Är det inte ologiskt att påstå att vi lär oss och utvecklas genom livet bara för att glömma bort allting och aldrig mer ha någon nytta av det? Att förespråka evig icke-existens är att förespråka moralisk icke-existens och livets meningslöshet. En slags filosofisk cynism som strider direkt mot hur människan alltid upplevt sin egen existens.
Existerar evig icke-existens egentligen? Du går igenom medvetslöshet varje gång du sover, men den avbryts alltid av ett uppvaknande. Det är möjligt att ”du” gick igenom den i miljarder år innan du föddes, men den avbröts alltså av en födsel. Det går förstås inte att förstå tanken på en oändlig icke-existens, så är det verkligen ett logiskt utfall?
Ett vanligt argument för att medvetandet kommer upphöra att existera är att det inte existerade innan vi föddes. Men hur kan vi veta att vi inte existerade i någon form innan vi föddes i den här formen?
Låt säga att vi fanns i en annan form en gång i tiden och dog. Då spelar det inte den minsta roll ifall den icke-existensen varade i tio sekunder eller tio miljarder år. Den passerade bara tidlöst, som ett ögonblick. Med tid som koncept framstår detta som en logisk krock. Oavsett om det finns en återfödelse eller inte så existerar inte döden. Det är en icke-upplevelse utanför tid och rum. Ändå existerar vi. Vi föddes ur intet. Är det egentligen mer förvånande att födas två gånger än en gång i en värld av eviga kretslopp?
______________
Vi vet att människor som varit döda i flera minuter har vittnat om saker de egentligen inte skulle kunnat uppleva med så pass obefintlig hjärnaktivitet. Dessa upplevelser kan inte med lätthet avfärdas som hallucinationer eftersom:
1. Låg syrenivå i hjärnan leder till grumliga upplevelser. Ändå beskriver människor som gått igenom flatline upplevelsen som den mest tydliga de någonsin upplevt.
2. Hallucinationer är personliga och inkonsekventa. Ändå beskriver dessa människor i grova drag likadana upplevelser.
3. Hallucinationer finns bara i hjärnan och har således ingenting med realiteten att göra. Ändå har flera av dessa människor genom detta tillstånd samlat information om den fysiska realiteten de omöjligen skulle kunnat samla ifall allt var en dröm.
______________
Dessutom har Dr. Ian Stevenson och Dr. Jim Tucker på Virginias universitet samlat en statistisk databas som med största sannolikhet tyder på att reinkarnation är förekommande och således möjligt.
Det framstår alltså som att detta pussel inte är löst än, vad materialisterna än säger. Det saknas en väldig massa pusselbitar innan vi har en komplett och tillfredsställande bild av verkligheten. Eftersom materialismen inte har mer att säga i ämnet måste vi vända oss till filosofi och teologi.
Vilka fler motargument existerar?
Existerar evig icke-existens egentligen? Du går igenom medvetslöshet varje gång du sover, men den avbryts alltid av ett uppvaknande. Det är möjligt att ”du” gick igenom den i miljarder år innan du föddes, men den avbröts alltså av en födsel. Det går förstås inte att förstå tanken på en oändlig icke-existens, så är det verkligen ett logiskt utfall?
Ett vanligt argument för att medvetandet kommer upphöra att existera är att det inte existerade innan vi föddes. Men hur kan vi veta att vi inte existerade i någon form innan vi föddes i den här formen?
Låt säga att vi fanns i en annan form en gång i tiden och dog. Då spelar det inte den minsta roll ifall den icke-existensen varade i tio sekunder eller tio miljarder år. Den passerade bara tidlöst, som ett ögonblick. Med tid som koncept framstår detta som en logisk krock. Oavsett om det finns en återfödelse eller inte så existerar inte döden. Det är en icke-upplevelse utanför tid och rum. Ändå existerar vi. Vi föddes ur intet. Är det egentligen mer förvånande att födas två gånger än en gång i en värld av eviga kretslopp?
______________
Vi vet att människor som varit döda i flera minuter har vittnat om saker de egentligen inte skulle kunnat uppleva med så pass obefintlig hjärnaktivitet. Dessa upplevelser kan inte med lätthet avfärdas som hallucinationer eftersom:
1. Låg syrenivå i hjärnan leder till grumliga upplevelser. Ändå beskriver människor som gått igenom flatline upplevelsen som den mest tydliga de någonsin upplevt.
2. Hallucinationer är personliga och inkonsekventa. Ändå beskriver dessa människor i grova drag likadana upplevelser.
3. Hallucinationer finns bara i hjärnan och har således ingenting med realiteten att göra. Ändå har flera av dessa människor genom detta tillstånd samlat information om den fysiska realiteten de omöjligen skulle kunnat samla ifall allt var en dröm.
______________
Dessutom har Dr. Ian Stevenson och Dr. Jim Tucker på Virginias universitet samlat en statistisk databas som med största sannolikhet tyder på att reinkarnation är förekommande och således möjligt.
Det framstår alltså som att detta pussel inte är löst än, vad materialisterna än säger. Det saknas en väldig massa pusselbitar innan vi har en komplett och tillfredsställande bild av verkligheten. Eftersom materialismen inte har mer att säga i ämnet måste vi vända oss till filosofi och teologi.
Vilka fler motargument existerar?