Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-03, 09:22
Medlem
Fick ett samtal från ett dolt nummer och svarade för ovanlighetens skull.

Det var en snabbt pratande kvinna från AKTA Industripartner som pratade om en marknadsundersökning jag svarat på och något om en mässa där hon fått mitt namn som ansvarig för den siten jag jobbar på. Efter att ha frågat om var biocheckarna skulle skickas (de tror jag aldrig att jag ser röken av) så gick hon in på hur hon skulle skicka prover på rengörings- och avfettningsmedel, samt att hon skulle vara i trakterna nästa månad för att besöka oss och kolla upp hur vi tyckte produkterna fungerade

Allteftersom hon malde på började jag alltmer ana ugglor i mossen. En mässa i dessa tider? Marknadsundersökning kan jag ha varit med om men detta kände jag inte igen. Kundbesök utan avtalad tid? Big no-no med Coronan som grasserar.

När jag ifrågasatte om prover kommer i 25 l dunkar och om de var gratis som prover brukar vara, så berättade hon att de kostade 163 kr/l och att en dunk då skulle gå på dryga 4000 kronor. Sådärja, nu var det bara att avsluta samtalet lite snyggt och säga, tack men nej tack. Hon surnade märkbart till och sa något om att hon hör av sig när hon är i närheten.

Någon som råkat ut för något liknande eller kanske till och med gör affärer med dessa gynnare?

Kollar man upp företaget så har de en anställd, ingen websida, inget telefonnummer där de kan kontaktas och en omsättning på några hundra tusen 2019. Känns väl inte helt OK.

Är jag överdriet misstänksam eller är det en scam?
Citera
2021-02-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bufo Bufo

Det var en snabbt pratande kvinna från AKTA Industripartner som pratade om en marknadsundersökning jag svarat på och något om en mässa där hon fått mitt namn som ansvarig för den siten jag jobbar på. Efter att ha frågat om var biocheckarna skulle skickas (de tror jag aldrig att jag ser röken av) så gick hon in på hur hon skulle skicka prover på rengörings- och avfettningsmedel, samt att hon skulle vara i trakterna nästa månad för att besöka oss och kolla upp hur vi tyckte produkterna fungerade

Allteftersom hon malde på började jag alltmer ana ugglor i mossen. En mässa i dessa tider? Marknadsundersökning kan jag ha varit med om men detta kände jag inte igen. Kundbesök utan avtalad tid? Big no-no med Coronan som grasserar.

När jag ifrågasatte om prover kommer i 25 l dunkar och om de var gratis som prover brukar vara, så berättade hon att de kostade 163 kr/l och att en dunk då skulle gå på dryga 4000 kronor. Sådärja, nu var det bara att avsluta samtalet lite snyggt och säga, tack men nej tack. Hon surnade märkbart till och sa något om att hon hör av sig när hon är i närheten.

Någon som råkat ut för något liknande eller kanske till och med gör affärer med dessa gynnare?

Kollar man upp företaget så har de en anställd, ingen websida, inget telefonnummer där de kan kontaktas och en omsättning på några hundra tusen 2019. Känns väl inte helt OK.

Om du tagit emot proverna samt biokupongerna skulle du fastna i ett abonnemang eller bli uppringd med jämna mellanrum för att få mer skickat till dig.

Gissar att du jobbar statligt eller kommunalt, biobiljetterna är till för att utpressa dig senare med att du tagit emot en muta.

Uppdrag Granskning hade ett reportage för ett tag sedan om ett liknande upplägg:
https://www.google.se/amp/s/amp.svt....rt-hemskickade
Senast redigerad av Otur2 2021-02-03 kl. 11:44.
Citera
2021-02-03, 11:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bufo Bufo

Varuprover är inget man betalar för. Det är därför det heter "prover".

Låter definitivt som att detta är en Industripartner du bör AKTA dig för.

Snällt av dem att ge dessa ledtrådar redan i sitt företagsnamn dock.
Annat än HELA Försäkringar som ringde mig igår, som vid lite snack och kontroll visade sig vara som mest HALVA Försäkringar.
Citera
2021-02-03, 17:19
Bannlyst
Känner ingen upplägget, någon som sålde salt till någon kommun med ett liknade upplägg.

UPPDRAG GRANSKNING · Svenska kommuner och kommunala bolag har under fem års tid lagt 15 skattemiljoner på att köpa 90 ton issmältningsmedel från företag som finns med på varningslistor för oseriösa företag. Nu kan Uppdrag granskning avslöja att medlet i själva verket är helt vanligt vägsalt, som borde ha kostat 100 000 kronor att köpa in.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...100-000-kronor

Du har varninglistan här : https://forenadebolag.se/nyheter-grid/ , men dom omgruppera väldig ofta med namn och bolag.

Här kan man läsa mer om bolaget , https://www.allabolag.se/5591206122/adresser

Dom verka har en fejkad besöksadress Flaggan 84. Finns inget som heter Flaggan 84 när man söker hos postnord.
Senast redigerad av Niggers 2021-02-03 kl. 17:27.
Citera
2021-02-04, 11:32
Medlem
Tack för upplysande svar!

Helt klart ett skumt företag med tveksamma metoder alltså. Kan mycket väl tänka mig att jag skulle kunna gå på detta en dag då man är lite stressad. Om inte annat bara för att bli av med personen i telefon,

Kollade också upp företaget i efterhand och då började varningsklockorna ringa rejält. Flaggan 84 som adress, inget telefonnummer registrerat, endast en anställd......

Skönt att man missade den skitbomben!
Citera
2021-02-04, 16:23
Medlem
Ett-Noll-Etts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Känner ingen upplägget, någon som sålde salt till någon kommun med ett liknade upplägg.

UPPDRAG GRANSKNING · Svenska kommuner och kommunala bolag har under fem års tid lagt 15 skattemiljoner på att köpa 90 ton issmältningsmedel från företag som finns med på varningslistor för oseriösa företag. Nu kan Uppdrag granskning avslöja att medlet i själva verket är helt vanligt vägsalt, som borde ha kostat 100 000 kronor att köpa in.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...100-000-kronor

Du har varninglistan här : https://forenadebolag.se/nyheter-grid/ , men dom omgruppera väldig ofta med namn och bolag.

Här kan man läsa mer om bolaget , https://www.allabolag.se/5591206122/adresser

Dom verka har en fejkad besöksadress Flaggan 84. Finns inget som heter Flaggan 84 när man söker hos postnord.

Flaggan 84 är ett företag som tillhandahåller postboxar här i Stockholm.
Citera
2021-02-05, 06:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-Noll-Ett
Flaggan 84 är ett företag som tillhandahåller postboxar här i Stockholm.

Har aldrig talas om ,inte allabolag.se heller. Suspekt.
Citera
2021-02-05, 10:03
Medlem
Ett-Noll-Etts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Har aldrig talas om ,inte allabolag.se heller. Suspekt.

Varför det kallas Flaggan har jag ingen aning tyvärr. Företaget som har boxarna heter Stockholms brevboxar.
Citera
2021-02-05, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Royal.Blomfster
Det är en A*exandar Kata*ina, 800716-xxxx, som står bakom. Han har samma postadress som företaget och har åtalats i minst ett brottmål.

* = l

Jag skulle nog köpa rengöringsmedel på Coop istället.

Det bli billigare.. Man jag tro nog att den som är kommunalanställd och köper sin rengörings medel av AKTA, kan nog få en fett kickback på sitt bankkonto om man köper rengöringsmedel av det här företaget. Det är så upp läge bruka vara särskilt i sosse styrd kommuner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in