i mitt svar så har du svåra läsproblem. Dock är mitt svar inte någon avhandling i ämnet. Är det vad du söker så bör du vända dig till andra källor än Flashback. Hör av dig till polishögskolan så kan de hjälpa dig att hitta rätt.

Du gjorde ett försök men det var inte alls svar på mina frågor. Anser du själv att det var träffsäkra svar har du problem att tillgodogöra dig svenska.
Citera
2021-04-22, 10:57
Medlem
Du tänker antingen för mycket eller för lite. Det korta svaret är Ja, det är skillnad.

Att gripa någon är en handling en polis kan göra för att fysiskt kvarhålla en person (på plats eller färda personen till en lokal (typ häktet)), polisen jobbar då utefter vissa aspekter som hur långt straffet för brottet är, om du är på sannolika skäl misstänkt osv. Att utfärda ett HÄFÖ behöver inte innebära mycket mer än att den misstänka inte har kommit på förhör när den har blivit kallad.

Din fråga är lite luddigt ställd, vilket får mig att misstänka (pun intended) att du kanske borde läsa på lite om:

1. Vad är ett gripande.
2. De olika häktningsgraderna.
3. Tvångsmedel - HÄFÖ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in