Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-16, 12:50
  #1
Medlem
När jag växte upp så var halva min skola juggar, många hade kommit med kriget på 90-talet. Men nu stöter man nästan aldrig på dem. Vad hände med er? Flyttade ni ut till småbyar? Till hemlandet?

Är nyfiken på svar.
Citera
2021-02-16, 12:55
  #2
Medlem
Juggarna kom till Sverige främst under efterkrigstiden och fram till 1970-talet. Det kommer dock inte alls lika många nu eftersom att de inte har någon anledning att fly landet.

Nu finns det ättlingar till juggar som kom till Sverige under den tiden. Många av de har gift sig med svenskar osv. Ibland kan man känna igen vissa juggebarn genom efternamnet men sen så är det ofta så att mamman kanske är jugge och pappan svensk osv
Citera
2021-02-16, 13:01
  #3
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Kände väldigt mycket juggar under 90-talet. Till skillnad från araber och negrer har juggar
faktiskt heder och många av de jag kände reste tillbaka till Balkan för att hjälpa till att bygga upp området.

Trist att negrer och araber är så värdelösa människor att de inte inser när de inte är välkomna.
Citera
2021-02-16, 13:28
  #4
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kände väldigt mycket juggar under 90-talet. Till skillnad från araber och negrer har juggar
faktiskt heder och många av de jag kände reste tillbaka till Balkan för att hjälpa till att bygga upp området.

Trist att negrer och araber är så värdelösa människor att de inte inser när de inte är välkomna.

Och hur många araber har du försökt lära känna innan du drömmer ut dessa som värdelösa?
Jag kommer nämligen mycket väl ihåg att skräpmänniskor som du sa exakt samma sak på 90talet om folket från Balkan när de började komma till Sverige.

Ny demokrati blomstrade, torshammarna hängde runt halsar och ultima thule låg på listorna.
Vissa glömmer lätt...
Citera
2021-02-16, 13:36
  #5
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Juggarna har vid det här laget integreras väl i Sverige, trots att då som nu gapade rasisterna om att det aldrig skulle gå.
Citera
2021-02-16, 13:56
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Utseendemässigt är de inte alltid så enkla att skilja från svennar. Särskilt inte deras barn som fullt ut anammat svensk kultur, klädstil och sätt att bete sig. Många av juggarna som kom under balkankrigen som var unga då har skaffat barn ihop med svenskar.

Då var invandrarna få i Sverige jämfört med idag så de stack ut mer. Idag drunknar de i mängden och därför märks de inte.
Citera
2021-02-16, 13:57
  #7
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Den stora flyktingvågen av jugoslaver integrerades mycket snabbt och för länge sedan. I dag smälter de in som en del av det svenska samhället.

Ett lysande exempel på välfungerande integrering. Inte riktigt som det ser ut i dag.
Citera
2021-02-16, 13:58
  #8
Medlem
Är inte juggar många i restaurangbranschen?
I början av 90-talet var det väl mest juggar på flyktingboenden?
Citera
2021-02-16, 14:07
  #9
Medlem
Zyxel04s avatar
Är relativt ung (född mitten på 90-talet) och har svårt att förstå hur det var under 90-talet och i början av 00-talet.

Är dock uppvuxen i en kommun som har en relativt stor andel "juggar" och där märks de ändå.

Har dock flyttat från min hemkommun till annan ort och i samband med att jag varit på besök i alltfler kommuner, stora som små, så anser jag att mängden juggar tycks minska.

Är snarare mängden arabisktalande som ökat, är tydligt om man jobbat inom skolans värld och besökt dvs förorter samt nedgångna industrisamhällen.

En förklaring kan väl också vara att juggar har ett utseende som påminner mer om svenskar. Därmed är de kanske inte lik "synliga".

En annan förklaring är att många juggar tycks vilja integrera sig, typ hitta icke-jugoslaviska tjejer och ge deras barn svenska namn.
Citera
2021-02-16, 14:42
  #10
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Utseendemässigt är de inte alltid så enkla att skilja från svennar. Särskilt inte deras barn som fullt ut anammat svensk kultur, klädstil och sätt att bete sig. Många av juggarna som kom under balkankrigen som var unga då har skaffat barn ihop med svenskar.

Då var invandrarna få i Sverige jämfört med idag så de stack ut mer. Idag drunknar de i mängden och därför märks de inte.

Det där stämmer ganska bra, flera av ungarnas vänner är halvbalkan-ish har jag upptäckt, man har inte sett det för de dels utseendemässigt och även hur de beteer sig inte skiljer sig från oss vanliga svennar.
Citera
2021-02-16, 14:45
  #11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Det där stämmer ganska bra, flera av ungarnas vänner är halvbalkan-ish har jag upptäckt, man har inte sett det för de dels utseendemässigt och även hur de beteer sig inte skiljer sig från oss vanliga svennar.

Det är som finnarna. Deras ungar var som vilka svennar som helst.
Citera
2021-02-16, 15:00
  #12
Medlem
Pusts avatar
Bosniaker är f.d. kommunistfolk som blev avturkifierade av Tito. Förr var de ganska uttalade muslimer vars kvinnor gick med heltäckande niqab.

https://youtu.be/Qew23bex13k

Idag är de ganska integrerade i Sverige och många bor i bruksorter. De brukar vara jobbigt liberala i politiken och verka som ansikten utåt för moderata muslimer. Tänk Mehdi Hassan i UK. Hanif Bali kallar det "BRF-bosnier".

https://twitter.com/hanifbali/status...55465452818432
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback