Citat:
Ursprungligen postat av
arb9932
Ja, kanske där problemet är. Har inte använt någon Svensk bank under min utlandsvistelse. Saknar all historik i Sverige senaste 10 åren, kan dock styrka inkomst med arbetsgivarintyg/inbetalningar av lön. Vilken bank har du använt för att få lån i Sverige trots nolltaxering? Nordea sa direkt nej då jag saknar historik.
Har du varit utflyttad även skattemässigt så du inte ens deklarerat i Sverige?
Du bör kunna boka ett möte och styrka att du varit anställd och du nu har en ny anställning.
Flyttar du in dina besparingar i Sverige bör det ju underlätta också. Att vara anställd i exvis Tyskland eller USA och arbeta där innebär ju inte att du "inte finns" i svensk mening även om det antagligen krävs lite mer pappersarbete för att övertyga banken och styrka din kreditvärdighet.
Jag har inte haft problem hos någon bank och främst varit kund hos SEB och Skandia genom åren. Visst krävdes anställningsavtal och utländska deklarationer men det var inget speciellt märkvärdigt. Banker brukar ju vara sugna på att låna ut pengar, så fråga vad dom behöver. Säger dom bara "nej" så verkar det ganska underligt och bör ju ackompanjeras med en lösning kan tyckas.