Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Ja tyvärr har hag tappat tron. Gör man som i Sverige, håller allmänna val en enskild dag så känns det som en Trump eller Reagan i framtiden är omöjlig. Istället en diktatorisk Joe Biden eller andra totalitära figurer. Gick valet 2022 ens rätt till? Går det inte att nagelfara valet i efterhand ligger det ju fortfarande nära till hand att tro att det var personer av din typ, kommunister, som genomförde en statskupp.
Är det någon som visat diktatoriska tendenser så är det väl snarast Trump. Ett typiskt drag för personer med diktatoriska tendenser är nämligen att de brukar anse sig veta bättre än alla andra och att personer med avvikande åsikter slängs ut.
Och som sagts i andra trådar, så valfusk är något som måste bevisas. Att hela tiden stå och skrika valfusk, men inte ens kunna förklara hur oppositionen har kunnat genomföra ett gigantiskt valfusk som det inte ens finns minsta tillstymmelse till bevis för är ytterligare en sak som faktiskt undergräver demokratin. I detta fall är det även särskilt graverande eftersom Trump, trots att han anser sig ha drabbats av valfusk tidigare, inte under sina fyra år som president lyfte ett finger för att vidta åtgärder mot valfusk i kommande val. Och har man ett ego som är så stort så att man resonerar som att "jag är så populär, så jag kommer att vinna även om D fuskar nästa gång så därför behöver jag inte göra något för att hindra deras valfusk" så uppvisar man heller knappast någon särskilt demokratisk läggning. För en god demokrat (obs: inte partiet, utan personer som tror på demokrati) sätter alltid landets och medborgarnas bästa före sina egna intressen.
Sedan att USA behöver reformera sitt valsystem och införa nationella vallagar är en annan sak. Men också en sak som den fuskdrabbade Trump ignorerade, trots att det skulle ha varit ett bra steg mot att förhindra kommande fusk i valet 2022.