2021-01-29, 06:59
Medlem
Corona-Chans avatar
https://www.reddit.com/r/wallstreetb..._nuclear_bomb/
Citera
2021-01-29, 07:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
https://www.reddit.com/r/wallstreetb..._nuclear_bomb/
Jag har inte följt WSB och hänger inte med i alla termer de använder. Men handlar det inte om att sprida kaos, förvirring och panik ("nuclear bomb") för att försöka dölja att det finns gemensamma krafter bakom många skribenter som helt enkelt försöker blåsa upp en bubbla? Sedan skall bubblan spricka, kanske samtidigt med andra bubblor. Blankarna kanske lurar kidsen på några hundra miljarder $ (?). Sedan är frågan om det är tänkt att dra med tekniksektor och annat i fallet. Det är svårt att veta.

Edit
Kommenterar om Gamestop
https://qz.com/1965599/elon-musk-and...top-trade/amp/
Senast redigerad av wwr 2021-01-29 kl. 07:29.
Citera
2021-01-29, 07:53
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilamix
Mångmiljarder * läste att någon förlorade 13 billion dollars 😂

De största förlorarna är småspararna. Dessa hausningar borde förbjudas och jag ser att USA och många andra marknader komma skärpa straffen för hausare på sociala medier.
Citera
2021-01-29, 08:45
Medlem
wwrs avatar
WSB får efterföljare. I Malaysia pumpar man nu kursen för tillverkare av engångshandskar!
https://www.aljazeera.com/economy/20...n-glove-makers
Citera
2021-01-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte följt WSB och hänger inte med i alla termer de använder. Men handlar det inte om att sprida kaos, förvirring och panik ("nuclear bomb") för att försöka dölja att det finns gemensamma krafter bakom många skribenter som helt enkelt försöker blåsa upp en bubbla? Sedan skall bubblan spricka, kanske samtidigt med andra bubblor. Blankarna kanske lurar kidsen på några hundra miljarder $ (?). Sedan är frågan om det är tänkt att dra med tekniksektor och annat i fallet. Det är svårt att veta.

Edit
Kommenterar om Gamestop
https://qz.com/1965599/elon-musk-and...top-trade/amp/
Är med dig där, det är naivt att tro att någon startade detta i enda syfte att "krossa wall street", såklart vill dom tjäna pengar. Blankare kanske får ta en stor smäll av detta, men det kommer även många småsparare göra, ingen ska tro något annat. Har redan sett exempel på folk som köpt GME på 400+ dollar och sedan paniksålt på 120 dollar, visst nu uppmanas alla att "buy and hold", men det är så här det ser ut och många småsparare kommer gå ifrån GME med stora förluster. Sisten ut släcker ljuset..
Citera
2021-01-29, 09:11
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
De största förlorarna är småspararna. Dessa hausningar borde förbjudas och jag ser att USA och många andra marknader komma skärpa straffen för hausare på sociala medier.

Eller så borde man förbjuda hedgefonder att ”korta” fler aktier än vad som finns i marknad 🤷‍♂️
Citera
2021-01-29, 09:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Eller så borde man förbjuda hedgefonder att ”korta” fler aktier än vad som finns i marknad 🤷‍♂️
Malaysia lyfte tydligen att totalförbud att korta aktier i år, vad jag förstår av länken ovan.
Om det är kort-säljarna som driver bubblorna (för att slå till senare) så kanske sådana förbud stabiliserar åt båda hållen. Uttalade sig inte Borg mot blankning. Jag tror att om vi "vanliga" har aktier i depå så kan de ofta utnyttjas för kortning enligt något finstilt i avtalet med mäklaren?
Senast redigerad av wwr 2021-01-29 kl. 09:21.
Citera
2021-01-29, 09:24
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:

Visst det borde regleras det med.
Citera
2021-01-29, 09:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag hade tänkt starta en liknande tråd. GME-problemet är mycket allvarligt. Jag har hållit på 20 år på börsen, har snart 100Mkr på min avanzadepå. Det har varit självklart för mig länge att börserna manipuleras av olika stora spelare som blackrock och Berkeshire. Det har jag tolererat, och snarare sett som en fördel för mig. Om jag spekulerar motvalls så finns det pengar att tjäna, alla manipulationer går ut på att fåt upp intresset för ett land, en bransch, ett företag. Sedan släppa det, och tjäna pengar både på uppgång och nedgång med olika instrument.

Med GME har något nytt skapats. Nu har enskilda forum, hemsidor, sammanslutningar så många följare att de kan manipulera även en aktie med jätteomsättning som GME. Vad säger det mig om framtiden? Hur ska jag göra, ska jag rida på dessa manipulerade vågor istället för att jagas fundamenta och fakta?

Jag är enbart med på aktiemarknaden om reglerna är sjyssta, om värdena är förutsägbara, om spelreglerna är jämlika. GME har en manipulerad kurs med 90%. Det vet alla. I en fri marknad är detta omöjligt, ingen köper något som garanterat kommer att sjunka. Marknaden är alltså inte längre fri, och en sådan marknad kan jag inte satsa några pengar i. Aktier bygger på förtroende, likt valutor. Om man inte hade förtroende för att svenska staten sköter sig kan man inte äga valutan SEK. Den kan ju falla till värde 0.

"Felet" är internet. GME-manipulationen är väldigt lik Trump-manipulationen. Om man har tillräckligt många följare har man så stor makt att man kan få Capitolium att stormas. Det har inte skett på 200 år. GME är en likvärdig manipulation. Och det kommer att komma fler om inte världens aktiebörser börjar sätta ihop regler som tar bort crowd-pumping-möjligheter.

Detta är mycket allvarligt. Världens aktiebörser behövs för att nya företag ska startas. Företag som driver världen framåt med vetenskap och forskning. Inte med internet-manipulationer.
Citera
2021-01-29, 09:29
Medlem
Corona-Chans avatar
Citat:
Det är redan förbjudet.

@Lund-NoGo-zone
Det är ingen skillnad på internetmeme manipulation och wall streets manipulation som dom hållit på med varje dag i hundra år.
Blankarna har förstört hela länders ekonomi flera gånger om. Så sluta gråtslicka stjärtarna på blankarna.
Senast redigerad av Corona-Chan 2021-01-29 kl. 09:36.
Citera
2021-01-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
I slutändan blir det skattebetalare som får stå för slutnotan, som alltid när storfinansen gör förlust, men det behövs en stor gräsbrand som gör allt grönare efteråt

Fast en hedgefond är väl inte "to big to fail" så som t ex en bank är?
Citera
2021-01-29, 09:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
Det är redan förbjudet.

@Lund-NoGo-zone
Det är ingen skillnad på internetmeme manipulation och wall streets manipulation som dom hållit på med varje dag i hundra år.
Blankarna har förstört hela länders ekonomi flera gånger om. Så sluta gråtslicka stjärtarna på blankarna.
Blankarna är skurkarna.
Men att driva kurser är väl omöjligt att reglera. Då kan man inte tillåta några aktieforum?

Citat:
Ursprungligen postat av CIS-King
Fast en hedgefond är väl inte "to big to fail" så som t ex en bank är?
Jo, det tror jag. Om de i hemlighet samarbetar med Wall Street.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in