Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-13, 18:11
  #1
Medlem
Blingons avatar
Jag säljer en del prylar på Tradera. Merparten av köparna är kvinnor.

Varje gång en köpare gör ett köp, skickas det ett bekräftelsemail till både köpare och säljare med aktuella adressuppgifter. Ganska omgående, efter några månaders försäljning på Tradera, märkte jag att köparens adressuppgifter förvånansvärt ofta var inaktuella.

Det var ytterst sällsynt att köparen kontaktade mig och informerade mig om att adressen var fel. Vilket resulterade i att jag skickade paket till en gammal adress. Efter några veckor hörde köparen av sig och undrade varför jag inte skickat paketet. Jag upplyste dem då om vilken adress jag skickat till och fick då svar att den adressen var gammal och att de inte ändrat adressen med svar typ; "Ojdå. Det var den gamla adressen som jag hade för ett år sedan och jag har inte ändrat ännu."

Sedan några år tillbaka har jag därför satt i system att alltid dubbelkolla adressen mot hitta.se på varenda köp. Jag märker att det är ca 20-25% av de kvinnliga köparna som inte klarat av att uppdatera sina adressuppgifter. Jag påpekar då till köparen att adressuppgifterna inte stämmer och rekommenderar dem vänligen att ändra. En del gör detta, men en del återkommer ett halvår senare med nytt köp, och adressen är fortfarande felaktig.

Framför allt så är det standard att det är mitt eller Postnords jävla fel att jag inte vet att de har flyttat till en ny jävla fucking adress och därmed inte får sitt paket!

Jag har även sålt till en hel del män genom åren men ALDRIG råkat ut för detta fenomen hos detta genus.


Det jag önskar diskutera och få svar på är:

- Vet inte kvinnor i allmänhet adressen till där de de bor? (- Byter de säng så ofta att de inte vet aktuell adress?)

- Varför läser inte kvinnor orderbekräftelser? (- Är det för svårt?)

- Är de för korkade för att förstå att man bör ändra adressen när man flyttar? (- Förstår de inte anledningen med systemupplägget med adresser?)

- Är de så curlade så att de anser att det är någon annans ansvar att ha koll på var de bor? (- Det där är inte mitt ansvar!)

- Är det för svårt att hantera en dator så att det är besvärligt att få till en adressändring? (- "Usch, jobbigt. Det där får någon annan fixa")

- Om kvinnor absolut måste köpa varor över nätet i samband med att de flyttar, varför i helvete beställer de inte eftersänding till sin nya adress? (- "Ujuj, jag är en liten kicka som inte har koll på sådant där trisit")

- Varför ser jag inte detta problem i motsvarande grad hos män?
Citera
2021-02-13, 18:28
  #2
Medlem
Soulflowers avatar
Om jag utgår från att det så många som 20-25% gissar jag på alternativet att de tror att det löser sig själv av någon anledning då de inte behövt ta ansvar för saker i lika stor utsträckning som resterande 80%.
De har levt på sitt pussypass helt enkelt.

Eller så har de så mycket annat att göra att de inte tänker på sådana banaliteter som adressändringar.
Citera
2021-02-13, 19:29
  #3
Medlem
Silverfiskarnas avatar
20-25% låter jäkligt mycket men annars är väl det mest troliga att det handlar om kvinnor som inte handlar på tradera speciellt ofta och därför glömt att uppdatera adressen på just tradera. Vet inte om det är skillnad på produkterna du säljer till män vs kvinnor men tar det inte för osannolikt att kvinnorna köper sådant man inte köper så ofta?
Citera
2021-02-13, 19:46
  #4
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
20-25% låter jäkligt mycket men annars är väl det mest troliga att det handlar om kvinnor som inte handlar på tradera speciellt ofta och därför glömt att uppdatera adressen på just tradera. Vet inte om det är skillnad på produkterna du säljer till män vs kvinnor men tar det inte för osannolikt att kvinnorna köper sådant man inte köper så ofta?

Jag förstår din tanke och kan förstå problemet om det är så att man, typ handlar en gång om året. Men de flesta verkar handla ganska regelbundet på Tradera och har gjort flera köp med felaktig adress även hos andra säljare. De låter den gamla adressen leva kvar i månader.

För mig är det helt obegripligt. De gånger jag flyttat, då tänker jag till lite extra de gånger jag beställer varor med post... Har jag fixat till den nya adressen?

Men de får ju för tusan ett separat mail efter varje köp, just för att säkerställa att adressen är rätt! Vad är problemet med att uppdatera sin adress även om man påpekar att den är fel?? Jag fattar inte.
Citera
2021-02-13, 20:10
  #5
Medlem
Om vi utgår ifrån att det stämmer och söker efter en förklaringsmodell som passar någorlunda, så skulle en ev. lösning kunna vara att de är den diametrala motsatsen till autister enl. en modell av följande typ:

https://en.wikipedia.org/wiki/Empath...emising_theory

Om de flesta människor har förmåga till både empati och att systematisera världen, men en minoritetsgrupp av framförallt män enbart har förmåga att strukturera upp världen (men inte att förstå känslor), medan en annan minoritetsgrupp av framför allt kvinnor enbart har en förmåga att känna empati (men inte att konstruera inre systembyggen), så skulle det förklara tendensen att inte tänka på hur postsystemet som de använder sig av fungerar och därför glömmer de bort att adressändra (de tänker inte per automatik systematiskt på de nödvändiga villkoren som måste uppfyllas för att infrastrukturen skall fungera för att förflytta varan från punkt A till punkt B).

Så nästa gång du ser en människa av autisttypen Thomas Edison som läser alla böcker i biblioteket i exakt ordning eller ägnar dygnets alla timmar åt att leka med morsekod innan han senare blir en känd uppfinnare, så tänk att det finns den exakta motsvarigheten där ute som aldrig gör någonting alls systematiskt och vars hela värld består av ombytlighet, empati, känslor, andra människor — och som inte ens adressändrar vid en flytt!
Citera
2021-02-13, 20:18
  #6
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Om vi utgår ifrån att det stämmer och söker efter en förklaringsmodell som passar någorlunda, så skulle en ev. lösning kunna vara att de är den diametrala motsatsen till autister enl. en modell av följande typ:

https://en.wikipedia.org/wiki/Empath...emising_theory

Om de flesta människor har förmåga till både empati och att systematisera världen, men en minoritetsgrupp av framförallt män enbart har förmåga att strukturera upp världen (men inte att förstå känslor), medan en annan minoritetsgrupp av framför allt kvinnor enbart har en förmåga att känna empati (men inte att konstruera inre systembyggen), så skulle det förklara tendensen att inte tänka på hur postsystemet som de använder sig av fungerar och därför glömmer de bort att adressändra (de tänker inte per automatik systematiskt på de nödvändiga villkoren som måste uppfyllas för att infrastrukturen skall fungera för att förflytta varan från punkt A till punkt B).

Så nästa gång du ser en människa av autisttypen Thomas Edison som läser alla böcker i biblioteket i exakt ordning eller ägnar dygnets alla timmar åt att leka med morsekod innan han senare blir en känd uppfinnare, så tänk att det finns den exakta motsvarigheten där ute som aldrig gör någonting alls systematiskt och vars hela värld består av ombytlighet, empati, känslor, andra människor — och som inte ens adressändrar vid en flytt!

Mycket elegant beskrivet!

Det gäller för mig att ta ett djupt andetag var eviga gång detta händer och tänka på ditt inlägg. Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback