Jag har med stigande intresse följt detta projekt. Vad det ser ut som så har en välbärgad man konstaterat att Offerdal är ett fint område som ligger hyggligt nära kommunikationer, nära Åre. Åre är dyrt. Alltså, man bygger bostäder och i anslutning till dem trevliga och lantliga faciliteter som tilltalar rosenkindade barnfamiljer från storstadsregionerna, skidspår med vallabod, bakstuga för allmänheten, stall där man kan ha sin häst. Kort sagt, flytta ut på LANDET i snabbmatsform, enkelt och lättillgängligt. Ett mycket sympatisk sätt att använda sin rikedom. Han fick till och med stopp på en vindkraftexploatering då han helt enkelt sa att ”om ni bygger så blåser jag av hela projektet”, respekt.
Jag tycker detta verkar kanontrevligt och hade troligen redan bott där om det inte vore för en motsträvig sambo. Samtidigt, är detta en variant av white flight? Man bygger en garanterat vit enklav runt ett litet samhälle där det garanterat inte finns några hyresrätter att inhysa obekväma element i. Skolan och dagis blir också garanterat fria från störningar och tolkbeov.
Man bygger dessutom ett samhälle från grunden. Ju fler som flyttar dit ju mer jobb runtomkring skapas, skola, dagis, vårdcentral, detaljhandel, matvaror.. en vacker byggd i rätt läge plus kapital och ett samhälle av större slag uppstår nästan ur tomma intet! Meningsfylld fritid, barnfamiljer, bredband och jobba på distans.
Är detta ett tecken i tiden, kommer detta öka?