2021-02-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Var tyst då och intressera dig för andra och inte dig själv.
Lyssna.
Ställ frågor.
Nicka.
Le.
Humma.
Kom med korta kommentarer.
Låt de andra prestera istället.

Jag kan övergöra även det där. Bli för entusiastisk, le för mycket osv, svara med för mycket inlevelse så pass att jag känner mig dränerad och arg.
Citera
2021-02-18, 14:32
Medlem
ChuchuJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popraven
Hur gör man det här utan att skapa konflikter? Jag vill ju inte bli den där skitstöveln heller som sårar i onödan.

Det är inte meningen att du ska skapa konflikter i onödan. Det är meningen att man inte ska vara rädd om en konflikt uppstår om det är på bekostnad av den person du vill vara. Du måste vara villig att kämpa för dig själv. Ingen annan kommer göra det åt dig.

Citat:
Jag är jättemycket själv och jag vet inte hur jag ska bygga mitt nya jag. Jag kan inte visualisera den här personen, men jag kan i alla fall se mig själv i efterhand när jag säger eller gör saker jag ångrar, tex. att vara för trevlig eller för tacksam.

Det här skriker konflikträdsla. Vad händer om du säger saker du har på hjärtat istället för vad du tror andra vill höra? Folk kommer inte gilla dig alla gånger kanske, men so what? Hellre vara en autentisk individ, du blir omringad av människor som faktiskt gillar dig för den du är och du får vara dig själv på köpet, win/win.
Citera
2021-02-18, 14:34
Citat:
Varför just filosofi?

Att tänka själv är stort att också tänka rätt är större.

Du har uppenbart problem med hur du värderar saker och din bild av vad som är ditt jag så varför inte utforska vad stora män tänkt inom ämnet.
Citera
2021-02-18, 14:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag kan övergöra även det där. Bli för entusiastisk, le för mycket osv, svara med för mycket inlevelse så pass att jag känner mig dränerad och arg.
Jo det kan man ju. Man blir på hugget och nästan förhör personen.
Nä, ta det lite cool bara, lite mer avslappnat.
Det gäller nog för dig att du känner att du är fullt ok fast du inte presterar. vare sig som berättare eller förhörsledare.
Citera
2021-02-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Det är jättebra att du har kommit på att du spelar roller för att behaga andra. Många lever hela sitt liv utan att förstå att de har förlorat sig själva genom att alltid spela roller. Men du kan aldrig vara alla till lags, ingen kan.

Man kan aldrig behaga alla andra genom att spela ngn annan. De som vågar vara sig själva i alla lägen brukar vara mer omtyckta än de som spelar ngn annan. Försök göra annorlunda när du kommer på dig själv att spela en roll. Ta reda på vad du vill och försöka göra det.

Ngt blev fel med dig i början, du kanske aldrig blev omtyckt, accepterad, älskad och respekterad som du var utan att lärde dig att spela olika roller för att vara till lags. Det är inte för sent att vända vägen och börja leta efter vem är du och vad du vill. Du kommer att hitta människor som inte väntar sig att du skall spela roller, de kommer att älska dig som du är. De kanske inte är samma människor som du umgås med i dag.

Tack, jag tror att du har rätt. Jag känner inte att jag har något gemensamt med mina gamla vänner. Jag tror dock att jag behöver hitta sätt att säga vad jag tycker utan att låta ifrågasättande.
Citera
2021-02-18, 15:02
Citat:
Tack, jag tror att du har rätt. Jag känner inte att jag har något gemensamt med mina gamla vänner. Jag tror dock att jag behöver hitta sätt att säga vad jag tycker utan att låta ifrågasättande.

Om det du tycker är ett ifrågasättande kommer det alltid låta som ett.

Om du inte vill ifrågasätta så håller du med.

Svårare än så är inte den biten.
Citera
2021-02-18, 15:13
Medlem
Citat:
Jag har i så många år att jag inte längre minns vem jag var innan spelat rollen av den duktiga medelklassflickan. Ni vet den där lagomtjejen som varken är dum eller smart, klär sig lagom, inte förstår så mycket om något som är intressant, är trevlig och många gånger FÖR trevlig även när människor verkligen inte förtjänar det. Det jag märkt är delvis att rollen fungerar ganska dåligt för att attrahera rätt personer. I vissa situationer är den väldigt gångbar, men den kommer också på bekostnad av min självkänsla. Jag hatar det jag ser i spegeln och jag hatar ännu mer den jag har blivit. Det finns inte ett enda politiskt korrekt ben i hela min kropp och jag avskyr att fjäska och slicka folk i röven, men hur slutar jag vara den här mesversionen som söker bekräftelse från män och andra jag inte ens passar ihop med? Jag känner mig som en dålig kopia av människor jag egentligen föraktar men jag vet inte hur jag ska sluta bete mig såhär.
Lyssna på denna youtubelänk; The ego and rollplaying; https://youtu.be/xJ-JkRcf4CQ
så kommer du förstå varför du gör det och hur du ska sluta göra det. Lyssna på hela boken om du tycker den är relevant också.
För att bli glad och lycklig med sig själv måste det komma infrån från dig. Du kan aldrig bli glad en längre stund av yttre omständigheter. Det vet man innerst inne och mår därför dåligt när man försöker (omedvetet) anpassa sig efter personer och situationer. Det gör en bara olycklig i slutändan. Lycka till
Citera
2021-02-18, 15:18
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Varför just filosofi?
Filosofi är inte nödvändigtvis lösningen i den meningen att du läser en faktabok om filosofi.

Men i allt det du skriver träder det fram en person i brist på ideal att sträva efter.

Någon som knappt tappat bort dig själv utan mer aldrig rett ut vem hon är.

Filosofin kan vara utmärkt för att hitta den personen. Men i grunden behöver du ha ett ideal du ser framför dig, som gör att du vet vem du vill vara och enkelt kan placera dig själv någonstans relativt till den personen.

Nu jämför du dig själv med andra och försöker leva upp till deras ideal - utan att ens ha rett ut om du verkligen ställer upp på deras villkor.

Sluta genast vara orolig för vad andra ska tycka. Hitta styrka att endast vara orolig över hur väl du själv lever efter de regler och ramar du själv sätter upp för ditt liv.

Vill du inte leta i filosofin så letar du på andra håll, men främst inom dig själv genom introspektion.

Vem är du och vem vill du bli?

När blir du henne?

Varför inte genast?
Citera
2021-02-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Börja läs filosofi.

En god filosofisk bas är alltid en bra grund att hitta sig själv på.

Det här var ett bra tips

F.ö så kan jag tipsa återigen att läsa material som är skrivna av Plato, Socrates och Aristotle. Nästan hela västvärldens system har fått sin struktur utefter dessa herrarnas idéer.
Sedan så gillar jag Odysséen och 1000 och en natt, finns mycket kunskap i dessa böcker och får en att tänka en extra tanke.

OT - Oavsett vad så sätter människor in dig i en roll och utefter detta så spelar du en roll omedvetet. Antingen som syster, mamma eller något annat yrkesrelaterat, och vilka egenskaper du har i sin personlighet/humör som antingen den bittra, den snälla etc...
Så att sluta spela en roll, finns faktiskt inte direkt på tapeten. Däremot så kan man också läsa lite om teorier av roller man har i livet. Finns mycket, men här kommer det ju likväl egenskapen i din personlighet om du nu värdesätter kunskap.
Citera
2021-02-18, 15:22
Medlem
Jofs avatar
psykoterapi jobbar med sånt
Citera
2021-02-18, 17:10
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Det är situationen som jag är mest rädd för. När det skär sig och det blir dålig stämning eller att någon lättkränkt snöflinga blir passivt aggressiv. Jag tycker att det är skitjobbigt och då tofflar jag.

Du är konflikträdd helt enkelt.

Hur känner du vid en konflikt? Har du tagit skada vid en konflikt någon gång?
Citera
2021-02-18, 17:29
Medlem
3dls avatar
Citat:
Det är situationen som jag är mest rädd för. När det skär sig och det blir dålig stämning eller att någon lättkränkt snöflinga blir passivt aggressiv. Jag tycker att det är skitjobbigt och då tofflar jag.

Ge inte med dig, bit ihop och dyk in i vågen. Härda ut den tryckta stämningen tills det blir alldeles stilla och du är i stormens öga. Sen tar du kontrollen.
Det är katharsiskt med dessa situationer som du försöker undvika, som ett vinterbad för sinnet.
Senast redigerad av 3dl 2021-02-18 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in