Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-02, 06:45
  #85
Medlem
Det finns ju en stor risk för nya zoonoser om vi börjar äta insekter. Vi vet just ingenting om vilka sjukdomar insekter bär på.

Däremot skulle jag gärna äta syntetiskt kött. Jag till och med ser fram emot den dagen då jag kan gå till affären och köpa syntetiskt kött. Jag får dåligt samvete varje gång jag äter en fläskkotlett eller käkar räkor.
Citera
2023-01-02, 07:35
  #86
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det finns ju en stor risk för nya zoonoser om vi börjar äta insekter. Vi vet just ingenting om vilka sjukdomar insekter bär på.

Däremot skulle jag gärna äta syntetiskt kött. Jag till och med ser fram emot den dagen då jag kan gå till affären och köpa syntetiskt kött. Jag får dåligt samvete varje gång jag äter en fläskkotlett eller käkar räkor.


Det har ju publicerats väldigt många vetenskapliga artiklar just om vilka bakterier odlade insekter kan innehålla, det verkar inte vara några större risker. Problemen är ju oändligt mycket större när det gäller t ex syntetiskt kött. Där skall man odla celler i labb och dessa celler kan infekteras med virus som sedan kan smitta människor. Generellt sett skall man äta djur som är så långt bort fylogenetiskt som möjligt från oss själva, på det sättet minskar man riskerna för överförbara sjukdomar
Citera
2023-01-08, 23:41
  #87
Medlem
swentr.sites avatar
Aldi, en ledande stormarknadskedja i Storbritannien, uppges vara i slutfasen av förberedelserna för en storsatsning att marknadsföra insekter som en billig matkälla för fattiga människor. Brittisk systemmedia rapporterar att familjer som redan idag har svårt att få ekonomin att gå ihop på grund av skenande inflation och levnadskostnader är måltavlor för satsningen. Insekter framställs av etablissemanget i enbart positivt ljus och som ”framtidens hållbara proteinkälla”. Nya Tider granskar här detta påstående och påvisar hälsoriskerna med att äta insekter.

https://www.nyatider.nu/vill-hjalpa-...d-pa-insekter/
Citera
2023-01-11, 22:24
  #88
Medlem
Det verkar inte helt ofarligt. Om man blir vad man äter vill jag bli en ko eller kanske delfin sjukt att promotea att göra oss till insekter.

Citat:
Widely known as "the cannibalism experiment," the study tested another McConnell theory: that memory could be transferred chemically from one flatworm to another through something called "memory-RNA." Memory-RNA, McConnell suggested, was a special form of RNA — the intermediary form of genetic information that fills the gap between DNA and proteins — that could store long-term memories outside the brain.


https://www.theverge.com/2015/3/18/8...-michael-levin
Citera
2023-01-23, 21:11
  #89
Medlem
rtyuios avatar
FriaTider har en Plus artikel.

Första insekten godkänd av EU – nu smygs den in i din mat


https://www.friatider.se/forsta-inse...-den-i-din-mat
Citera
2023-01-30, 12:14
  #90
Avstängd
Människor äter insekter runt om i världen. Våra förfäder med. Se på vilket urfolk som helst. Insekter anses vara delikatesser. Det är bara er egna trånga och intränade tankeförmåga som står ivägen. Kultur. I Maos kommunistkina bytte familjer barn med varandra eftersom de inte ville äta sina egna. Nu kan vi snacka.

Däremot är det förbjudet att sälja insekter som mat i Sverige därför det finns "regler" (fatwa) de heliga byråkraterna med ansvarsfrihet skrivit utan att begripa varför.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-01-30 kl. 12:17.
Citera
2023-01-30, 12:18
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Som rubriken lyder.
Varför vill MSM att vi äter insekter? Det går inte många dagar utan att nåt jävla program på statens reklamfria radio lobbar för att äta insekter.

Ja, varför framställs det okritiskt positivt i MSM att vi ska börja äta insekter?

Min teori är att istället för att förbjuda kött så "erbjuder" vänstermedia ett alternativt protein. Naturligtvis med syfte att äckla alla proteinätare direkt till veganism.
Handlar om att befolkningen måste bli fattigare och konsumera mindre samtidigt som dom är slavar åt eliten som får äta mer kött än någonsin.

Tror du seriöst politikerna hade fortsatt vara politiker om de var tvungna att äta insekter?

Nej det är bara deras tjänstefolk som ska göra det.

Äter hellre människor än att bli TVINGAD att äta insekter för att någon rik jävel vill bli ännu rikare och kunna leva lyxliv så länge som möjligt.
Citera
2023-03-12, 10:01
  #92
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Skattefinansierade SVT har besökt en syrsfarm i Turin och en restaurang i Milano som får både ris och ros av kunderna och i sociala medier. Agendan tuffar på, sakta men säkert.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/i...slor-i-italien

Citat:
Pasta, pizza och prosciutto. Det är mat som brukar förknippas med Italien.
Men sen EU-kommissionen i januari gav klartecken för att använda insekter i livsmedel säljs nu pasta, bröd, kex, kakor och till och med ostburgare gjorda på mjöl från syrsor.
De behöver bara en bråkdel av det vatten som boskapsuppfödning kräver och producerar nästan inga växshusgaser.
Citera
2023-03-13, 08:55
  #93
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Människor äter insekter runt om i världen. Våra förfäder med. Se på vilket urfolk som helst. Insekter anses vara delikatesser. Det är bara er egna trånga och intränade tankeförmåga som står ivägen. Kultur. I Maos kommunistkina bytte familjer barn med varandra eftersom de inte ville äta sina egna. Nu kan vi snacka.

Däremot är det förbjudet att sälja insekter som mat i Sverige därför det finns "regler" (fatwa) de heliga byråkraterna med ansvarsfrihet skrivit utan att begripa varför.
För insekter kan absolut inte innehålla parasiter eller vara giftiga.
Citera
2023-03-13, 09:02
  #94
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
För insekter kan absolut inte innehålla parasiter eller vara giftiga.
Nonsens. Insekter kan visst ha parasiter och har det. En del kan säkert vara mer eller mindre giftiga också , då vissa själva innehåller gift.

https://fragaenbiolog.blogg.lu.se/hu...-av-parasiter/
Citera
2023-03-13, 09:38
  #95
Medlem
YP4XQs avatar
Detta är samma feltänk som "miljöbilar", här finns pengar att tjäna.
Citera
2023-03-13, 10:32
  #96
Medlem
LKKINGENs avatar
Om nu insekter är lika bra föda som kött sett ur ett närings perspektiv varför skulle vi inte äta det?
Det är bara en mental grej att ha motstånd mot insikter.

Ta delarna på en nötkreatur tex, testiklar, ögon, könsdelar, vissa inälvor det är saker som används i matproduktionen och som de flesta av er får i er.
Men om någon skulle ge er ett koöga att käka skulle ni baxna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback