Citat:
Ursprungligen postat av
yokisuci
Varför skulle du behöva någon myndighet för uthyrning? Vi har det inte idag och ser verkligen inte varför det skulle behövas framöver. Det är inte staten jag skulle vara orolig för, utan de privata företagen och de agerar. Det krävs i så fall självklart lagar som gör det olagligt att hindra folk från att t.ex. hyra en cykel baserat på något annat än att du helt enkelt inte har råd.
Hittade först inte vad "You'll own nothing and you'll be happy" var ifrån, men hittade att det kom från WEF själva med deras åtta förutsägelser. I den punktlistan hittade jag detta:
Artikeln som danska Ida Auken skrev finns
här och i slutet skriver hon
Det verkar iaf från hennes sida finnas en medvetenhet kring några baksidorna av ett sådant samhälle.
Jag tittade lite närmare på det som jag ser det verkar de bara vilja sträva åt tjänster och hyra blir norm istället för att äga. Ser faktiskt överhvudtaget inte varför du inte skulle kunna starta ett AB och sälja varor. Varför skulle du vara hindrat från att göra det?
Inget av det. Så som det är just nu har det uppstått genom att företag erbjuder tjänster som är smidiga men där gemene man helt missat det enorma insamlandet av data som pågår. Detta i kombination med att vi har politiker som helt enkelt valt att inte bry sig om det, är okunniga och i bästa fall bara inte förstår konsekvenserna av att tech-jättar kan utesluta röster helt efter vad de känner för.
Nej, vi har tyvärr inte det. Tänkte nämna detta, men valde att avstå på grund av den debatt som nu trots allt sker (om än för sent enligt mig).
Ursäkta att jag flikar in men du sa ju själv något i stil med "bara det inte blir som med EU där politiker sitter och bestämmer över våra huvuden." Det är precis vad det här handlar om. Självklart kommer de försöka vinkla det så att folk som vill tro dem, också får en möjlighet att lura sig själva.
Det finns åtskilliga som har varnat för den här utvecklingen, och genom historien har vi fått lära oss vad det innebär att lyssna på den här sortens människor. Sluta vara så förbannat godtrogen när du har bevisen mitt framför ögonen på dig; det går inte att lyssna på politiker. Och du tror väl knappast att man kan lita på en försäljare som försöker sälja in sin produkt?
Givetvis kan det vara bra att hyra saker, låna saker, dela saker osv. Men det är inte vad det handlar om här. Som någon annan sa; var det bra för slavarna i USA att de inte ägde någonting? Att de fick hyra sina kläder och sin mat genom att arbeta ihjäl sig på bomullsfälten?
Vad vi behöver göra är snarare att börja samarbeta på lokal nivå. Då kan det vara otroligt gynnsamt att inte äga allt själv. Men då krävs givetvis att man har en viss kontroll över det gemensamma ägandet, och att man äger tillsammans med några få andra som man kan lita på.
När politiker och världsmaffian vill centralisera makten. Då bör vi göra precis tvärtom. Vi ska ta tillbaka makten lokalt, men samverka på nationell och global nivå. Men det ska vara lokalbefolkningen som styr sitt samhälle, inte miljardärer som sitter på privata öar och sippar margaritas samtidigt som de skrattar åt idioterna som köpte deras genomskinliga lögner.