• 2
  • 3
2021-02-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Normalt tar kvinnan ett mycket storre ansvar
for hem och barn. Det finns undantag, och mannen for ekomin.
Har man tillsammans bestamt sig for att skaffa barn maste man se langsiktigt.

Om en kille o en tjej traffas pa en utbildning,
gifter sig och skaffar barn och det ar tjejer som
star tillbaka ska hon kompenseras.

Om killen star tillbaka och tar huvudansvaret hemma medan tjejen blir overlakare ska han kompenseras. Men det ar ju ovanligt.

Den som avstar befodran ska kompenseras.
Sa gor riktiga man. Obs jag ar inte feminist,
men min nygifta dotter avstod befodran for att dom skulle skaffa barn. Darav min asikt.

Patetisk inställning. Kvinnan får sin kompensation genom en förbaskat stor mängd dagar hemma med barnen, många av dessa som mannen avstår för att försörja familjen för att kvinnan vill ha det så. Det är kvinnans val att göra. I Sverige betvivlar jag ens att det står ivägen för karriären speciellt mycket, pengarna fortsätter rulla in.

Så fort någon använder uttrycket "riktiga män" i relation till kvinnor så innebär det att någonting ska offras. Vill man ha ett jämställt samhälle innebär det också att det inte blir några uppoffringar i onödan.
Citera
2021-02-25, 15:34
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyvingen
Vi håller på att gå igenom an skilsmässa och jag boor inte hemma. Vi har två barn och bostadsrätt gemensamt.

Det jag är nyfiken på är vad jag ska betala för räkningar och hur stor del av dom om jag inte bor i hemmet.
(detta är givetvis temporär lösning tills hon flyttar ut och vi kan sälja)

Lån är jag ju med på att jag ska betala 50% men hur är det med avgift till förening, el, bredband, hemförsäkring med mera?

Jag vill inte veta vad ni tycker är rimligt jag vill veta vad jag är skyldig att betala enligt lag.
På pappret är vi fortfarande gifta och har nu prövotid på 6 månader (eftersom vi har barn ihop så går inte skilsmässan igenom direkt)

Tack på förhand alla läsare

Det bästa hade varit om ni båda kunde komma överens om vad som är rimligt men kan förstå att det kanske inte är det lättaste i denna situationen som ni befinner i just nu.
Hur det än må vara så får man bita ihop för barnens skull. Sen beror det på hur er ekonomiska situation ser ut just i dagsläget hur ni ska dela på räkningarna?
Tjänar du mer en vad din fru gör eller tvärtom?
Kanske hon går hemma med föräldrar penning? Försök att sätta er ner och prata igenom detta och försök gemensamt komma fram till en lösning som ni båda är överens om tills skilsmässan går igenom. Lycka till.
Citera
2021-02-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Patetisk inställning. Kvinnan får sin kompensation genom en förbaskat stor mängd dagar hemma med barnen, många av dessa som mannen avstår för att försörja familjen för att kvinnan vill ha det så. Det är kvinnans val att göra. I Sverige betvivlar jag ens att det står ivägen för karriären speciellt mycket, pengarna fortsätter rulla in.

Så fort någon använder uttrycket "riktiga män" i relation till kvinnor så innebär det att någonting ska offras. Vill man ha ett jämställt samhälle innebär det också att det inte blir några uppoffringar i onödan.
Om du tycker så så kan den part som gjort karriär och har högre lön säga
- vet du vad nu kräver jag att få ta hand om barnen jämt när dom är sjuka och om du behöver ledig för att kräver jag att få ta hand om dom som kompensation.

Hur många sån snack har det förekommit blan skilda tror du?
Citera
2021-02-25, 16:26
Medlem
Etta.Places avatar
Lånet är ni solidariskt betalningskyldiga på. Men andra utgifter som bredband, el etc, förmodar jag att det egentligen är den som står på som är skyldig att betala.
Citera
2021-02-25, 16:34
Visa nu att du är en karl och försörj din familj. Din fru har fött era barn och säkert också dragit det största lasset i hushållet samtidigt som hon säkert också arbetat. Det minsta du kan göra är att se till så att hon inte hamnar i ett vardagskaos för att du vill spara in några hundralappar på att säga upp elektriciteten och TV-abonnemangen. Småsnålt och taskigt, kan jag tycka.
Citera
2021-02-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Om du tycker så så kan den part som gjort karriär och har högre lön säga
- vet du vad nu kräver jag att få ta hand om barnen jämt när dom är sjuka och om du behöver ledig för att kräver jag att få ta hand om dom som kompensation.

Hur många sån snack har det förekommit blan skilda tror du?

Varför skulle man? Kvinnan har fått lyxen att spendera extremt mycket tid med barnen och inte behöva förvärvsarbeta i förmodligen flera år om man har ett par stycken. Under tiden blivit försörjd av våra skattepengar och förmodligen en hel del av mannens.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in