Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-18, 14:11
  #1
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Det är dags för mig att plocka upp en bok att läsa under de sista veckorna av vintermörker.

Jag läser sällan och med urskillning. Det måste vara kvalitetslitteratur med en vältempererad prosa där karaktärerna är sammansatta och skildras med psykologiskt djup.

Har tidigare läst Brott och straff samt Idioten av Dostojevskij, vilka jag gillar skarpt. Därför är det ju ett säkert kort att välja ytterligare en bok av denne författare, vilket i så fall skulle bli Bröderna Karamazov som jag har hört så mycket gott om.

Samtidigt funderar jag på att välja en annan författare. Det lutar iså fall åt det samtida universalgeniet, tillika författaren Emma Frans och hennes alster "Alla tvättar händerna".

Med Dostojevskij får jag god fiktion och ett fönster mot en historisk samhällskontext. Och med Frans får jag ett förstklassigt nutidsperspektiv med inslag av folkbildning och dräpande realism. Båda är stilister med samma rakbladsvassa förståelse för det mänskliga psyket som sublimt förmedlas utan att störa prosans flöde och stringens.

Så, vilken bok bör jag välja tycker ni? Ska jag inhandla/låna Bröderna Karamazov eller Alla tvättar händerna?

https://www.adlibris.com/se/bok/alla...-9789179650889
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-02-18 kl. 14:41.
Citera
2021-02-18, 14:16
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag har precis köpt Bröderna och precis läst Brott och Straff.
Bra val.
Kan rekommendera Mästaren och Margarita av Bulkov om du gillar ryska författare.
Samt den tunna "revisorn" av Gogol.
Finns på bibblan
Citera
2021-02-18, 14:24
  #3
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag har precis köpt Bröderna och precis läst Brott och Straff.
Bra val.
Kan rekommendera Mästaren och Margarita av Bulkov om du gillar ryska författare.
Samt den tunna "revisorn" av Gogol.
Finns på bibblan

Trevligt, det kanske får bli Bröderna Karamazov då. Samtidigt skulle det ju vara lite av ett historiskt ögonblick att vara en av de första som läser Alla tvättar händerna, givet att verket i framtiden får samma klassikerstatus som Dostojevskijs alster har för oss idag.

Hm, klurigt val. Hade jag haft tid hade jag läst båda naturligtvis, men inser att jag måste göra ett val här.

Tack för input hursomhelst.
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-02-18 kl. 14:29.
Citera
2021-02-18, 14:34
  #4
Medlem
Oskarss avatar
Vad är det för fråga egentligen om du efterfrågar en tempererad prosa med psykologiskt djup? Låter det som något Emma Frans producerar?

Givetvis ska du läsa mästerverket Bröderna Karamazov. Ett fantastiskt stycke litteratur. Om du har uppskattat de andra verken du nämnde i din post kommer du älska denna som jag personligen håller högst av alla Dostojevskijs alster!
Citera
2021-02-18, 15:10
  #5
Medlem
kristofferGs avatar
Läs Processen av Kafka.
Citera
2021-02-18, 15:31
  #6
Moderator
yz44s avatar
Du hinner säkert läsa båda, ta dig den tid det tar. Alltid kul med klassiker.
Citera
2021-02-18, 22:43
  #7
Medlem
Mitt tips är att Alla tvättar händerna kommer att bli en klassiker i framtiden. Våra barnbarn kommer att förundras över detta storverk som skrevs i lilla Sverige under den stora Coronapandemin. Valet är med andra ord givet. Jag önskar TS en njutbar lässtund.
Citera
2021-02-18, 23:41
  #8
Medlem
Haha, här är du ironisk och trollar; dels vad gäller parallellen med Dostoevsky öht, dels i beskrivningen av den på flashback forum så unisont utskällda medelmåttan Frans som ett universalgeni. Jag är verkligen 100% säker på att denna frågeställningen är oseriöst formulerad; att det är en icke-fråga behöver knappast ens nämnas. Min gissning är väl att du önskar locka med bete för att reta upp folk genom (den omotiverade) parallellen så att de affektivt går i polemik och avhyvlar Frans i stil med "hur kan du jmf den nollan med en av de ryska mästarna".
__________________
Senast redigerad av anwe8 2021-02-18 kl. 23:44.
Citera
2021-09-08, 00:49
  #9
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Du hinner säkert läsa båda, ta dig den tid det tar. Alltid kul med klassiker.

Ja, det slutade med att jag läste båda böckerna faktiskt. Två litterära verk som skiljer sig väldigt mycket åt. Men Icke desto mindre två tidlösa mästerverk.
Citera
2021-09-11, 20:59
  #10
Medlem
Grotewohl64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144


Med Dostojevskij får jag god fiktion och ett fönster mot en historisk samhällskontext. Och med Frans får jag ett förstklassigt nutidsperspektiv med inslag av folkbildning och dräpande realism. Båda är stilister med samma rakbladsvassa förståelse för det mänskliga psyket som sublimt förmedlas utan att störa prosans flöde och stringens.

Så, vilken bok bör jag välja tycker ni? Ska jag inhandla/låna Bröderna Karamazov eller Alla tvättar händerna?

https://www.adlibris.com/se/bok/alla...-9789179650889

Bröderna Karamazov. Utan vidare kommentarer.

Känslan att ha slagit igen den boken är svår att beskriva. Jag missunnar inte att herr Frans kan ha uppnått samma sublima transcendens, men av hennes bok, knappast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback