• 3
  • 4
2021-02-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
inte inom 5 år. men bankerna måste lära sig hänga med i svängarna eller sakta tyna bort.
bitcoin är en valuta för spekulera, ingen använder dne knappt. är däremot besviken på bankerna att de är så anti. de borde istället va med på denna grej, vara lite innovativa. men de är hårt jagade med böter för penningtvätt. just nu är bitcoin något de vill undvika. det är inte rumsrent ännu.
Kollar du in SEK så har den konstigt nog stärkts på senare tid.

Jo men alla tvättar väl inte pengar, varför går digitala valutor fria medans vanliga pengar ska hårdbevakas? Finns ju massa nya digitala valutor inte bara BTC och där tvättar dom ju bara istället då så det är ju helt tandlöst med den jävla penningstvättlagen...

Bara ett sätt att jävlas med hederligt folk som sköter sig. Jo det går att handla för bitcoin och det kommer användas mer och mer i takt med hur jävla dumt allting blir så kommer ingen vilja ha kronan mer sen och då är det slut tyvärr...

Digitala globala valutor är framtiden och folk är trötta på allt jävla krångel med svenska kronan och hur lite värd den är.
Citera
2021-02-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingevald
Det finns ingenting av svågerpolitik i det vi diskuterar i tråden. TS problem är att banken har ett formellt system där de inte räknar hans inkomst från utlandet. Jag hade i praktiken en fast anställning men bankens formella system beaktade inte hur anställningsförhållandena ser ut för nydisputerade forskare. Att banken gör så är för att lånehandläggarna inte har någon utbildning eller mandat att fatta egna beslut. Det är därför man måste se till att träffa en person som har det mandatet om man befinner sig i en situation där en kreditvärdighet inte rättvist speglas av bankens schablon.
Visst är det bra att träffa handläggaren. Men du fattar nog vad jag säger. Allt handlar inte om dig. Måste finnas regler för ALLA. Inte bara nydisputerade forskare....
Citera
2021-02-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Vad har penningtvätt att göra med att låna pengar?
Allt hänger ihop i en ekonomi. Göra komplicerade upplägg med penning tvätt lån och återbetalning. Du kan tvätta pengar om du betalar tillbaka lånet med svarta pengar tex. Jag förde ett resonemang vad banken måste ha koll på som till kommit sedan penningtvätt lagen genomfördes.
Citera
2021-02-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Visst är det bra att träffa handläggaren. Men du fattar nog vad jag säger. Allt handlar inte om dig. Måste finnas regler för ALLA. Inte bara nydisputerade forskare....

Ingen fattar vad du säger eftersom det inte är någon regel vi diskuterar utan bara bankens eget arbetssätt. En lagregel som förbjöd en bank att beakta lön/tillgångar från utlandet skulle inte vara förenlig med EU-rätt exempelvis.
Citera
2021-02-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingevald
Ingen fattar vad du säger eftersom det inte är någon regel vi diskuterar utan bara bankens eget arbetssätt. En lagregel som förbjöd en bank att beakta lön/tillgångar från utlandet skulle inte vara förenlig med EU-rätt exempelvis.

Suck ! Bankerna styrs av lag regler och praxis. De lånar ut pengar för att tjäna pengar. Det är ingen mänsklig rättighet att få låna pengar i banken. Lycka till nu tjatgubbe.
Citera
2021-02-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arb9932
Efter en lång utlandsvistelse på 10 år har jag flyttat hem till Sverige. Inser att det medför en del problem...

Hur går man tillväga för att bli beviljad ett privatlån? Saknar anmärkningar, skulder och har fast inkomst. Blir nekad lån per automatik då jag inte har någon taxerad inkomst i Sverige.

Vilka banker har överseende och kan göra andra bedömningar än de "traditionella" bankerna?

Tack på förhand

Begär ut skattedeklarationer från Spanien och ordna så notarie i Spanien ger de apostille och visa upp de dokumenten för bank i Sverige. Det borde (men ingen garanti) göra det lite lättare med en mer flexibel bank som Handelsbanken. Har du större kapital i Spanien så flytta hem det så banken ser att du är likvid?
Citera
2021-02-07, 20:14
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arb9932
Ja, kanske där problemet är. Har inte använt någon Svensk bank under min utlandsvistelse. Saknar all historik i Sverige senaste 10 åren, kan dock styrka inkomst med arbetsgivarintyg/inbetalningar av lön. Vilken bank har du använt för att få lån i Sverige trots nolltaxering? Nordea sa direkt nej då jag saknar historik.

Har du varit utflyttad även skattemässigt så du inte ens deklarerat i Sverige?
Du bör kunna boka ett möte och styrka att du varit anställd och du nu har en ny anställning.

Flyttar du in dina besparingar i Sverige bör det ju underlätta också. Att vara anställd i exvis Tyskland eller USA och arbeta där innebär ju inte att du "inte finns" i svensk mening även om det antagligen krävs lite mer pappersarbete för att övertyga banken och styrka din kreditvärdighet.

Jag har inte haft problem hos någon bank och främst varit kund hos SEB och Skandia genom åren. Visst krävdes anställningsavtal och utländska deklarationer men det var inget speciellt märkvärdigt. Banker brukar ju vara sugna på att låna ut pengar, så fråga vad dom behöver. Säger dom bara "nej" så verkar det ganska underligt och bör ju ackompanjeras med en lösning kan tyckas.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in