Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-04, 21:03
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ja, men man kommer snabbt in i rytmen. Jag hade inga problem att hänga med.
Ok, det är bara dessa hopp jag stör mig på, men jag ska ge den ett försök. Jag har aldrig hört talas om Charles Sobhraj tidigare, men jag gillar Tahar Rahim i rollen. Han ger redan i första avsnittet ett obehagligt intryck.
Citera
2021-04-07, 23:35
Medlem
feemaxxxs avatar
Har sträcksett hela serien de senaste dagarna.
Den är jävligt bra story i 70talsmiljö som dessutom utspelar sig i Bangkok.
Tidshoppen är lite störande, två månader tidigare, 1 månad senare, 2 år tidigare.. Man vet inte om der är senare eller tidigare relativt till scenen innan eller till tidslinjen ”0”. Ibland blir det svårt att följa om man råkar gå ut i köket eller slötittar.
Man borde ha varit tydligt med vilken tid man är i. Man definierar en tidslinje ”0” som markeras med en punkt i högra hörnet, sedan i andra tider ha referensen till denna. Sedan till vänster i hörnet kan man ha en referens till scenen innan.

Skådespelarna tyckte jag alla var bra, förutom huvudpersonen som var lite för strange/obehaglig. Den riktiga Charles var tydligen trevlig och charmatiskt, vilken han inte var i filmen. Dessutom har skådespelaren en jäkligt konstig färgton. Man har försökt att gulsminka (för att se ut som en vietnam-indier) en gråmuskig Frans-algerier (om jag inte har fel). Stör mig mycket på ansiktfärgen..

En annan sak som inte jag tänkte på, men hörde från bekanta, var att skådespelarna som spelar holländare/belgare är britter med konstgjord dialekt och en dålig flämländska. Tycker man i dagens internationella filmindustri ska kunna vaska fram skådespelare från respektive land.
Se serien, den är bra.
Citera
2021-04-15, 08:51
Medlem
Mycket bra och spännande, maken och jag har sträcktittat och har tre avsnitt kvar. Hoppen i tiden var jobbiga i början men efter några avsnitt hänger man med bra. Gillar miniserier där allt har ett slut, tycker det är asjobbigt med säsong efter säsong. Som mexikanska "Who killed Sara?". Här sitter man och följer hela säsong 1, bara för att få lång näsa i sista avsnittet och en hänvisning till s2.
Citera
2021-04-25, 22:29
Medlem
Poddes avatar
Bra serie, tidshoppen lyfter serien. Var bara i början det var svårt att hänga med men sen när man förstod hur allt hängde ihop var det bara bra.

Gillar miljöerna, snyggt filmad.
Citera
2021-05-02, 22:08
Medlem
The serpent är klart sevärd och jag tycker att tidshoppen funkar bra. Att se det hela i kronologisk ordning hade blivit segt. Den holländska ambassadkillen och hans tyska fru är mina favoriter.

Miljöerna känns autentiska och serien förtjänar en större publik så in och kolla gott folk.
Senast redigerad av Skriet 2021-05-02 kl. 22:10.
Citera
2021-05-18, 00:47
Medlem
Snyggt filmat, skådisarna är rätt bra och det är bra scenografi. Storyn är helt okej, lite väl mycket fokus på att lösa försvinnandet av dom Nederländska turisterna.. Jag kan ärligt säga att jag inte är fast i serien, men då jag inte har nått annat att kolla på så blir det ett avsnitt per kväll.
Huvudkaraktären är så jäkla ball tycker jag, välstrykta skjortor och beter sig som en riktig gentleman. Det enda jag stör mig på med honom (Charles, eller vad man nu vill kalla honom) är att han ser lite sminkad ut???

En annan grej, som många andra stör sig på är tidshoppen. Det hoppas alldeles för mycket och dessutom i varje avsnitt. Lite svårt att hänga med om man som jag har lätt att bli distraherad av telefonen eller bara är allmänt tankspridd. Visst några tidshopp hade funkat, men nu är det lite väl mycket av det.

Serien är heltklart sevärd, men det är fortfarande inget jag själv hade rekommenderat till andra och jag hade personligen klarat mig utan den. Inget mästervärk men funkar då det är brist på annat.

6/10 tack vare scenografin och att den är snyggt gjord samt ball huvudkaraktär.
Citera
2021-05-26, 02:27
Medlem
Charmaines avatar
Såg den för ett par veckor sedan. Som med allt annat verklighetsbaserat tyckte jag den var rätt bra, kanske lite jobbigt med allt "hoppande i tiden" men är man bara lite alert är det inte så farligt.

Jag rekommenderar den!
Citera
2021-05-26, 21:30
Medlem
sunrays avatar
Kanonserie. Särskilt med tanke på att jag kommer ihåg när det hände.
Citera
2021-06-22, 11:40
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Den finns att låna med engelsk text. Jag såg tre-fyra avsnitt utav det och 70-tals looken var nice men serien gör tidshopp, för många enligt mig. Blev för störande för mig.
Jupp, är väl egentligen det enda jag har att klaga på efter 5 avsnitt. De hade kunnat lösa det mycket snyggare. Sen vet jag inte om jag älskar att de blandar språk hela tiden. Visst, de blir autentiskt men samtidigt är vi ju alla så vana med att det inte är så i andra filmer/serier.
Citera
2021-08-07, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Snyggt filmat, skådisarna är rätt bra och det är bra scenografi. Storyn är helt okej, lite väl mycket fokus på att lösa försvinnandet av dom Nederländska turisterna.. Jag kan ärligt säga att jag inte är fast i serien, men då jag inte har nått annat att kolla på så blir det ett avsnitt per kväll.
Huvudkaraktären är så jäkla ball tycker jag, välstrykta skjortor och beter sig som en riktig gentleman. Det enda jag stör mig på med honom (Charles, eller vad man nu vill kalla honom) är att han ser lite sminkad ut???

En annan grej, som många andra stör sig på är tidshoppen. Det hoppas alldeles för mycket och dessutom i varje avsnitt. Lite svårt att hänga med om man som jag har lätt att bli distraherad av telefonen eller bara är allmänt tankspridd. Visst några tidshopp hade funkat, men nu är det lite väl mycket av det.

Serien är heltklart sevärd, men det är fortfarande inget jag själv hade rekommenderat till andra och jag hade personligen klarat mig utan den. Inget mästervärk men funkar då det är brist på annat.

6/10 tack vare scenografin och att den är snyggt gjord samt ball huvudkaraktär.

Jag tycker inte heller om hoppandet, inte alls då jag inte heller hänger med, men pratet, skådespelarna och att det skett på riktigt gör den spännande.

Miniserier har ett slut tidigt.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2021-08-07 kl. 15:33.
Citera
2021-08-11, 00:17
Medlem
Kanonbra serie. Synd att den sjukaste händelsen i hans karriär utelämnades, nämligen när han ordnade födelsedagsfest på fängelset och lyckades droga alla vakterna för att sedan lugnt och fint promenera ut.
Citera
2021-08-24, 10:40
Medlem
Mr.Swedens avatar
Tycker serien är sådär. Har två avsnitt kvar. Som många redan har kommenterat är det ständiga hoppandet i tid ett svårt irritationsmoment och har väl tillkommit för att öka tempo och aktivitet - sånt som duktiga filmskapare klarar av naturligt. Skådisarna är inte mer än habila, med något undantag ganska ointressanta, och varför verkar regissören livrädd för scener med närhet, sensualitet och attraktion mellan partnerna.

När de kommer körandes med en Volvo Amazon kör de ner i en grop och vänster framhjul slits loss med p-ändar, stag och alltihop. Hjulet hänger löst. Då öppnar Charles bagageluckan och konstaterar bittert att det inte finns något reservhjul. HALLÅÅÅ. Det är inte punktering, hela hjulet är bortslitet.

Tycker hela produktionen är ganska slarvigt hopkommen. Behållningen är alla snygga tidstypiska miljöer och bilar. Jag ska fundera ett tag till på om jag tror att produktionsbolaget bestämde sig för att göra den här serien och sedan letade efter sponsorer, varav en var ett tobaksbolag. Eller om ett tobaksbolag funderade på bra sätt att stimulera rökning och kontaktade produktionsbolaget. Maken till taffliga påtvingade rökarscener har jag aldrig sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in