Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-11, 00:06
  #1
Medlem
Jag försöker ofta knyta ihop olika mönster.

Jag har märkt att de som har makten i världen får mest status. Om det var ottomanerna, persiska riket eller om det är vita, så får dom mest status. Genom att äga makten i världen, så kan de få majoritetsspråk så att deras språk talas världen över, så kan dom indirekt utöva kulturell marknadsföring, då reklam, filmer, musik då sänds över hela världen. Värdsmakten är också rikast har råd att producera mer filmer och ha en mer högproducerande apparat för underhållning som skapar mer filmer. När folk ser att alla i filmerna, som har rollen i musik är vita, så blir de något sorts ideal.

Vi skapar värdegrund i vår kultur. I avancerade samhällen så skapas värdegrunder som civil lydnad, driftig, lugn medmera. De folk som då har de egenskaperna får då mest status. Beroende på hur värdsmaktens samhälle ser ut, så kommer värdegrunder bli sprungna från dessa. Värdegrunderna som etableras blir alltså en indirekt återspegling av världsmaktens samhällsutformning och därigenom blir världsmakten än mer etablerad som nummer ett och hur man ska bete sig, och vilka åsikter man ska ha.

Gör man ett tankeexperiment, och visualiserar afrikaner,indianer, araber. Om vi levde i ett samhälle där alla nyssnämnda grupper talade perfekt svenska, var moraliska, laglydiga, hade svensk humor och jargong, så skulle vi välkommna dom med öppna armar, och de skulle snabbt inlemmas och de facto ses som svenskar och som en i gruppen. Adopterade ses oftast som svenskar och det finns bra fall där adopterade är hur pass integrerade som helst och våra hjärnor förmår inte att inse att de inte är svenskar,föränn vi medvetet tänker att de faktiskt är adopterade.

Vi är ju inte rasister i grunden. Men det är en omöjlighet. Invandrare kommer alltid invandra och alltid ha en annan kultur, och de som blivit perfekt integrerade kommer alltid sänkas av att de andra förstår ryktet, åtminstone som det är i sverige, där nyanlanda hamnar i ett lågt socioekonomiskt skikt. Oavsett vilka vi är, så är vi gruppmäniskor som vill att folk ska var så lika som möjligt. Om det i gruppen finns afrikaner,araber, svenskar, och de är i lika distribution, och delar samma personlighet och värderingar, så blir de då plötsligt normaliserat med avvikande utseende. Detsamma gäller även om personligheterna och åsikterna skulle vara annorlunda, men alla hade samma utseende, så hade vi plötsligt accepterat avvikande personligheter och åsikter, då det blir normaliserat att man har det eftersom det är normalt att alla är olika värdegrundsmässigt. Det är lite som att vår hjärna följer det som är normalt i gruppen och att det är så fundamentalt mer än att det har med begreppet rasistiskt, vilket bara är en efterprodukt av symptomen. Vi har egentligen inget rasistiskt nedärvt i oss, men vi vill följa strömmen.

Sammantaget känns det som att vi människor är sociala marionetter som bara följer gruppen, lite som fiskar simmar i stim. På så sätt, kan man säga att folk som har Aspergers, eller är minst gruppföljande, också kommer tendera att acceptera olika i större utsträckning. I sverige är det trendigt att vara självständig och köra sitt race då individismen fått sån central roll, och denna kulturella aspekt kan ju i litet mån överbrygga så att det är okej att inte följa strömmen, och dejta vem man vill, men den blir ändock en ytlig kulturell grej som ändå förlorar mot våra starka strömföljande instinkter.
__________________
Senast redigerad av stroganof 2021-02-11 kl. 00:20.
Citera
2021-02-11, 00:19
  #2
Medlem
Fiskar simmar i stim, inte stimm, och möjligen manifesteras, inte manifsteras i rubriken.

Intellektualisering blir aldrig bra, trots din långa text.
Citera
2021-02-11, 00:22
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jag försöker ofta knyta ihop olika mönster.

Sammantaget känns det som att vi människor är sociala marionetter som bara följer gruppen, lite som fiskar simmar i stim. På så sätt, kan man säga att folk som har Aspergers, eller är minst gruppföljande, också kommer tendera att acceptera olika i större utsträckning. I sverige är det trendigt att vara självständig och köra sitt race då individismen fått sån central roll, och denna kulturella aspekt kan ju i litet mån överbrygga så att det är okej att inte följa strömmen, och dejta vem man vill, men den blir ändock en ytlig kulturell grej som ändå förlorar mot våra starka strömföljande instinkter.

Det är inte säkert att man har Aspergers bara för att man kan tänka klart... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=2s

Jag tycker att din text trots sin enkelhet och kanske brist på akademisk jargång eller termer förklarar mycket pedagogiskt både varför inte svenskar kan anklagas för rasism - men också att en viss grundläggande rasism är helt naturlig och ofrånkomlig till följd av människans gruppsykologi.

Naturligtvis har inte vita människor eller europeer uppfunnit rasism och kolonialism. Imperier och slaveri och "rasism" fanns långt innan Europa.

Det eviga upprepandet av "rasism" och "kolonialism" är i själva verket en marxistisk strategi.

/Johan

/Johan
__________________
Senast redigerad av JohNils 2021-02-11 kl. 00:27.
Citera
2021-02-11, 00:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det är inte säkert att man har Aspergers bara för att man kan tänka klart... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=2s

/Johan

Haha, oj där ser man. ja det bekräfta ju vad jag renade anade och tog upp i trådstarten. Detta ger ju en helt ny nyans på aspergers. Ska man se dom som mer sanningsföljande, medan normies blir nån sorts slav för grupptrycket. Fiskar som simmar i stim som har sån stark drivkraft att följa stimmet, kan ju ifrågasättas om de då har en fri vilja, eller bara följer stimmet och livet blir som en film.
Citera
2021-02-11, 00:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det är inte säkert att man har Aspergers bara för att man kan tänka klart... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=2s

Jag tycker att din text trots sin enkelhet och kanske brist på akademisk jargång eller termer förklarar mycket pedagogiskt både varför inte svenskar kan anklagas för rasism - men också att en viss grundläggande rasism är helt naturlig och ofrånkomlig till följd av människans gruppsykologi.

Naturligtvis har inte vita människor eller europeer uppfunnit rasism och kolonialism. Imperier och slaveri och "rasism" fanns långt innan Europa.

Det eviga upprepandet av "rasism" och "kolonialism" är i själva verket en marxistisk strategi.

/Johan


/Johan


Ja skönt att ändå få bekräftat att mina iakttagelser och tankar kring detta kan intygas av andra. Ja, jag har har inte läst eller öppnat en svensk akademisk bok på över tio år, så därav bristen. Däremot läser jag en hel del engelska tidskrifter där jag får utlopp för mina intellektuella drifter, och det kanske är därför mitt svenska språk inte når upp till samma intellektuella nivå som tankebanorna är på. Sen har jag ofta ett autodidaktiskt förhållningssätt och det går emot mina principer att i för stor utsträckning läsa akademi kring det, då jag föredrar att lista ut saker på egen hand.

Tack för att du nyanserar innebörden av rasism, och hur det mer är en kulturell fluga för en viss tidsanda och epok som vi kulturellt hakat upp oss på. Lite som att det idag är sent ute att prata om iq tester, då iq tester var en het potatis på 60 talet.
__________________
Senast redigerad av stroganof 2021-02-11 kl. 00:37.
Citera
2021-02-11, 00:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Fiskar simmar i stim, inte stimm, och möjligen manifesteras, inte manifsteras i rubriken.

Intellektualisering blir aldrig bra, trots din långa text.


Jag förstår att det måste kännas jäkligt skönt att vara ordryttare. Men då ska jag tänja hingsten här:

Så du menar att intellektuallisering aldrig skulle vara något bra? Eller menar du att det oftast inte är bra att intellektualisera. Ja hur ska man tolka denna märkliga formulering?

Så lång text, är en intellektualisering? Varför antar du det? Finns ju långa texter som inte intellektualiserar.

Dock så har ja inte Aspergers, men om vi ska märka ord, så kan man märka meningar, men jag antar att du menar att jag tänkte onödigt djupt och skrev för mycket kring det, och på något sätt indirekt försökte bekräfta det med att inledningsvis anmärka på stavfel.

Sen måste det ju vara en bra egenskap att intellektualisera kring allting. Det innebär att man har ett rikt tankeliv och kan underhålla sig själv i sin tankeverksamhet. Folk som inte gör så, måste ofta vara med någon, då dom inte står ut med att vara för sig själv och sin platta tankeverksamhet. Jag misstänker också att folk som ofta tänker djupt, övar upp sig och blir bättre på att tänka med åren. Hjärnan blir bättre på det den ägnar resurser på.

Myer brigg testet, har ju folk som intp, entp som ofta gillar att intellektualisera saker. Det handlar lite om hur vår hjärna är lagd, och hur vi inhämtar, och bearbetar och ser på omvärlden. Mycket riktigt funkar inte viss input och output för ena personen, men funkar desto bättre för en annan.
__________________
Senast redigerad av stroganof 2021-02-11 kl. 00:48.
Citera
2021-02-11, 01:24
  #7
Medlem
Rasism manifesterar sig i att man kastar sin dotter över balkongen om hon misstänkts att ha blivit kär. (oftast av fel sort utanför släktklanen)

Att språk som vita har som majoritetsspråk...?
De kan utöva kulturell marknadsföring...?

Vita i världen är i minoritet.
Om Somalier inte uppfann skriftspråket förrän på 70-talet,
eller Egypten som började trycka bokstäver 400-500 år efter Europa för att dragkraften var att översätta franska manualer till krigsmateriel...?

Det är vitas fel?
Citera
2021-02-11, 02:04
  #8
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Egypten som började trycka bokstäver 400-500 år efter Europa för att dragkraften var att översätta franska manualer till krigsmateriel...?

Det är vitas fel?
Nu var det ju faktiskt så att grekerna lärde sig av egyptierna vad ett bibliotek är, flera tusen år innan obildade hjon som du alls lärde sig att läsa här i Sverige.

Din ignorans och dina förutfattade rasistiska övertygelser ansvarar du för själv.
En ignorans- och etnicitetshävdelse som tydligt är en manifestation av rasism/slavmoral (se tråd).
__________________
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-11 kl. 02:12.
Citera
2021-02-11, 02:17
  #9
Medlem
Logan5s avatar
Rasism = Begär att äga något som tillhör en annan ras.

Det är den enda rasismen som existerar i Europa - den antivita rasismen.

Fatta någon gång.

När man dömer i rasfrågor måste man ställa sig frågan: "vilken ras har rätt till vad ?"

Alla raser har rätt till ett hemland där de kan fortsätta vara sig själva till exempel.

Ingen kräver att Nepaleserna skall ge bort sitt land till Aboriginer - det vore ju rasistiskt.
Citera
2021-02-11, 02:21
  #10
Medlem
Datura.Naturanss avatar
En manifestation av rasism/slavmoral är trossatsen att habitat eller resurser ”tillhör en ras”.

En annan är ’Tu quoque-argument’.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque-argument
__________________
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-11 kl. 02:26.
Citera
2021-02-13, 00:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det är inte säkert att man har Aspergers bara för att man kan tänka klart... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=2s

Jag tycker att din text trots sin enkelhet och kanske brist på akademisk jargång eller termer förklarar mycket pedagogiskt både varför inte svenskar kan anklagas för rasism - men också att en viss grundläggande rasism är helt naturlig och ofrånkomlig till följd av människans gruppsykologi.

Naturligtvis har inte vita människor eller europeer uppfunnit rasism och kolonialism. Imperier och slaveri och "rasism" fanns långt innan Europa.

Det eviga upprepandet av "rasism" och "kolonialism" är i själva verket en marxistisk strategi.

/Johan

/Johan


Bra recepite.. a parle francais
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback