• 3
  • 4
2021-02-11, 01:44
Medlem
Mjälls avatar
Man ser ju även ned på "alkisar" så det beror väl inte helt på olagligheten. Däremot bidrar den till fördomar och förakt.

En nedgången drogmissbrukare kan vara rätt farlig men är det någon grupp som förtjänar förakt så är det maktmissbrukare.
Citera
2021-02-11, 02:03
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Man ser ju även ned på "alkisar" så det beror väl inte helt på olagligheten. Däremot bidrar den till fördomar och förakt.

En nedgången drogmissbrukare kan vara rätt farlig men är det någon grupp som förtjänar förakt så är det maktmissbrukare.

Det är ju sant visst. Men ändå har jag hört från många att de ändå kan tycka synd om alkoholisten, men mer eller mindre hata knarkaren. Det tycker jag är en sådan dubbelmoral.
Citera
2021-02-11, 02:09
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det är ju sant visst. Men ändå har jag hört från många att de ändå kan tycka synd om alkoholisten, men mer eller mindre hata knarkaren. Det tycker jag är en sådan dubbelmoral.

Ren idioti och inte långt ifrån ondska att resonera så. En åsikt för människor utan begåvning och erfarenhet, som skulle må bra av en allvarlig motgång.
Citera
2021-02-11, 14:16
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Det mesta finns på recept snart så. Du ska vara "sjuk" psykiskt, sedan få på recept, då är det acceptabelt. Plocka ut lite aDhD "meDuCIn" så bråkiga svinbortskämde Anton ska gå upp på morgonen med lite amfetamin

Ööö, vad betyder det? Och framförallt vad har det med mitt inlägg att göra?
Eller menar du som Elvis? Tjack är förkastligt men bantningspiller är helt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Nu överdriver du. Det går väldigt långsamt. Alldeles för långsamt jämfört med resten av världen, men det HAR börjat röra på sig, och nej det är inte politiskt självmord längre. I alla fall inte så länge som du bara pratar om avkriminalisering och inte legalisering. C, V och KD (kanske fler) är positiva till att utreda nuvarande lagstiftning. Folkhälsomyndigheten har uttalat sig om att en avkriminalisering vore bra. Flera politiska ungdomsförbund till riksdagspartier är för legalisering. Vi kan läsa debattartiklar som förespråkar legalisering i Aftonbladet. Och här har du MP:s rättpolitiska talesperson som förespråkar en utredning om både avkriminalisering och legalisering https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ng-av-cannabis

Om du tänker efter så hade ALLT ovanstående varit otänkbart för 20 år sedan.
OK, tack. Det var ju glädjande nyheter. Men heller inte länge sedan justitieministern Hällsvik vidarebefordrade en prank-tweet som rapporterade att efter att första weedaffären öppnat i US var det flera fall av överdos med dödlig utgång. Om det är kunskapsnivån på dem som skall besluta om en förändring så är det väldigt långt kvar.
För 20 år sedan.. Ja då hade jag redan bott i ett annat land i många år.
Citera
2021-02-11, 14:23
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
OK, tack. Det var ju glädjande nyheter. Men heller inte länge sedan justitieministern Hällsvik vidarebefordrade en prank-tweet som rapporterade att efter att första weedaffären öppnat i US var det flera fall av överdos med dödlig utgång. Om det är kunskapsnivån på dem som skall besluta om en förändring så är det väldigt långt kvar.
För 20 år sedan.. Ja då hade jag redan bott i ett annat land i många år.
Min gissning är att i valet 2026 så kommer politiker som vill behålla vår efterblivna politik att bli kraftigt ifrågasatta. Då kommer det inte längre att funka att som riksdagspolitiker säga "knark är bajs" och tro att det stannar där.

Det tråkiga just nu är att det främst är flummare som syns i debatten. De som har bra jobb och sköter sig har än så länge alldeles för mycket att förlora på att öppet säga att de använder droger.
Citera
2021-02-11, 21:35
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthebear
Sant om nikotinet. Det är tjäran som är direkt skadlig för lungorna. Dock finns det över 60+ andra cancerframkallande ämnen i tobak. Så det är inte bara tjäran som är skadlig. Hade man bara fått i sig nikotinet dock hade det antagligen inte vart så farligt. Bara beroendeframkallande.

Det där kan man se rätt tydligt med hur exempelvis indianstammar som använt tobak historiskt inte alls hade samma cancerproblematik. Organiskt odlad tobak är mycket mindre farlig och det är märkligt hur få som tar upp det.

Men faktum är att nikotin är ett nervgift med ett väldigt lågt ld50-värde. Det är fullt möjligt att "överdosera" nikotin och dö. Det kan man inte säga om cannabis. För en frisk, vuxen människa är det enda farliga med cannabis att man vanligen röker det.
Citera
2021-02-12, 12:01
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Det där kan man se rätt tydligt med hur exempelvis indianstammar som använt tobak historiskt inte alls hade samma cancerproblematik. Organiskt odlad tobak är mycket mindre farlig och det är märkligt hur få som tar upp det.
Jag hittar ingenting som stödjer det du säger. Har du någon källa? Vid en snabbgoogling hittade jag detta:

Citat:
"Organic,” “natural” or “additive-free” product labels may imply a healthier or safer choice, but that couldn’t be further from the truth when it comes to tobacco products.

A cigarette with organic tobacco or tobacco with no additives does not make it healthier or safer than other cigarettes. All cigarettes — including those marketed as "natural," "organic" or "additive-free" — have harmful substances such as heavy metals, tar and carbon monoxide. This means that inhaling burnt tobacco of any kind is harmful.
https://truthinitiative.org/research...es-safer-smoke

Citat:
The concept of “organic” cigarettes or “natural” and “additive-free” tobacco comes from a popular misconception that it’s all the artificial additives in cigarettes, rather than tobacco, that makes cigarettes harmful. But this isn’t true.
https://www.healthline.com/health/or...label-meanings

Citat:
levels of toxic and cancer-causing chemicals in Natural American Spirit cigarettes are generally similar to those found in other commercial cigarette brands;
https://www.sph.umn.edu/news/cigaret...er-cigarettes/

Citat:
Men faktum är att nikotin är ett nervgift med ett väldigt lågt ld50-värde. Det är fullt möjligt att "överdosera" nikotin och dö. Det kan man inte säga om cannabis. För en frisk, vuxen människa är det enda farliga med cannabis att man vanligen röker det.
Jepp, det stämmer. Det gör dock inte nikotin speciellt farligt. I alla fall inte så länge som du intar det genom vanlig tobaksrökning. Skillnaden mellan normal rusdos och dödlig dos är väldigt stor, och du kommer sannolikt må jävligt kasst långt innan det är någon riktig fara. Alkohol har mindre skillnad mellan rusdos och dödlig dos, men där skyddas man av att volymen är ganska stor. Om vi pratar om 96%-sprit (så gott som odrickbart) så måste du upp i åtminstone en deciliter innan det ens börjar bli någon idé att diskutera alkoholförgiftning.

Vad det gäller cannabis så verkar det visserligen vara mindre cancerogent än tobaksrök. Men båda innehåller många cancerogena ämnen.
Senast redigerad av SittFint 2021-02-12 kl. 12:05.
Citera
2021-02-13, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

Självklart. Det är iaf fullt möjligt att avlida av för mkt nikotin. Nu vet jag inte direkt hur mkt som behövs för att dö. Men jag skulle iaf gissa på att det är runt 20-30cigg som bäst. Om man nu klarar av att inta dom inom ett antal minuter. Blir iaf svårt att avlida dock om man röker skiten sakta
Citera
2021-12-08, 18:58
Medlem
salt5491s avatar
Det är olagligt.
Dessutom oetiskt av nån jävla pundare att outa min container med flyktingar bara för att exhibitionistiskt exponera andra för sina kassa livsval.
Citera
2021-12-09, 12:27
Medlem
uh-huhs avatar
Ja men ser ner på missbbrukare för dom itne får hjälp för sjukvården i sverige är SKIT
Danmark ligger 10 år före oss i drog politik
I sverige tror vi att vi är bäst och den attityden har gjort att man ser ner på folk som stoppar i sig piller för att klara av dagen eller bara för att ha kul,har man problem SKA man få hjälp men det funkar inte så.
Går i LARO programet som ger mig för mitt opiatmissbruk diagnos men dosen är för liten så tar annat för att öka effekten och nöja min hjälprna med abstinens eftersom min dos är för låg för jag är tung och tar stora doser heroin + benso,senast 1GRAM PROTENT SKIT + 6mg xanor,då blev jag normal,99% hade dött utav den dosen.
Citera
2021-12-10, 09:44
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Ja, det ses ner på missbrukare av olika anledningar. Dels så är det olagligt och vi har fått lära oss i skola och av media att droger är farligt och knarkare är dumma. Och sedan så är missbrukarna inte så skötsamma av sig. Stölder och inbrott för att kunna ha råd med att köpa knark. En ond spiral som följer en och polisen som jagar en, dels för narkotikabrott och för andra brott.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in