2021-01-29, 09:55
Medlem
Jag är ingen expert på detta område. Men att blanka aktier man inte har kallas väl "nakenblankning" och är mig veterligen förbjudet iallafall inom EU. Nakenblankning användes ju flitigt i finanskraschen för att pressa ned bankaktierna.
Citera
2021-01-29, 10:13
Medlem
wwrs avatar
Jag känner inte till de nya instrumenten. Men kan inte mäklarna utfärda bear-certifikat utan att ha tillgång till motsvarande aktier, om de istället erlägger en säkerhet?

Kan de inte sälja hur många bear-certifikat de vill så länge de har god likviditet?
(Det är en fråga, jag är ingen expert.)
Senast redigerad av wwr 2021-01-29 kl. 10:17.
Citera
2021-01-29, 10:24
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Börskraschen 1920 skedde på samma sätt ju. ”Vanligt folk” började investera och pumpade sönder marknaden.

Kanske kan samma sak ske med sociala medier? När aktiehandel är ett knapptryck bort på det här viset, GME är ju ett bra exempel. Reddit sidan har snart 5 miljoner användare, om alla dom koordinerar och trissar upp aktier? Om GME kraschar spelar det väl ingen större roll men vad händer när dom ger sig på silver, guld, flygbolag, eller någon stor industri?

Det här hade ju inte hänt om hedgefonderna inte kortat aktien till 140%. Pump&Dumps sker hela tiden, det leder vanligtvis inte till köpstopp och fondförvaltare som gråter i media.
Citera
2021-01-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag hade tänkt starta en liknande tråd. GME-problemet är mycket allvarligt. Jag har hållit på 20 år på börsen, har snart 100Mkr på min avanzadepå. Det har varit självklart för mig länge att börserna manipuleras av olika stora spelare som blackrock och Berkeshire. Det har jag tolererat, och snarare sett som en fördel för mig. Om jag spekulerar motvalls så finns det pengar att tjäna, alla manipulationer går ut på att fåt upp intresset för ett land, en bransch, ett företag. Sedan släppa det, och tjäna pengar både på uppgång och nedgång med olika instrument.

Med GME har något nytt skapats. Nu har enskilda forum, hemsidor, sammanslutningar så många följare att de kan manipulera även en aktie med jätteomsättning som GME. Vad säger det mig om framtiden? Hur ska jag göra, ska jag rida på dessa manipulerade vågor istället för att jagas fundamenta och fakta?

Jag är enbart med på aktiemarknaden om reglerna är sjyssta, om värdena är förutsägbara, om spelreglerna är jämlika. GME har en manipulerad kurs med 90%. Det vet alla. I en fri marknad är detta omöjligt, ingen köper något som garanterat kommer att sjunka. Marknaden är alltså inte längre fri, och en sådan marknad kan jag inte satsa några pengar i. Aktier bygger på förtroende, likt valutor. Om man inte hade förtroende för att svenska staten sköter sig kan man inte äga valutan SEK. Den kan ju falla till värde 0.

"Felet" är internet. GME-manipulationen är väldigt lik Trump-manipulationen. Om man har tillräckligt många följare har man så stor makt att man kan få Capitolium att stormas. Det har inte skett på 200 år. GME är en likvärdig manipulation. Och det kommer att komma fler om inte världens aktiebörser börjar sätta ihop regler som tar bort crowd-pumping-möjligheter.

Detta är mycket allvarligt. Världens aktiebörser behövs för att nya företag ska startas. Företag som driver världen framåt med vetenskap och forskning. Inte med internet-manipulationer.

Vilket trams. Det handlar om en klassisk short squeeze. Blankar man en stor del av free floaten, i det här fallet över 100 %, så tar man en jätterisk och får räkna med att förlora stora summor.

Handlar du utan belåning tar du inte alls samma risk.

Den största manipulatören är Fed, särskilt om den agerar i samförstånd med regeringen och mainstream media. Men enligt dig är en hemsida med småsparare det största hotet.
Citera
2021-01-29, 10:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Det här hade ju inte hänt om hedgefonderna inte kortat aktien till 140%. Pump&Dumps sker hela tiden, det leder vanligtvis inte till köpstopp och fondförvaltare som gråter i media.
Jag kanske inte har hängt med. Men jag tror även "kidsen" klagade på köpstoppet. De ansåg att de förhindrades driva kurserna så högt att förvaltarna måste köpa?
Citera
2021-01-29, 11:02
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kanske inte har hängt med. Men jag tror även "kidsen" klagade på köpstoppet. De ansåg att de förhindrades driva kurserna så högt att förvaltarna måste köpa?

Jag hoppade nog in mitt i en diskussion.. Att det klagas på köpstoppet är väl inget konstigt då man fortfarande tillåts sälja aktien, detta gör överbelastningsförklaringen osannolik. Hedgefonden med Citadel bakom sig gjorde bort sig och hindrar nu potentiella köpare från att köpa specifika aktier på Robinhood, som delvis ägs av Citadel.
Citera
2021-01-29, 11:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Vilket trams. Det handlar om en klassisk short squeeze. Blankar man en stor del av free floaten, i det här fallet över 100 %, så tar man en jätterisk och får räkna med att förlora stora summor.

Handlar du utan belåning tar du inte alls samma risk.

Den största manipulatören är Fed, särskilt om den agerar i samförstånd med regeringen och mainstream media. Men enligt dig är en hemsida med småsparare det största hotet.
Vad är en "klassisk short squeeze"? Detta är helt nytt, triggat av yngre med politiska åsikter, möjligen i sin tur manipulerade av delar av Wall Street som helst saknar hederlighet utan bara vill tjäna pengar. Och sedan hakar andra yngre på eftersom greed är en stark drift, en liten klick kunniga som triggar detta har nu bevisat att man kan manipulera sina följare till vad som helst via internet.

GME är en Trumpifiering av aktiebörserna. En mobb styrd av enstaka med stark internet-makt och en agenda. Det ska vara omöjligt i en äkta fri marknad, och att det fungerar ger aktiebörserna lägre trovärdighet på samma sätt som USA fått lägre trovärdighet när Trump har kunnat styra dum-flocken. Att detta letar sig in på Wall Street är mycket allvarligt och det slutar inte med GME utan nu letar alla efter näste man till rakning. Om man inte styr upp detta så kan det sluta illa.

Biden-administrationen kommer att hålla hearings om GME. De ser också allvarligt på saken. Trump hade bara struntat i saken, så det är bra att han är ute ur leken.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-29 kl. 11:31.
Citera
2021-01-29, 11:20
Medlem
wwrs avatar
Jag tycker inte man kan koppla ihop Trump med Reddit. Snarare står de i motsatta läger.

Vad jag kan hitta så är det tillåtet att sälja aktier man inte äger i både USA och Europa under vissa förutsättningar. Det handlar bl.a om att man kan visa att man kan köpa aktierna och leverera om det behövs.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Naked_short_selling

https://ec.europa.eu/info/business-e...ort-selling_en
Citera
2021-01-29, 11:34
Medlem
Citat:
Vad är en "klassisk short squeeze"? Detta är helt nytt, triggat av yngre med politiska åsikter, möjligen i sin tur manipulerade av delar av Wall Street som helst saknar hederlighet utan bara vill tjäna pengar. Och sedan hakar andra yngre på eftersom greed är en stark drift, en liten klick kunniga som triggar detta har nu bevisat att man kan manipulera sina följare till vad som helst via internet.

GME är en Trumpifiering av aktiebörserna. En mobb styrd av enstaka med stark internet-makt och en agenda. Det ska vara omöjligt i en äkta fri marknad, och att det fungerar ger aktiebörserna lägre trovärdighet på samma sätt som USA fått lägre trovärdighet när Trump har kunnat styra dum-flocken. Att detta letar sig in på Wall Street är mycket allvarligt och det slutar inte med GME utan nu letar alla efter näste man till rakning. Om man inte styr upp detta så kan det sluta illa.

Biden-administrationen kommer att hålla hearings om GME. De ser också allvarligt på saken. Trump hade bara struntat i saken, så det är bra att han är ute ur leken.

shit va blåst
Citera
2021-01-29, 11:38
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:

Antingen så är du en idiot eller så trollar du. Reddit har ingenting att göra med Trump, det är helt fel läger. Reddit är en samlingsplats för diverse vänsterblivna, occupy Wallstreet-kids som insett att de inte går att störta systemet på gatan så man byter helt enkelt strategi. Tror du att deras hat mot Wall Street försvunnit bara för att Biden är president, en Biden som för övrigt är helt i WALL streets fickor tillsammans med hela hans Neo-Liberala judegäng.

Bara att titta på alla amerikanska pseudo kändisar som använt sina Twitters och Instagram för att trissa upp både AMC, Gamestop samt Nokia-aktier. Tror du dessa B-kändisar identifierar sig med Trump? Ärligt talat nu. Sluta snacka skit.
Citera
2021-01-29, 11:42
Medlem
roffe69s avatar
Citat:

Kan du länka till manifestet om den äkta fria marknaden?
Citera
2021-01-29, 11:47
Medlem
Även om jag inte är delaktig själv så är detta det roligaste jag sett och läst på länge.
* Discord stänger ner deras chat pga "hate-speech"
* Detta skylls på Trump
* Uppenbart hur ruttet hela systemet är, lura småsparare går bra och är legit, men när småspararna slår tillbaka då är det helt plötsligt olagligt och måste stoppas...
* Ingen har brutit mot någon lag, att köpa aktier är inte olagligt. Än iaf. Kommer nog en lag mot det också
* Hedgefonder går tydligen bankrutt pga av detta, huruvida det stämmer eller ej låter jag vara osagt, men är det inte humoristiskt så säg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in