• 1
  • 2
2021-02-19, 04:36
Medlem
Datura.Naturanss avatar
https://sv.wiktionary.org/wiki/leva_ur_hand_i_mun
Citat:
Leva ur hand i mun
Svenska, Verb (idiomatiskt),
leva fattigt; man konsumerar omedelbart allt man får tag på;
leva så att man klara sig för tillfället men utan långsiktig planering
Idiomet kommer mig ofta till tankes när jag ser hur våra medmänniskor beter sig.

Tänker ungefär att det är en extrem variant av någon fastkedjad i Platons grottallegori:
På så sätt att när människor ser ljus för första gången, då är detta det enda ljus de sett;
De som inte sett så mycket (inte har så mycket), hungrar efter det som hägrar framför dem.
De 'ser inte längre än näsan räcker', och är hungriga - typ

Kanske hör det även ihop med att vara bergsäkert övertygad om sina trossatser?
Att man liksom inte kan tänka sig något annorlunda än det man redan har sett framför sig.

Ser ni vad jag menar?
Existerar beteendet? Känner ni igen er och era medmänniskor? Är det sunt?
Vad tänker ni?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-19 kl. 04:47.
Citera
2021-02-19, 05:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans

Idiomet kommer mig ofta till tankes när jag ser hur våra medmänniskor beter sig.

Tänker ungefär att det är en extrem variant av någon fastkedjad i Platons grottallegori:
På så sätt att när människor ser ljus för första gången, då är detta det enda ljus de sett;
De som inte sett så mycket (inte har så mycket), hungrar efter det som hägrar framför dem.

Att man liksom inte kan tänka sig något annorlunda än det man redan har sett framför sig.

Ser ni vad jag menar?
Vad tänker ni?
Klok fundering.

Jo, många lever så. Min tolkning, man gör lagom av med lönen tills nästa kommer in. Eller missförstod jag dig?
Citera
2021-02-19, 05:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ser ni vad jag menar?
Vad tänker ni?

Många lever så, både fattig och rik.

De fattiga får det knappt att månatligen få all livets nödtorft att gå ihop såsom lån, hyra och mat.

Sedan finns det alltför många som, med bra inkomst, bränner allt på lyxshopping.
Citera
2021-02-19, 05:44
Medlem
GoUoDs avatar
Jo, jag lever nog så, fy fan. Å andra sidan så kan man inte påstå att jag lever så enligt ordets rätta bemärkelse, för jag lever på sätt så, men har samtidigt så att säga ladorna fulla. Nog fan har jag det gott och lever "fullt" varje månad & lever inte med en sten i magen 25e varje månad.
Att leva "hand i mun" konsekvenslöst finner jag dock farligt rent psykologiskt.
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-19 kl. 05:58.
Citera
2021-02-19, 06:31
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:

Ser ni vad jag menar?
Vad tänker ni?
Poignant.

Förvånansvärt många med hyfsade inkomster och intellektuellt kapital verkar vara oförmögna att investera eller ens planera för framtiden vare sig det gäller pengar, kultur eller sinnesfrid.
Citera
2021-02-19, 06:37
Medlem
Det handlar väl om folk som inte mycket har helt enkelt. Djupare än så behöver man nog inte rota.
Citera
2021-02-19, 07:25
Medlem
Citat:

Ser ni vad jag menar?
Vad tänker ni?
Att knappt ha mat för dagen och inte veta hur morgondagen ser ut är verkligen att leva ur hand i mun.
Citera
2021-02-19, 08:30
Medlem
yz44s avatar
Att leva utan marginaler vilket inte är någon bra ide.
Citera
2021-02-19, 21:31
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jo, många lever så. Min tolkning, man gör lagom av med lönen tills nästa kommer in. Eller missförstod jag dig?
Men ja typ precis, men tänker att detsamma gäller allt man har i hjärnan likaväl som plånboken.

Den lilla kunskap man har ses som närmast all världens kunskap, och den kunskap man inte har - den är man blind för.

Alla lever givetvis inte så, men detsamma gäller Platons allegori om grottan, få lever sitt liv fastkedjade i en grotta...
Citera
2021-02-19, 21:35
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Att leva utan marginaler vilket inte är någon bra ide.
Har man höga ambitioner men är fattig finns det sällan marginaler i planen - ibland går det på tok, ibland inte alls.

Att ha höga ambitioner är en bra idé, tycker jag. Utan höga ambitioner skulle vi alla vara fattigare än uteliggare.
Citera
2021-02-19, 21:38
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Att knappt ha mat för dagen och inte veta hur morgondagen ser ut är verkligen att leva ur hand i mun.
Det jag talar om gäller likaväl för qatariska dollarmiljardärer som romska tiggare.
Skillnaden handlar enbart om nyanser av brunt (och då talar vi inte melanin).
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-19 kl. 21:40.
Citera
2021-02-19, 21:42
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Poignant.

Förvånansvärt många med hyfsade inkomster och intellektuellt kapital verkar vara oförmögna att investera eller ens planera för framtiden vare sig det gäller pengar, kultur eller sinnesfrid.
Eonens sanning!
"Den som planterar träd har inte levt förgäves" - Varför planteras så få nya sunda träd?
Var är självbevarelsedriften och entreprenörsandan? Varför är så få involverade när vi är miljardtals många?
Tänker folk att den goda nyttan ramlar ned i famnen på dem?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-19 kl. 21:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in