• 1
  • 2
2021-01-28, 16:09
Medlem
Jag har aldrig haft några, eller ens varit i närheten av det. Men hur kom ni in i skuld och hur kändes den perioden?
Citera
2021-01-28, 16:28
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Jag har aldrig haft några, eller ens varit i närheten av det. Men hur kom ni in i skuld och hur kändes den perioden?

Tror det blir svårt att få några konkreta svar på den frågan, många lever i förnekelse idag långt över sina tillgångar, det handlar mycket om att visa upp hur framgångsrik man är, flott villa, ny bil, märkeskläder, senaste tekniken... Men inget är betalt, skulder upp över öronen och de har skapat sitt eget fängelse, eller som man säger "du äger inte prylarna prylarna äger dig" de sover knappast gott på nätterna och inte undra på att människor går in i väggen, livet har blivit en tävling om vem som har mest saker, väldigt motsägelsefullt, men sant...
Citera
2021-01-28, 16:32
Medlem
Det är indi iduelltoch beror på va skulden ligger på.. I minsituation är det förjävligt då jag lever på bidrag och har tagit alltför mycke lån.. Då känner man det kan jag lova
Citera
2021-01-28, 16:39
Jag drog på mig runt 80 000 kr i skulder som jag inte hade en aning om hur jag skulle lösa. Var i form av lån på 20 000 kr st med hög ränta o SMS-lån på 3 000 kr st. Man blir deprimerad, men jag gick o köpte mina dagliga öl o öppnade inte ens inkassokraven som damp ned...

Så skulle jag få god man (som jag hånas här på Flashback för), men så sa gode man;
-Nä, det här uppdraget kan jag inte ta!

Men så har jag en mycket snäll pappa, som betalade allt, givetvis med krav på att jag ska ha god man. Men har nu varit skuldfri i över 10 år. Men som sagt, man blir deprimerad av det.

EDIT: Har slutat dricka också!
Citera
2021-01-28, 16:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Ett bolån på några miljoner är inget man bryr sig om så länge man har bra cashflow och en miljon kostal lite knappt 7000 kr om året att låna.

Blir man sjuk eller kommer på obestånd så får man väl byta upplägg och casha en mindre bostad.
Citera
2021-01-28, 17:37
Medlem
Det e ingen höjdare precis, jag drog på mig massa lån pga spelmissbruk, förlora jobbet, tvingades sälja huset till underpris..Hade extra jobb under 7 år...jobbade på mina semestrar och tog ut semesterdagarna i pengar...man tänker på hur mycket/lite pengar man har typ konstant. Man mår helt enkelt piss...har idag skuldsanering(10 månader kvar) har tyvärr det där tänket om pengarna hela tiden trotts att jag har + varje månad numera än - som tidigare....har man haft det tänket i 16-17 år så försvinner det tydligen inte så snabbt som man hade hoppats :/
Citera
2021-01-28, 17:42
Medlem
duden83s avatar
Skillnad på lån och lån. Jämför CSN-lån med SMS-lån t.ex. inte direkt samma sak..
Den ena har extremt liten ränta den andra har en ocker-ränta.

Sedan är det ju skillnad på vad man gör med lånet också. Konsumerar över ens tillgångar eller investerar i en utbildning t.ex.

Lån kan vara av ondo eller godo. Allt beror på omständigheterna.
Jag har CSN-lån och bostadslån. Är inget som jag bryr mig om eller tänker på. Bägge var bra investeringar tror jag och jag har (förhoppningsvis) råd med dem.
Senast redigerad av duden83 2021-01-28 kl. 17:44.
Citera
2021-01-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag drog på mig runt 80 000 kr i skulder som jag inte hade en aning om hur jag skulle lösa. Var i form av lån på 20 000 kr st med hög ränta o SMS-lån på 3 000 kr st. Man blir deprimerad, men jag gick o köpte mina dagliga öl o öppnade inte ens inkassokraven som damp ned...

Så skulle jag få god man (som jag hånas här på Flashback för), men så sa gode man;
-Nä, det här uppdraget kan jag inte ta!

Men så har jag en mycket snäll pappa, som betalade allt, givetvis med krav på att jag ska ha god man. Men har nu varit skuldfri i över 10 år. Men som sagt, man blir deprimerad av det.

EDIT: Har slutat dricka också!

Tycker inte alls man ska hånas för att man har Godman.
Tyder på en bra självinsikt om vad man klarar av/inte klarar av och att man är beredd att göra stora ingrep på sin personliga integritet för att lösa sina problem.
Men som du säger så verkar dina problem ha löst sig, förmodligen inte endast pga din far utan även din egen förståelse om vad som krävdes.

Tycker många här inne är i behov av en Godman.
Citera
2021-01-28, 18:46
Medlem
Sonny00s avatar
Jag hade 4 mille i skulder som mest (bolån). Inga som helst problem! Jag tjänade mycket och hade inga problem med att betala ränta och amortering.
Citera
2021-01-28, 18:55
Medlem
Huslån ser jag bara som positivt, utan det hade vi fått bo en hyreslägenhet, och det är jag inte intresserad av.

Betalar hellre lite ränta till banken än hyra för en lägenhet.

Bilen vid lånade till för några år sen var för att vi verkligen behövde en större bil, och kalkylen sa att det blev mer ekonomiskt med en ny bränslesnål bil än en gammal törstig som behövde repareras i tid och otid (och samtidigt spara ihop till en ny)

Men visst är det bättre om slipper låna till en bil, men den ekonomin hade vi inte då, men däremot nu.

Men har aldrig legat sömnlös över några lån, de har varit genomtänkta och väl värda kostnaden.
Citera
2021-01-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Skillnad på lån och lån. Jämför CSN-lån med SMS-lån t.ex. inte direkt samma sak..
Den ena har extremt liten ränta den andra har en ocker-ränta.

Sedan är det ju skillnad på vad man gör med lånet också. Konsumerar över ens tillgångar eller investerar i en utbildning t.ex.

Lån kan vara av ondo eller godo. Allt beror på omständigheterna.
Jag har CSN-lån och bostadslån. Är inget som jag bryr mig om eller tänker på. Bägge var bra investeringar tror jag och jag har (förhoppningsvis) råd med dem.
Kloka ord. Tänk om alla kunde resonera som du. Då hade vi haft ett program mindre på TV3.
Citera
2021-01-28, 19:40
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil

Måste va månadens mest överflödiga fråga, bara att se på valfritt avsnitt av Lyxfällan så får du svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in