• 1
  • 2
2021-02-05, 15:25
Medlem
Svejsares avatar
När jag och min sambo ansökte om lånelöfte så uppgav vi att vi både hade en fast anställning. Det tog ett tag innan vi hittade en bostad vi var intresserad av och när vi skulle köpa bostaden så ringde vi banken igen.
Då var planen att frugan skulle ta tjänstledigt och plugga i en termin för att sedan återgå till jobbet igen. Jag sa det till banken och hon jag pratade med fick ta det med sin chef som sen godkände lånet eftersom frugan endast skulle plugga i en termin.
Nu är det så att hon kommer fortsätta att plugga i sammanlagt två och ett halvt år och dessutom vara mammaledig i ett år.

Om banken kommer på detta kan dom då på något sätt tvinga oss att sälja bostaden för att vi fick lån på felaktiga grunder?
Citera
2021-02-05, 15:32
Medlem
Det bästa är nog att ta lånet köpa huset och låta detta ligg i det dolda, sålänge ni sköter era betalningar så är allt frid och fröjd
Citera
2021-02-05, 15:32
Medlem
tnems avatar
Kan de bevisa att ni kom med felaktiga/ljög när ni skrev under lånet så kan det vara grunden till en juridisk tvist ja.
Men förutsättningar kan ändras, så de behöver bevisa ert uppsåt i princip.
Citera
2021-02-05, 15:33
Medlem
Jagersros avatar
Berätta för banken om de ändrade förutsättningarna.
Citera
2021-02-05, 15:34
Medlem
Alla kan få ändrade förutsättningar och levnadsvillkor. Så länge ni har råd att betala så
Citera
2021-02-05, 15:44
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
När jag och min sambo ansökte om lånelöfte så uppgav vi att vi både hade en fast anställning. Det tog ett tag innan vi hittade en bostad vi var intresserad av och när vi skulle köpa bostaden så ringde vi banken igen.
Då var planen att frugan skulle ta tjänstledigt och plugga i en termin för att sedan återgå till jobbet igen. Jag sa det till banken och hon jag pratade med fick ta det med sin chef som sen godkände lånet eftersom frugan endast skulle plugga i en termin.
Nu är det så att hon kommer fortsätta att plugga i sammanlagt två och ett halvt år och dessutom vara mammaledig i ett år.

Om banken kommer på detta kan dom då på något sätt tvinga oss att sälja bostaden för att vi fick lån på felaktiga grunder?
Klarar ni av att följa betalningsplan så ligger det varken i bankens eller ert intresse att rota vidare i detta.
Citera
2021-02-05, 15:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Berätta för banken om de ändrade förutsättningarna.

Helt onödigt, så länge man kan betala så ska man ha så lite kontakt med banken som möjligt.
Citera
2021-02-05, 16:03
Medlem
Eftersom du skriver ”kan banken tvinga oss att sälja bostaden” så utgår jag ifrån att ni redan köpt och flyttat in i den.
Nej, självklart så funkar det inte så. Lyssna inte på alla i den här tråden. Som någon skrev så kan alla få ändrade förutsättningar. Bankerna gör sin bedömning utifrån hur er situation är när ni söker lånelöftet. Skulle sen någon av er bli arbetslös eller dö eller whatever när ni redan bor där så har banken ingenting mer med det att göra så länge ni betalar som ni ska.
Citera
2021-02-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Kan de bevisa att ni kom med felaktiga/ljög när ni skrev under lånet så kan det vara grunden till en juridisk tvist ja.
Men förutsättningar kan ändras, så de behöver bevisa ert uppsåt i princip.
Helt enig.

Hur som helst, att få ändrade levnadsförhållanden kan alla få och barn och studier ingår i riskkalkylen som banken gör. Men att medvetet luras kan straffa sig. I det stora hela så är det sällan problem eftersom banken har en bra säkert i bostaden och att ni är betalningsansvariga i resten av livet.

Lycka till med studierna.
Senast redigerad av Mynicname 2021-02-05 kl. 16:56.
Citera
2021-02-05, 16:48
Medlem
Jag skulle inte sagt nånting alls.

Banken tar höjd för sånt här när dom gör sin kalkyl.
Och så länge ni kan betala varje månad så skiter banken fullständigt i vad ni pysslar med på dagarna.

Vill ni bygga buffert så kolla över att få amorteringsfritt ett tag.
Är ganska enkelt nu under coronan men det kommer ju inte vara hur länge som helst.
Citera
2021-02-05, 16:48
Medlem
Så länge ni betalar i tid kommer ingen ha anledning att granska er.
Citera
2021-02-05, 16:55
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare

Du behöver inte vara orolig. Så länge banken får in sina pengar för bolånet så är det frid och fröjd. Så frugan kan lugnt fortsätta plugga.
Kör på👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in