Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-21, 23:24
  #1
Medlem
cordelias avatar
Tänkte på detta hemskt tragiska mord idag. Det är snart 26 år sedan och det skedde utanför mitt sovrumsfönster. https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_...shockeyspelare)
Det sjukaste var väl att de närmanden Peter Karlsson gjorde bedömdes som förmildrande. Herregud. Vad vet vi om mördaren idag? Tror ni att det skulle bedömts annorlunda idag?
Citera
2021-02-21, 23:45
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Knivhuggen 64 gånger och det blir dråp, HD tror på GM och anser att närmanden är förmildrande omständigheter. Jo det skulle nog blivit hatbrott idag och mord.
Citera
2021-02-22, 03:56
  #3
Medlem
Yinool0401s avatar
Kommer ihåg historien.

Väldigt ovanligt med gay - hockeyspelare på den nivån. Machosport som det är.

Ingen förtjänar det ödet, ingen. Eller ja, en mördare kanske.
Citera
2021-02-22, 05:44
  #4
Medlem
Usch vad tragiskt. Hemskt att vi veta att något sådant hänt utanför ens fönster måste vara en sorglig ständig påminnelse. Jag vet inte om dådet hade bedömts annorlunda idag. Tycker ofta att vårt rättsväsende är synnerligen släpphänt.
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Tänkte på detta hemskt tragiska mord idag. Det är snart 26 år sedan och det skedde utanför mitt sovrumsfönster. https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_...shockeyspelare)
Det sjukaste var väl att de närmanden Peter Karlsson gjorde bedömdes som förmildrande. Herregud. Vad vet vi om mördaren idag? Tror ni att det skulle bedömts annorlunda idag?
Citera
2021-02-22, 05:57
  #5
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Knivhuggen 64 gånger och det blir dråp, HD tror på GM och anser att närmanden är förmildrande omständigheter. Jo det skulle nog blivit hatbrott idag och mord.
Helt uppåt väggarna naturligtvis, men det känns ändå lite uppmuntrande att det faktiskt har gått framåt på 25 år.
Citera
2021-02-22, 10:28
  #6
Medlem
Ettsjutrettons avatar
HD:s dom i målet: https://lagen.nu/dom/nja/1995s464
Citera
2021-02-22, 16:37
  #7
Medlem
TrotylHasses avatar
Minns att det var en intervju med mördaren i tidningen Café eller liknande blaska för en herrans massa år sen.

Har för mig att Curre Lundmark (om det var han, inte kollat om han coachade i Västerås) gick ut i pressen i samband med mordet och sa nått i stil med att det finns inga homofiler i hockey.
Citera
2021-02-22, 17:02
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hockeymordet" 1995.

Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Tänkte på detta hemskt tragiska mord idag. Det är snart 26 år sedan och det skedde utanför mitt sovrumsfönster. https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_...shockeyspelare)
Det sjukaste var väl att de närmanden Peter Karlsson gjorde bedömdes som förmildrande. Herregud. Vad vet vi om mördaren idag? Tror ni att det skulle bedömts annorlunda idag?

Det här mordet 1995 i Västerås kommer jag mycket väl ihåg.

Kom att bli en hel del omskrivet som just "Hockeymordet". Hade inte BO någon lokal där han bl. a. slipade skridskor?
Citera
2021-02-22, 21:33
  #9
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
HD:s dom i målet: https://lagen.nu/dom/nja/1995s464

Intressant läsning. Tycker tingsrätten gjorde en rimlig bedömning straffrättsligt (hovrätt och HD höll ju sedan med).
Citera
2021-02-22, 22:59
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Intressant läsning. Tycker tingsrätten gjorde en rimlig bedömning straffrättsligt (hovrätt och HD höll ju sedan med).

Rimligt? Ja kanske som tidsandan då. Man trodde på provaktion alltså. Att det var mer eller mindre ett våldtäktsförsök. Historiken kring Karlsson vittnar ju om att det ter sig osannolikt. Han var det rakt motsatta väldigt skygg för att avslöja sin homosexualitet. Men här trodde man alltså på detta att den nio år äldre (och förmodligen mycket mer bastanta som elitidrottare) PK hade tagit sig friheter. Man kunde dock ändå inte klassa det lägre dvs nödvärn med tanke på alla dessa hugg.

Ja vem vet. Enda är ju GM eftersom det inte finns några vittnen. Om det var planerat överfall eller ej dvs då mord som skulle gett livstid om GM varit ett par år äldre. Om han nu ens minns det med tanke på att bägge var rätt berusade. Med sin sedvanliga utstyrsel Bomberjacka och snaggat hade nog Karlsson inte vågat ta följe så mycket kan man väl säga.
Citera
2021-02-23, 19:07
  #11
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Rimligt? Ja kanske som tidsandan då. Man trodde på provaktion alltså. Att det var mer eller mindre ett våldtäktsförsök. Historiken kring Karlsson vittnar ju om att det ter sig osannolikt. Han var det rakt motsatta väldigt skygg för att avslöja sin homosexualitet. Men här trodde man alltså på detta att den nio år äldre (och förmodligen mycket mer bastanta som elitidrottare) PK hade tagit sig friheter. Man kunde dock ändå inte klassa det lägre dvs nödvärn med tanke på alla dessa hugg.

Ja vem vet. Enda är ju GM eftersom det inte finns några vittnen. Om det var planerat överfall eller ej dvs då mord som skulle gett livstid om GM varit ett par år äldre. Om han nu ens minns det med tanke på att bägge var rätt berusade. Med sin sedvanliga utstyrsel Bomberjacka och snaggat hade nog Karlsson inte vågat ta följe så mycket kan man väl säga.

Nu vet jag ingenting om P.K annat än det som står i domen. Men där får man inte bilden av någon som varit skygg med sin läggning på krogen. Däremot verkade han ju kunna hantera avvisanden och gärningsmannens historia att P.K skulle gjort något slags övergrepp är knappast troligt. Huvudfrågan var ju dock huruvida det rört sig om mord eller dråp och det är där jag menar att bedömningen varit rimlig.
Citera
2021-03-02, 19:42
  #12
Medlem
Fitchs avatar
Vad vet vi om mördaren idag?

M**tr* Leht*, (*i,o) jobbade, åtminstone tidigare, på Elgiganten, Erikslund....vet inte om han är kvar där....detta var för sex-sju år sedan....
__________________
Senast redigerad av Fitch 2021-03-02 kl. 19:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback