Citat:
Hej,
Behöver tips hur vi ska ta oss ur denna situation:
2 små barn(1,5 år och 4 mån)
Frugan mammaledig t.o.m. November 2021 - 15000:- netto från Fkassan, 20000:- netto efter hon återvänder till jobbet
Själv har ja 25-27000:- netto (beroende på hur många helger jag jobbar)
Skulder:
400000:- Ica banken privatlån (ränta 6,5%) 5 år
44000:- SEB privatlån ränta (5,5) 2 år
50000:- Norwegian kortet
Inga betalnings anmärkningar, inget hos kronofogden
Sammanlagt 10k - 15k per månad som går på att betala tillbaka på lån/kortet
Skulle det vara smart att låna 500000 från banken på en längre period (10-15-20 år) och på det sättet sänka ner månadskostnaden så att vi klarar oss året ut. Vi kommer kunna amortera extra varje månad så fort hon börjar arbeta igen så vi planerar att lösa lånet i förtid.
Vilken ränta borde vi förvänta oss? Tror ni att vi får 500000 på våra inkomster om vi markerar att allt ska gå för att lösa befintliga lån?
Har ni ett bättre förslag? Missar vi något viktig i resonemanget?
Alla tips är välkomna!
Behöver tips hur vi ska ta oss ur denna situation:
2 små barn(1,5 år och 4 mån)
Frugan mammaledig t.o.m. November 2021 - 15000:- netto från Fkassan, 20000:- netto efter hon återvänder till jobbet
Själv har ja 25-27000:- netto (beroende på hur många helger jag jobbar)
Skulder:
400000:- Ica banken privatlån (ränta 6,5%) 5 år
44000:- SEB privatlån ränta (5,5) 2 år
50000:- Norwegian kortet
Inga betalnings anmärkningar, inget hos kronofogden
Sammanlagt 10k - 15k per månad som går på att betala tillbaka på lån/kortet
Skulle det vara smart att låna 500000 från banken på en längre period (10-15-20 år) och på det sättet sänka ner månadskostnaden så att vi klarar oss året ut. Vi kommer kunna amortera extra varje månad så fort hon börjar arbeta igen så vi planerar att lösa lånet i förtid.
Vilken ränta borde vi förvänta oss? Tror ni att vi får 500000 på våra inkomster om vi markerar att allt ska gå för att lösa befintliga lån?
Har ni ett bättre förslag? Missar vi något viktig i resonemanget?
Alla tips är välkomna!
Det är väl inte så att det tillkommer dagisavgifter, barnkläder osv som äter upp fruns högre inkomst i november? Jag skulle köra på det bistra rådet du redan fått:
-Gör en budget
Gå igenom räkningarna (banker, hyra, osv). Det som blir kvar får ni köpa mat för. Gör en budget som Lyxfällan.
-Gör förändringar
Sälj saker, få högre lön, avstå, säg upp. Titta på hemförsäkring, mobil, tv-abonnemang. Sälj bilen, cykla, frun får åka buss. Sälj det som ger pengar. Avstå konsumtion, t ex cigaretter, restaurangbesök, dagens lunch, prylar, kläder.
Men om detta redan är gjort måste ni överleva ett svårt år, ja då skulle jag titta på ett lån som löper på längre sikt som du pratat om. Men räkna inte med att ni får ett lån (som är vettigt).