2021-02-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vekysk
Hej,

Behöver tips hur vi ska ta oss ur denna situation:

2 små barn(1,5 år och 4 mån)
Frugan mammaledig t.o.m. November 2021 - 15000:- netto från Fkassan, 20000:- netto efter hon återvänder till jobbet
Själv har ja 25-27000:- netto (beroende på hur många helger jag jobbar)

Skulder:
400000:- Ica banken privatlån (ränta 6,5%) 5 år
44000:- SEB privatlån ränta (5,5) 2 år
50000:- Norwegian kortet

Inga betalnings anmärkningar, inget hos kronofogden

Sammanlagt 10k - 15k per månad som går på att betala tillbaka på lån/kortet

Skulle det vara smart att låna 500000 från banken på en längre period (10-15-20 år) och på det sättet sänka ner månadskostnaden så att vi klarar oss året ut. Vi kommer kunna amortera extra varje månad så fort hon börjar arbeta igen så vi planerar att lösa lånet i förtid.
Vilken ränta borde vi förvänta oss? Tror ni att vi får 500000 på våra inkomster om vi markerar att allt ska gå för att lösa befintliga lån?

Har ni ett bättre förslag? Missar vi något viktig i resonemanget?

Alla tips är välkomna!

Det är väl inte så att det tillkommer dagisavgifter, barnkläder osv som äter upp fruns högre inkomst i november? Jag skulle köra på det bistra rådet du redan fått:

-Gör en budget
Gå igenom räkningarna (banker, hyra, osv). Det som blir kvar får ni köpa mat för. Gör en budget som Lyxfällan.

-Gör förändringar
Sälj saker, få högre lön, avstå, säg upp. Titta på hemförsäkring, mobil, tv-abonnemang. Sälj bilen, cykla, frun får åka buss. Sälj det som ger pengar. Avstå konsumtion, t ex cigaretter, restaurangbesök, dagens lunch, prylar, kläder.

Men om detta redan är gjort måste ni överleva ett svårt år, ja då skulle jag titta på ett lån som löper på längre sikt som du pratat om. Men räkna inte med att ni får ett lån (som är vettigt).
Citera
2021-02-21, 11:22
Medlem
Tveksamt att ni får en mycket bättre ränta om ni slår ihop allting, så skippa det.

Att dra ut på lånet är att försöka kväva en brand i huset genom att stänga dörren där det brinner och aldrig öppna den nå mer.

Betala av de lån som har totalt högst kostnad per månad (i ränta, sett till lånets storlek) sedan betalar ni så mycket ni på det lånet.

Men ni tjänar ju bra, inga problem att leva med dem lånen ni har nu.
Citera
2021-02-21, 14:05
Medlem
Tack för alla tips! Ser att jag formulerade frågan fel, det är inte så att vi inte klarar att betala nått från månad till månad. Det jag var mest ute efter var en långsiktig strategi för att överleva svåra året innan frugan får högre inkomst, och sedan lägga alla extra pengar på att amortera extra på "stora" lånet (om vi nu väljer att gå den vägen)

Jag skulle inte säga att vi köper några dumheter eller lever ett lyxfällan liv:
-Bor i ett hyresrätt (6400:- hyra)
-Äger inte någon bil
-1 mobilabonnemang på 499:-/mån.
-budgeten görs varje månad

Pengarna lånades för att betala av sjukhus räkningar åt mina föräldrar(i ett annat land), och finansiera vår bröllop så jag ångrar inget där - shoot me.

Vi kan fortsätta betala av allt i samma takt som vi gör nu, men som någon skrev, det skulle innebära ett svårt år innan frugan får högre inkomst.

Tycker att tipset med att kolla med ICA Banken och förlänga lånet några år låter intressant. Ska kika på det

När jag räknade en gång till så visade sig skulden vara på 430000:- totalt. Om jag ansöker via Zmarta eller Lendo en summa på 430000:- över 10 år blir det ca. 5000-6000:- /mån (beroende på ränta). Om vi efter 1 år börjar amortera extra varje månad kommer vi korta ner avbetalningstiden.

Verkar det någorlunda vettigt eller jag är helt ute och cyklar?
Citera
2021-02-21, 15:43
Medlem
Duerfs avatar
Om ni är medlem i en fackförening kan ni testa att ansöka om ett medlemslån (4.90% ränta) hos t.ex Nordea eller SEB så kommer ni spara runt 500kr i månaden.

Förutom det är det bara att kämpa på och betala av det ni kan.
Citera
2021-02-21, 16:59
Medlem
Citat:
-Äger inte någon bil

Tycker att tipset med att kolla med ICA Banken och förlänga lånet några år låter intressant. Ska kika på det

När jag räknade en gång till så visade sig skulden vara på 430000:- totalt. Om jag ansöker via Zmarta eller Lendo en summa på 430000:- över 10 år blir det ca. 5000-6000:- /mån (beroende på ränta). Om vi efter 1 år börjar amortera extra varje månad kommer vi korta ner avbetalningstiden.

Ni måste ha pengar som gräs. Du redovisar utgifter på 7000kr i månaden + en oredovisad budget. Du nämnde tidigare att lånen kostar 10000-15000. Om vi räknar på värsta fallet så har ni in 40000 och lånen kostar 15000, lägg till 7000 enligt ovan så har ni 18000 över till "budgeten". Någonstans försvinner det pengar i ett hål, täpp till det och det borde vara lungt.

Ska du ta nya lån så är du korkad om du tar något med en högre ränta. Varje procent högre ränta kommer att kosta er 4300 extra varje år. Siffrorna du nämnde tyder på att du kollar på räntor upp emot 10 procent. Men du verkar inte vilja redovisa siffror utan stirrar dig blind på månadskostnaden.

Ta det här året och bit ihop, november kommer snart. När är ni skuldfria om ni sköter amorteringarna på nuvarande lån, lån för lån?
Citera
2021-02-21, 20:14
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
lyxfällan!
Citera
2021-02-21, 22:25
Medlem
y.ys avatar
Obegripligt om det är nettoinkomster. Ska det vara bruttoinkomster i trådstarten?

Hur som, bara bita ihop och betala tillbaka. Kan du jobba semestern och ta ut pengarna istället?
Citera
2021-02-22, 09:06
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Nej, det är inte vettigt alls.

Sluta förlänga plågan.
Bit ihop och betala av.
Det kommer vara lättare att göra det nu innan hon börjar jobba.
Era utgifter kommer inre direkt att minska framöver.
Citera
2021-02-22, 09:22
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Tack för alla tips! Ser att jag formulerade frågan fel, det är inte så att vi inte klarar att betala nått från månad till månad. Det jag var mest ute efter var en långsiktig strategi för att överleva svåra året innan frugan får högre inkomst, och sedan lägga alla extra pengar på att amortera extra på "stora" lånet (om vi nu väljer att gå den vägen)

-Äger inte någon bil

Pengarna lånades för att betala av sjukhus räkningar åt mina föräldrar(i ett annat land), och finansiera vår bröllop så jag ångrar inget där - shoot me.

Vi kan fortsätta betala av allt i samma takt som vi gör nu, men som någon skrev, det skulle innebära ett svårt år innan frugan får högre inkomst.

Så ni har så att ni klarar er men vill ha tips på hur ni överlever till november? Ja va sägs om att hålla ut... Måste verkligen vara hemskt att vara utan excesser några månader, jag lider med er. Tänkt på att det finns människor att prata med om ni har självmordstankar.

Mitt tips är att ta lite mer blancolån, man förtjänar faktiskt lite fredagsmys och energidricka och chips är inte gratis.
Senast redigerad av Aigis 2021-02-22 kl. 09:30.
Citera
2021-02-22, 10:04
Medlem
Finans.killens avatar
Betala minimum på alla lån utom lånet med högst ränta. Kasta alla pengar ni kan, kaffepengar och kontantinsats till en ny bil, ja småpengar och stora pengar, på det lånet som har högst ränta.
När det lånet är klar ta det med näst högsta ränta osv. osv.
Citera
2021-02-22, 10:21
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Betala minimum på alla lån utom lånet med högst ränta. Kasta alla pengar ni kan, kaffepengar och kontantinsats till en ny bil, ja småpengar och stora pengar, på det lånet som har högst ränta.
När det lånet är klar ta det med näst högsta ränta osv. osv.

Det är ett bra långsiktigt råd. Är det riktigt tight "här och nu" kan ni undersöka möjlighet till amorteringsfrihet för något av lånen och under tiden passa på att gör extraamorteringar på de lånen som är av mindre storlek. Det kan göra att ni får lägre utgifter både nu och när ett mindre lån är slutbetalat, förhoppningsvis innan augusti.

Det är inte det mest fördelaktiga utifrån ett kostnadsperspektiv, men kan ge er lägre utgifter. Många institut är relativt gentila nu under covid.
Citera
2021-02-22, 11:08
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det är ett bra långsiktigt råd. Är det riktigt tight "här och nu" kan ni undersöka möjlighet till amorteringsfrihet för något av lånen och under tiden passa på att gör extraamorteringar på de lånen som är av mindre storlek. Det kan göra att ni får lägre utgifter både nu och när ett mindre lån är slutbetalat, förhoppningsvis innan augusti.

Det är inte det mest fördelaktiga utifrån ett kostnadsperspektiv, men kan ge er lägre utgifter. Många institut är relativt gentila nu under covid.

Du har så klart rätt kassaflödet måste ju också räcka till.
Jag pratade bara om hur de kan snygga till sin balansräkning så fort som möjligt men det är kassaflödet som sätter mat på bordet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in