2022-01-04, 17:59
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Det här är ett forum, alla kan se och svara på dina inlägg. Om du inte godkänner vem som svarar på dina inlägg behöver du inte svara och berätta det.

Men då måste jag få fråga vilka källor du önskar angående 6 januari? Du har redan berättat att du inte har tid att läsa några utredningar. Men tanke på att det har gått snart ett år så är det många nyheter och utredningar du har blundat för. Vad orkar du läsa om på ämnet? Så jag vet.
Jag ser ingen skillnad från det som hände sommaren 2020, med dagliga bränder överallt runt om i USA till det som hände den 6:e januari.

Jag läser mycket hellre om intressanta saker, som t.e.x historiska händelser, låt säga Andra världskriget, än det här s.k utredningarna, som mest består av skvaller. Andra världskriget är ett ämne där det finns hur mycket som helst att läsa om.
Citera
2022-01-04, 18:04
Medlem
Citat:
President Trump’s decision to fire Defense Secretary Mark Esper on Monday raised concerns that he may be planning far-reaching military moves in his final weeks in office — and is putting in place new leadership more inclined to go along.
Trump named Christopher Miller, director of the national counterterrorism center, to take over as acting Defense secretary, bypassing the normal practice of having the Pentagon’s No. 2 official take charge temporarily if the top job becomes vacant.
Trump announced the move on Twitter, saying Esper “has been terminated” and that Miller would assume control immediately.

9 november, 2020
https://www.latimes.com/politics/sto...in-final-weeks

Millers PM

Memorandum for Secretary of the Army
Subject: Employment Guidance for the District of Columbia National Guard

This memorandum responds to your January 4, 2021 memorandum regarding the District of Columbia request for District of Columbia National Guard (DCNG) support in response to planned demonstrations from January 5-6 2021. You are authorized to approve the requested support, subject to my guidance below and subject to consultation with the Attorney General, as required by Executive order 11485.

Without my subsequent, personal authorization, the DCNG is not authorized the following:

To be issued weapons, ammunition, bayonets, batons, or ballistic protection equipment such as helmets and body armor.
To interact physically with protestors, except when necessary in self-defense or defense of others, consistent with the DCNG Rules for the Use of Force.
To employ any riot control agents.
To share equipment with law enforcement agencies.
To use Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance (ISR) assets or to conduct ISR or Incident, Awareness, and Assessment activities.
To employ helicopters or any other air assets.
To conduct searches, seizures, arrests, or other similar direct law enforcement activity.
To seek support from any non-DCNG National Guard units.

At all times, the DCNG will remain under the operational and administrative command and control of the Commanding General of the DCNG, who reports to the Secretary of the Defense through the Secretary of the Army.

You may employ the DCNG Quick Reaction Force (QRF) only as a last resort and in response to a request from an appropriate civil authority. If the QRF is so employed, DCNG personnel will be clearly marked and/or distinguished from civilian law enforcement personnel, and you will notify me immediately upon your authorization.

Christopher C. Miller

https://en.wikipedia.org/wiki/Christ...Jan_4_2021.jpg

Tack!

Det är nästan övertydligt. Jag kan tänka mig hur maktberusade de blev av dessa planer och illdåd. "Nu ska vi visa dem" råder över det hela.
Citera
2022-01-04, 19:43
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Allihop viktiga frågor som behöver besvaras. Demokraterna har gjort allt i sin makt för att mörka och obstruera, och för att hindra att alla perspektiv belyses. Om Pelosi tror att hennes ansvar glöms bort bara för att hon går i pension till hösten så är hon mer än lovligt naiv, hon kommer med all sannolikhet att kallas in till förhör i kongressen när republikanerna återtar majoriteten.
Det är väl bättre att bara gå vidare?! Helt meningslöst att försöka gå till botten med det här. Efter att president Nixon avgick, så drog man ett streck över allt det där med Watergate.
Citera
2022-01-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Det är väl bättre att bara gå vidare?! Helt meningslöst att försöka gå till botten med det här. Efter att president Nixon avgick, så drog man ett streck över allt det där med Watergate.

Ha ha ha du trollar skojigt ibland i alla fall. Det mesta du skriver är annars rätt långtråkigt. Det är över 1700 som är åtalade och det finns mer att utreda kring frågan. Att republikanerna valde att inte utreda så får de ju stå sitt kast.
Citera
2022-01-04, 20:04
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
Ha ha ha du trollar skojigt ibland i alla fall. Det mesta du skriver är annars rätt långtråkigt. Det är över 1700 som är åtalade och det finns mer att utreda kring frågan. Att republikanerna valde att inte utreda så får de ju stå sitt kast.
Du tror allvarligt att det kommer bli så?! Att Amerika går under framför våra ögon. Dröm vidare ...
Citera
2022-01-04, 21:38
Medlem
Citat:
För mitt vidkommande så har ju FBI redan gjort ett utmärkt jobb med att utreda vad som faktiskt hände. Jag bara spekulerar i vad som kan tänkas hända, speciellt om Pelosi väljer att presentera en slutrapport full av felaktigheter och konspirationer som inte har någon verklighetsförankring och inte är förenligt med slutsatserna som FBI har kommit fram till. Det bästa vore som sagt om man redan från början hade valt att göra en partiöverskridande utredning där båda partier fritt fått utse sina representanter och båda partier fått välja vilka de velat kalla som vittnen. Men Pelosi visade ju tyvärr tidigt att hon inte hade något intresse av det.
Citera
2022-01-04, 21:42
Bannlyst
Citat:
Har du någon källa?
Näe.. Det har jag tyvär inte.
Citera
2022-01-04, 21:45
Bannlyst
Citat:
Har för mig att Watergate hearings fortsatte i typ 1 år till och att man fällde 20 pers. Inkl nixons närmaste män.

Gerry Ford benådade en hel del lojala medarbetare men Watergate hearings fortsatte eftersom Washington DC var en helt annan plats på den tiden.
Likaså Reagan Iran contras härvan.
visserligen tystade Bill barr ner alla domare från vidare åtal men public hearings fortsatte även efter den sista fällande domen.

USA behöver denna bipartisan jan6 kommissionen för att förstå varför allt gick snett den dagen.
Citera
2022-01-04, 21:46
Bannlyst
Citat:
Maryland governor describes delayed permission to send National Guard

The District of Columbia submitted a direct request for help, Hogan said, and he immediately mobilized state police and the National Guard. However, Hogan said the state was repeatedly denied approval.

Hogan said he was in the middle of a videoconference with the Japanese ambassador to the United States when his chief of staff came in to tell him that “the U.S. Capitol was under attack.” Hogan said he immediately excused himself from the videoconference and convened an emergency meeting to mobilize state troopers and the National Guard.

Hogan said he received a call in the middle of that meeting from Maryland Rep. Steny Hoyer, the No. 2 House Democrat. Hogan said Hoyer told him that he was with House Speaker Nancy Pelosi and New York Sen. Charles Schumer “in an undisclosed bunker they’d been spirited off to.”

Hogan also said Hoyer told him that the U.S. Capitol Police were “overwhelmed.” The governor said Hoyer “was pleading with us” to send the National Guard, but Hogan said he had not received authorization.

“He was yelling across the room to Schumer who, and they were back and forth saying, ‘We do have the authorization,’ and I’m saying: ‘I’m telling you, we do not have the authorization.’”

8 januari, 2021
https://www.militarytimes.com/news/y...ational-guard/
Tack men vi båda vet att denna inte kommer att läsas eller accepteras som källa.
Men ändå.
Tack återigen.
Citera
2022-01-04, 21:48
Bannlyst
Citat:
Men du har tid att sitta och läsa långa brev från republikaner som skyller på Nancy Pelosi? Du har också tid att översätta långa brev som skyller på Nancy Pelosi och du har även tid till att lita på republikanerna som skyller på Nancy Pelosi?
Ja. Speciellt när breven säger sådant som riktar ilskan bort från hemmalaget.

(it's not a crime when we do it. Because we're real Americans)
Citera
2022-01-04, 22:10
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Har för mig att Watergate hearings fortsatte i typ 1 år till och att man fällde 20 pers. Inkl nixons närmaste män.

Gerry Ford benådade en hel del lojala medarbetare men Watergate hearings fortsatte eftersom Washington DC var en helt annan plats på den tiden.
Likaså Reagan Iran contras härvan.
visserligen tystade Bill barr ner alla domare från vidare åtal men public hearings fortsatte även efter den sista fällande domen.

USA behöver denna bipartisan jan6 kommissionen för att förstå varför allt gick snett den dagen.
Det vet du säkert bättre än jag. Jag bara drog till med nått. Det var ju onödigt redan då att dra ut på det under så lång tid. Kan iallafall jag tycka.

Grejen är att den här kommissionen är partisk, det är i princip demokraterna som sitter och utreder republikanerna. Republikanerna menar att demokraterna även håller inne på information som skulle kunna rentvå republikanerna.

Det blir svårt då. Demokraterna kommer enligt min bedömning inte komma vidare med denna utredning. Nu är det valår, mellanårsval, därborta och republikanerna kommer att säga att den här kommissionen endast agerar som den gör som en del av en valstrategi.
Senast redigerad av frank-costello 2022-01-04 kl. 22:12.
Citera
2022-01-04, 22:13
Bannlyst
Citat:
Det vet du säkert bättre än jag. Jag bara drog till med nått. Det var ju onödigt redan då att dra ut på det under så lång tid. Kan iallafall jag tycka.

Grejen är att den här kommissionen är partisk, det är i princip demokraterna som sitter och utreder republikanerna. Republikanerna menar att demokraterna även håller inne på information som skulle kunna rentvå republikanerna.

Det blir svårt då. Demokraterna kommer enligt min bedömning inte komma vidare med denna utredning. Nu är det valår, mellanårsval, därborta och republikanerna kommer att säga att den här kommissionen endast agerar som den gör som en del av en valstrategi.
Vad hade gjort den a kommission mer rättvis i ditt tycke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in