• 1
  • 2
2021-02-03, 11:27
Medlem
sfrges avatar
Jag har en låt som det står att man skall ha "Open Em tuning" på. Samtidigt så står det "Capo 3rd fret"

Vad innebär detta? Måste jag både stämma om gitarren och använda capo? Eller sätter man dit capo om gitarren är normalstämd?
Capo känns cp. Det känns som att den bara är ivägen.
Citera
2021-02-03, 11:37
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har en låt som det står att man skall ha "Open Em tuning" på. Samtidigt så står det "Capo 3rd fret"

Vad innebär detta? Måste jag både stämma om gitarren och använda capo? Eller sätter man dit capo om gitarren är normalstämd?

Tja, du kan använda capo både på vanlig stämning och öppna stämningarna.

I detta fallet gäller öppen Em och capo på tredje bandet så du har helt rätt.

Går säkert att spela i vanlig stämning också, beror på hur rätt du vill ha soundet och hur van musiker du är.
Citera
2021-02-03, 11:54
Medlem
De menar att du ska stämma om gitarren och använda capo men capot kan du justera om du vill.
Citera
2021-02-03, 12:19
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Tja, du kan använda capo både på vanlig stämning och öppna stämningarna.

I detta fallet gäller öppen Em och capo på tredje bandet så du har helt rätt.

Går säkert att spela i vanlig stämning också, beror på hur rätt du vill ha soundet och hur van musiker du är.

Hur läser man tablaturer när man använder capo då? Är det samma. Om det står att jag skall trycka ner strängen vid tredje bandet så blir det alltså på samma band som capon ligger?
Citera
2021-02-03, 12:25
Medlem
ritoxs avatar
Citat:
Hur läser man tablaturer när man använder capo då? Är det samma. Om det står att jag skall trycka ner strängen vid tredje bandet så blir det alltså på samma band som capon ligger?

Du läser tabs från capo, i ditt exempel blir det därför att du trycker ned 6e bandet.
Citera
2021-02-03, 12:55
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
Du läser tabs från capo, i ditt exempel blir det därför att du trycker ned 6e bandet.

Tack. Då har jag lite koll på det här i alla fall.
Citera
2021-02-03, 13:04
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritox

Precis

Ett capo flyttar bara hur tonarten låter, inte hur det är tekniskt.

Lite som ett valthorn låter i en annan tonart än den som är noterad.

Så har man gjort ända sen renässansens luttabulaturer.

Sätter du capot på 5e bandet, är det som att spela vanligt bara att det låter en kvint högre i en annan tonart. Visst kan du spela allting därifrån och låtsas som att du spelar i a-dur istället för e-dur, det funkar också.
Citera
2021-02-03, 13:07
Medlem
snoamers avatar
Citat:

Open em tuning är bara vanlig stämning. Capo är smidigt att använda om du är bra på att transponera samt behöver byta tonart smidigt. Använder du det några gånger så blir du van det. Sen finns det ju onödigt stora capon också, kanske ett sånt du har?
Citera
2021-02-03, 13:17
Medlem
Swe1227s avatar
Open em måste ju betyda att gitarren ska vara stämd som ett em-ackord
Citera
2021-02-03, 13:22
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Open em tuning är bara vanlig stämning. Capo är smidigt att använda om du är bra på att transponera samt behöver byta tonart smidigt. Använder du det några gånger så blir du van det. Sen finns det ju onödigt stora capon också, kanske ett sånt du har?

Nej. Open em kan ju inte vara en vanlig stämning. Du har ju tre strängar som är stämd i E.
Citera
2021-02-03, 13:24
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Open em måste ju betyda att gitarren ska vara stämd som ett em-ackord

Ja. Det mår ju vara det. Att om du spelar alla strängar öppet så blir det ett emoll.
Citera
2021-02-03, 14:50
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Beror på hur tabbarna är skrivna. Men om du inte är helt tondöv kommer du höra om du gör fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in