2021-02-10, 08:55
Citat:
Ursprungligen postat av huricane4
Är det bara för att pappan är svensk?
Eller få alla kvinnor med uppehållstillstånd betala sjlva?
Idioterna var ju gifta, då plockar staten folk på pengar. Hade dom inte varit det hade dom inte kunnat plocka honom och hon hade kunnat föda som singel och ta det på försäkringen.
Eller inte uppgett ID.
Citera
2021-02-10, 09:04
Medlem
TrueCs avatar
Nu kanske jag låter som en dödsknarkarnazist, men man undrar ju om papperslösa också får dom notorna?

Även motsägelsefullt ur ett femenistiskt perspektiv, att det är bara mamman som har med förlossningen att göra. Vill inte genuspolitiken peka på att pappan har lika stor inblandning och ansvar från ligget fram till 18-års ålder?

Är pappan svensk förstår jag inte varför dom ska betala.
Citera
2021-02-10, 09:07
Medlem
stilichos avatar
Kvinnan i artikeln hade ju inget uppehållstillstånd vid tillfället så ur det perspektivet är det ju inget att höja på ögonbrynen över att hon får betala sin egen vård.

Det som jag tycker är intressant är att en sådan här förlossning bara räknas som vård för modern. Det är ju egentligen fel. Det handlar ju lika mycket om vård för barnet. Och eftersom barnet har en helsvensk far som är lagligt gift med barnets mor och dessutom föds i Sverige så är det ju uppenbart att barnet är svensk medborgare från första sekund. Trots detta självklara svenska medborgarskap så måste barnet betala för sin egen vård. Det känns inte rättvist.

Ovanstående oräknat så tycker även jag att det är mer än absurt att problemet inte existerar för papperslösa eftersom de har ett explicit undantag från den här typen av patientkostnader. Snacka om att straffas för att man är laglydig.
Citera
2021-02-10, 09:09
Medlem
Etta.Places avatar
Kunde dom inte ha hävdat att det egentligen är han som ska föda barnet eftersom att han identifierar sig som kvinna och hon som mannen i deras relation? Sjukhuset kan väl inte kränka deras upplevda könsidentiteter genom att påpeka var barnet kom ut ifrån, könet är ändå en social konstruktion. Han är ju svensk medborgare.
Citera
2021-02-10, 09:12
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladaniwi87
Hon har fött en unge här på turistvisum och måste därför betala. Jag förstår inte hennes problem. Även om hon hade varit svensk medborgare men skriven utomlands måste hon betala förlossningen och dessutom betala skatt i Sverige.
Nej, ditt pucko, tjejer med ett svenskt medborgarskap skrivna utomlands betalar inte för någon förlossning.
Problemet i det här fallet är alltså att han är svensk medborgare men inte hon. Hade hon varit det, då hade hon fött utan kostnad.
Citera
2021-02-10, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Kvinnan i artikeln hade ju inget uppehållstillstånd vid tillfället så ur det perspektivet är det ju inget att höja på ögonbrynen över att hon får betala sin egen vård.

Det som jag tycker är intressant är att en sådan här förlossning bara räknas som vård för modern. Det är ju egentligen fel. Det handlar ju lika mycket om vård för barnet. Och eftersom barnet har en helsvensk far som är lagligt gift med barnets mor och dessutom föds i Sverige så är det ju uppenbart att barnet är svensk medborgare från första sekund. Trots detta självklara svenska medborgarskap så måste barnet betala för sin egen vård. Det känns inte rättvist.

Ovanstående oräknat så tycker även jag att det är mer än absurt att problemet inte existerar för papperslösa eftersom de har ett explicit undantag från den här typen av patientkostnader. Snacka om att straffas för att man är laglydig.

Tror detta kan komma att tas upp i Domstol
Om "svenska paret" orkar överklaga, skulle nog rekommendera att de skaffar
sig en påläst advokat och köra ett race, tror de skulle slippa fakturan då eller nåt.
Senast redigerad av SKIL 2021-02-10 kl. 09:15.
Citera
2021-02-10, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Nej, ditt pucko, tjejer med ett svenskt medborgarskap skrivna utomlands betalar inte för någon förlossning.
Problemet i det här fallet är alltså att han är svensk medborgare men inte hon. Hade hon varit det, då hade hon fött utan kostnad.

Skriven utanför EU betalar kvinnans lokala sjukförsäkring. Du får noll av staten även med svenskt medborgarskap. Bara en uppmaning om att betala skatt varje år. Osäker inom EU men tror det är lokala regler som gäller.
Citera
2021-02-10, 09:22
Medlem
103 000 kr låter fullt rimligt för en förlossning som är lite mer komplicerad än vanligt. Bortskämda vänsterröstare i Sverige tar sånt här för givet. Om någon annan alltid betalar, då slipper man ta ansvar för sig själv. Vad detta har för långsiktiga konsekvenser för landets ekonomi, det måste man vara vänster för att inte fatta.

Jag anser att varje medborgare/inkomsttagare skall få ut hela bruttolönen, plus sociala avgifter insatta på sitt lönekonto. Sedan skall varje person själva se till att skatt plus sociala avgifter skall föras över till skattemyndigheten.
Citera
2021-02-10, 09:29
Medlem
Om hon inte hade uppgett namn,
påstått vara flykting, då hade hon kommit undan antagligen.
Citera
2021-02-10, 09:30
Medlem
Barnet måste väl bli svensk medborgare, så tycker att det i alla fall skulle vara rimligt att man bara behöver betala hälften, eller möjligtvis en tredjedel eftersom pappan också är svensk. Som många varit inne på skulle hon bara sagt att hon var "papperslös"(illegal invandrare), då skulle det nog ha löst sig, men folk från Ukraina har nog inte lärt sig att ljuga lika bra som de från mer parasiterande länder.
Citera
2021-02-10, 09:33
Medlem
liten.igelkotts avatar
Summan låter helt rimlig. Det är ungefär vad det kostar att föda barn i andra länder. Det varierar såklart lite beroende på om man är försäkrad och hur komplicerad födseln är. Att man som svensk medborgare inte behöver betala sådan summor beror ju på att vi finansierar det med skattepengar.

"Men eftersom hon inte hade fått uppehållstillstånd och personnummer när dottern föddes, och Ukraina inte är med i EU eller EES, så står inte svenska staten för förlossningen"

Det låter helt solklart. Kan inte de att sjukhuset gjort något fel eller att svenska staten har en skyldighet att betala kalaset.

Summan blev sannolikt högre av att förlossningen blev väldigt komplicerad.
Hade det vart en enkel födsel hade det med andra ord inte kostat så mycket.

Jag gissar på att de inte kommer behöva betala allt själva. Det kommer antagligen dra igång en kampanj för att stötta de nyblivna föräldrarna eller så kommer sjukhuset att minska summan på något vis nu när det har blivit en nyhet.
Citera
2021-02-10, 09:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jag förstår inte problemet.

Kvinnan är inte svensk medborgare. Kvinnan har inte rätt till avgiftsfri vård i Sverige.

Menar Aftonbladet att regionen ska bryta mot sjukvårdslagen?

Ska alla ha i hela världen ha rätt till fri vård i Sverige?

Ska jag som svensk kunna åka till vilket land i världen och kräva gratis sjukvård?

Sosse-Sverige!
Du är verkligen en total idiot. Det har inte med saken att göra att hon är annan nations medborgare. Det finns gott om folk som behåller sina medborgarskap pga att första nationen inte tillåter dubbla. T ex USA, Australien, Canada, Storbritannien etc. Det är inte fel! Det finns också massor av folk med dubbla medborgarskap från länder som tillåter det, t ex europeiska länder.

Det ack så viktiga ordet här är PUT. Permanent uppehållstillstånd. Har man inte det så får man vackert betala. Hennes lilla bebis kommer dock helt naturligt få svenskt medborgarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in