Citat:
Ursprungligen postat av
Hundvisslaren
Vad intressant att du tycker polisen ska ha rätt att döda alla som inte lyder polisuppmaningar. Har du tyckt så länge eller har denna sjukdom drabbat dig nyligen? Ska vi låta polisen avrätta alla som begår en brottslig handling?
Kan du nämna några länder som historiskt haft dessa långtgående befogenheter för ordningsmakten? Jag tänker på minst två länder i Europa...
Dels så är det väldigt låga trösklar rent allmänt i USA när man får skjuta när du utsätts för inbrott/hemfridsbrott, dels så tror jag att alla normalt funtade amerikanare förväntar sig att en polis i sin tjänsteutövning, skall skjuta när en terrorist (terrorist enligt definitionen, en person som av politisk övertygelse och med våld försöker stoppa tillsättandet av en demokratiskt vald president) är mitt i ett terrorbrott och man kan stoppa detta genom att avlossa sitt tjänstevapen.
Om detta varit en person från Antifa eller BLM som stormade in i Vita Huset, tillsammans med tusentals andra uppretade människor i en Pöbel, och bara var några meter ifrån Ovala rummet, där Trump befann sig och de Secret Service vakter som fanns där, valde att inte skjuta för att få stopp på inbrytningen, hade du då applåderat detta, eller krävt att Secret Service vakten skulle få bära ansvaret för det som därefter hände.
Jag tror, utan att veta exakt, att polisen i samtliga europeiska länder äger rätten att avlossa sitt vapen, i en situation där en terrorist med våld hotar säkerheten och livet för ledamöter och tjänstemän i vardera lands högsta beslutande lagstiftande församling, mitt under dess tjänsteutövning.
Jag tycker du skall se nedanstående intervju med Ly Byrd, då bland annat den pressrelease som ”Capitol Police” skickade ut efter det att utredningen mot Byrd var klar och där han helt och hållet friades från att ha begått något fel, diskuteras.
”…Capitol Police after exonerating you, say your actions saved members and staff from serious injury and possible death”.
https://m.youtube.com/watch?v=MuByQ7Pp5Gg
Förstår du ens innebörden av att ha räddat medlemmar av kongressen och andra från allvarliga skador och död?
Tycker du det hade varit bättre att ledamöter och tjänstemän skadats eller till och med dödats?