2006-05-22, 00:19
Awaiting Email Confirmation
Jobbar i butik. Hade en 50% tillsvidareanställning.

Nu till sommaren hade jag fått fullt sommarschema vilket innebär arbete 75-100% vissa perioder.
Till saken hör att jag har ett till jobb för att kompensera de resterande 50%. Men har under sommaren sagt nej till mkt jobb där pga mitt andra jobb.

Jag kom till jobbet en morgon, en av "cheferna" snackade med mig och sa att du har fått sparken. Ingen förvarning lr något.
Du har 2 val jobba 2veckor som din uppsägning är på lr sluta nu.
Jag behöver pengar så slet mig igenom 1 vecka mer klarade jag ej.

Summa sumarum: Jag får sparken kvar blir runt 25% möjlig lön i snitt vilket jag inte kommer klara mig på, a-kassa är en möjlig lösning.

Jag undrar framförallt om min arbetsgivare gjort fel eftersom jag fått fullt sommarschema? Berätta gärna era övriga synpunkter med.
Citera
2006-05-22, 01:01
Medlem
Kiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm_66

Nu till sommaren hade jag fått fullt sommarschema vilket innebär arbete 75-100% vissa perioder.
Till saken hör att jag har ett till jobb för att kompensera de resterande 50%. Men har under sommaren sagt nej till mkt jobb där pga mitt andra jobb.

Jag kom till jobbet en morgon, en av "cheferna" snackade med mig och sa att du har fått sparken. Ingen förvarning lr något.

Summa sumarum: Jag får sparken kvar blir runt 25% möjlig lön i snitt vilket jag inte kommer klara mig på, a-kassa är en möjlig lösning.

Jag undrar framförallt om min arbetsgivare gjort fel eftersom jag fått fullt sommarschema? Berätta gärna era övriga synpunkter med.

Jag kan inte lagarna men jag tycker att det låter lite skumt...är du med i facket så hör av dig till dom, annars kontakta en advokat eller glöm bort att det någonsin har hänt.
Citera
2006-05-22, 08:31
Medlem
Sparkad? Menar du avskedad eller uppsagt, och vad var den officiella anledningen?

Man kan inte "sparka" folk hur som helst i Sverige.

Avsked (borde motsvara sparken) ges pga misskötsel, tex alkoholmissbruk, att man är våldsam, stjäl, eller mobbar sina arbetskamrater.

Uppsägning sker oftast av arbetsbrist. Det låter inte som om ni har arbetsbrist?

Blev du avskedad eller uppsagd och vad var anledningen?
Citera
2006-05-22, 11:26
Medlem
VeronicasHälsas avatar
Om du är tillsvidare anställd, ska du iallafall ha en månads uppsägningstid. De ska inte kunna sparka dig bara så där.
Vilken var orsaken till att du fick sparken?
Citera
2006-05-22, 11:34
Medlem
hakans avatar
Citat:

Oj, oj.. ett brott mot Lagen om anställningsskydd (LAS)

Citat:
Uppsägningstid

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
-- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
-- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
-- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
-- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
-- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år. Lag (1996:1424).

Mer finns att läsa på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM
Citera
2006-05-22, 11:38
ok, anledning till uppsägningen var att det var för mkt personal på stället.
Det är alltså en nystartad butik med många anställde. 6 personer har hittils gått och några har fått lite mer jobb vilket innebär att inte 6 tjänster har gått.

De som gått har varit anställde på allt från 14-100%
Citera
2006-05-22, 12:39
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
ok, anledning till uppsägningen var att det var för mkt personal på stället.
Det är alltså en nystartad butik med många anställde. 6 personer har hittils gått och några har fått lite mer jobb vilket innebär att inte 6 tjänster har gått.

De som gått har varit anställde på allt från 14-100%
Själva uppsägningen är det inga fel på, det är fullt möjligt att hävda att det är på grund av arbetsbrist. Däremot skall du ta en titt på ditt anställningskontrakt. Du har antagligen rätt till tre månaders uppsägningstid.
Citera
2006-05-22, 12:56
Medlem
Oliwer Twists avatar
Kontakta facket

Citat:

Arbetsgivaren har gjort 2 grova fel
1. Enligt lagen har du rätt till minst 1 månads uppsägningstid
2. Arbetsgivaren skall kunna motivera varför du får gå. (Arbetsbrist eller dyl.)
Mitt råd: Kontakt ditt fackförbund och kräv ett skadestånd
Citera
2006-05-22, 13:20
Medlem
snäckans avatar
Jag hade precis samma problem för två år sedan. Hade sommarjobb på ett kafe, efter sommaren hade jag fått en halvtidsstjänst, men helt plötsligt säger chefen att jag inte får va kvar. Jag anmäler det till facket och de tar upp det med min chef. Hon fick betala 2 veckor full lön utan att jag behövde jobba för hon hade brytit mot LAS. Jag va glad och har sedan dess spridit ryktet att de inte kan behandla sina anställda på ett riktigt sätt.

Va inte rädd för att gå till facket.
Citera
2006-05-22, 13:54
enligt facket inga konstigheter.

Jag har rätt till 2v uppsägning vilket jag fick. och iom min tillsvidareanställning har jag inget att sätta emot.

De har tydligen inte gjort något fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in