2021-02-13, 22:30
Medlem
Hej, jag har länge funderat på att kosta på mig en keramisk lackskyddsbehandling för min Volvo V60 2017, men känner mig osäker på om det är värt pengarna (3000 kr och uppåt).
Hur stor skillnad gör det egentligen, och hur länge sitter skyddet kvar? Påverkas skyddet av att jag tvättar bilen ofta med avfettningsmedel?
Citera
2021-02-14, 06:01
Medlem
Personligen tycker jag det är onödigt även om det kanske inte är helt bortkastade pengar.

Keramiskt lackskydd är såklart uppskrutet i reklamen som allt annat. Därmed inte sagt att det inte kan ha fördelar.

Men att kosta på det på en några år gammal bil blir sällan lika bra som att göra det på en fabriksny. Därför att det alltid finns småskador på lacken efter nåt år i trafik.

Skyddet gör att bilen håller sig ren bättre/längre, och blir mer lättvättad.
Skyddet sitter inte för evigt och slits som allt annat av avfettning och mekanisk nötning. Så vettig handtvätt är att föredra före automattvättar eller där man tvättar själv men med anläggningens manuella borstar.

Ett annat problem är ju att folk har för vana att blaska på rejält med helt outspädd avfettning i tid och otid, vilket sällan behövs om inte bilen är groteskt skitig av vägfilm och div feta hinnor eller fläckar av t ex lastbilars vändskivefett (som är ett jäkla otyg att få på bilen…).
Har man en bil som i grunden är välskött och bara behöver en enklare tvätt 1-2ggr/veckan så räcker det oftast bra med att köra med rejält utspädd lämplig avfettning. Själv brukar jag ligga på ända ner till 1:50, alltså 1 del avfettning till upp till 50 delar vatten.
Citera
2021-02-14, 09:35
Medlem
Jag lägger keramiska skydd på alla våra bilar, och skulle inte tänka mig att sluta med det. Jag gör det själv så priset är lågt.
Fördelarna är en mer lättvättad bil, under minst två år, och eftersom bilen är lätt att hålla ren så behöver man inte avfettning mer än någon enstaka gång per säsong. Då sliter det ju mindre både på lackskydd och rostskydd.
Det är lika enkelt att lägga skyddet på en äldre bil, men eftersom det då finns repor så är poleringen mer omfattande och tar tid (vilket kostar pengar om man inte gör det själv).

Dick
Citera
2021-02-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Jag lägger keramiska skydd på alla våra bilar, och skulle inte tänka mig att sluta med det. Jag gör det själv så priset är lågt.
Fördelarna är en mer lättvättad bil, under minst två år, och eftersom bilen är lätt att hålla ren så behöver man inte avfettning mer än någon enstaka gång per säsong. Då sliter det ju mindre både på lackskydd och rostskydd.
Det är lika enkelt att lägga skyddet på en äldre bil, men eftersom det då finns repor så är poleringen mer omfattande och tar tid (vilket kostar pengar om man inte gör det själv).Dick

Vad har du provat för olika typer av lackskydd o vad är bäst - hur lång tid tar behandlingen?

Kör du tvätt, cleaner, polering, lackskydd o slutpolering by hand.

Är det 2-komponent

Kör du något moment med maskiner?

Hur länge räcker det o vad använder du för tvättmedel sen?

Var köper du - förr gick sånt här inte att köpa för vanliga dödliga.

O inte minst vad är liter priset?
Citera
2021-02-14, 17:39
Medlem
Sunimods avatar
Jag har provat på vanligt Mr Cap och keramiskt på Volvo.
Kommer aldrig välja annat än keramiskt om man vill lackskydda bilen. Enorm skillnad.
Citera
2021-02-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vad har du provat för olika typer av lackskydd o vad är bäst - hur lång tid tar behandlingen?

Är det 2-komponent

Kör inget för hand utom appliceringen av skyddet. Och det efterpoleras inte.
Vilken insats som krävs av cleaner eller polermedel bestäms av lackens skick.
På ny bil så kör jag bara en snabb uppglansning, en äldre kräver som regel mer polering. Inget lackskydd kan ersätta en bra blank grund om man vill ha det snyggt.

Är det 2-komponent
Nej.

All polering som behövs.

Två år lite drygt har jag behållt bilarna och med undantag för noggrannare underhåll någon gång om året så har det räckt med vanlig förtvätt (alkalie) och schampo. Kallavfettning någon gång om året då asfalt trots allt kan fastna. Det enda man behövt tänka på är att vaxschampo faktiskt dödar avrinningen momentant, så man får köra med neutrala schampon åtminstone då och då

Åh jo det finns flera ställen som säljer keramiska medel. CQ som jag kört mest med köps av https://www.carprosverige.se/

Oj , det blir dyrt ! Men jag har för mig att de 30ml som räckte gott till min bil och fälgar kostade ca. 700kr senast.

Dick
Citera
2021-02-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
lastbilars vändskivefett
Detta fett tillsammans med kuggväxelfett är nog bland de bästa rostskyddsmedel som finns.
Om man är mera intresserad av bilens livslängd/motstånd mot korrosion under än av att lacken ska glänsa.
Men det är ju en helt annan sak, så ursäkta o t.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in