• 1
  • 2
2021-02-16, 14:11
Medlem
Alla borde ha en årslön på banken ..
Ja ungefär så sade finansministern "Anne Wibble" mellan 1991-1994

Utspelet vållade stor kritik men var inte så tokigt. Ofta kan du läsa om olika
privatekonomer som rekommenderar att du ska ha ett buffertsparande på ett-par
tiotusen. Det ska täcka oförutsedda händelser som att bilen går sönder eller att diskmaskinen
lägger av osv. Vad nuvarande finansminister Magdalena Andersson tycker vad "svenskarna" ska på
banken, ingen aning. Dessa ministrar verkar ha noll koll vad "svensken" tjänar mot de själva.

Så vilka har en årslön på bankkontot i dessa tider?
Senast redigerad av SKIL 2021-02-16 kl. 14:15.
2021-02-16, 14:15
Medlem
Deckard-Cains avatar
Givetvis! Allt annat är oekonomiskt
2021-02-16, 14:22
Medlem
Woodhoppers avatar
Det har jag ,otroligt nog. Funderar på att gå in på börsen så småningom.
2021-02-16, 14:23
Medlem
Aigiss avatar
Gick väl an på den tiden man fick lite ränta på bankkontot men finns väl knappast nån här som sparar så, ren kapitalförstörelse. Däremot vet jag några personer som fortfarande sparar på ett vanligt konto i en storbank.
2021-02-16, 14:24
Medlem
Ja, till slut. Tagig en jävla massa år. Men har nu ca 1,2 årslön på sparkontot.
2021-02-16, 14:25
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Gick väl an på den tiden man fick lite ränta på bankkontot men finns väl knappast nån här som sparar så, ren kapitalförstörelse. Däremot vet jag några personer som fortfarande sparar på ett vanligt konto i en storbank.
Håller med. Men om man har säg en miljon i fonder och aktier och så, så kan det vara en idé att ha hundratusen på vanligt konto eller rentav i guld.
2021-02-16, 14:30
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Håller med. Men om man har säg en miljon i fonder och aktier och så, så kan det vara en idé att ha hundratusen på vanligt konto eller rentav i guld.

Absolut. Man har ju sett hur jävla lång tid det tar att få ut a-kassa till exempel, det va det nog inte många som räknade med. Man sover klart bättre med ett buffertkonto som huvudkudde.
2021-02-16, 14:41
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denarge
Ja, till slut. Tagig en jävla massa år. Men har nu ca 1,2 årslön på sparkontot.

Snacka om meningslöst! Jag rekommenderar starkt att du gör en plan för att skicka in dom på börsen. Lägg in 40 papp i månaden. Sprid dom i fonder med 20 års horisont.

Spara 50-100 papp i cash

Hur gammal är du förresten?
Senast redigerad av HazzardAlard 2021-02-16 kl. 14:44.
2021-02-16, 14:56
Medlem
Jagersros avatar
Har ca 650000 kr på en privat pspar. 50000 kr på en kapitalförsäkring. Cash på kontot ca 50000 kr.
Bostadsrätt värde 3,6 millar. Sommar hus ca 200000 kr. Så det är rätt ok !
2021-02-16, 15:01
Medlem
XX-Ambars avatar
Innan börskraschen hade jag en årslön, jag gick in med cirka 70% av den summan i aktier i april månad. Idag har det vuxit så pass så att jag nu har två årslöner på kontot.
2021-02-16, 15:03
Medlem
Anne Wibble försvann fort efter det utspelet. How dare hon tycka nåt som borde vara självklart!

Själv har jag uppnått ca 70 % av en årslön med mycket stor möda. Folk kallar mig snål när de går runt med sina senaste iPhones och måste långa pengar till hyran.

Det här med att spara och vara smart med pengar har jag fått lära mig på egen hand. Jag har väl haft tur som råkat surfa på nån sidan där de rekommenderade sånt. Nu surfar folk på IG-modeller som spyr ut "lev för stunden-mentalitet".
2021-02-16, 15:06
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Innan börskraschen hade jag en årslön, jag gick in med cirka 70% av den summan i aktier i april månad. Idag har det vuxit så pass så att jag nu har två årslöner på kontot.
Bra jobbat ! Att ligga i hög risk i fonder över tiden ger resultat. Mitt inlägg avs, pspar 650000 kr. Mitt insatta kapital är 200000 kr där resten fondavkastning !
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in