Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-28, 11:05
  #25
Medlem
reservoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stämmer. Men finns det inte en bredare uppblåsning nu. Jag har följt Tesla som är extremt uppblåst.

Och WSB jobbar som sagt inte autonomt. Någon vill att extrem uppblåsning skall förekomma. Annars hade tongivande skribenter på WSB satt stopp. Elon Musk blåser ju upp bortom alla rimliga proportioner.

Det känns som att någon vill ha en uppblåst situation. Jag brukar sällan försöka slå index. Men nu känns det som tid att ta hem lite vinster.

The Great Reset bygger på kaos i samhället så att demokrati inte kan genomföras. Kan ett börsras vara del i det?

Om WSB ges en hög profil och några av "deras" aktier rasar kanske det kan trigga ett bredare fall eller användas som förevändning för att krascha börsen med andra metoder.

Dot-com-bubblan sprack när det såg ut som om Microsoft skulle förlora anti-trust-rättegång, anser vissa.
Var tvungen att kolla så jag inte var på konspirationsdelen av Flashback.

WSB är ingen homogen grupp med tongivande ledarfigurer som du får det att låta som. Det är ett diskussionsforum som nu också har vuxit rätt rejält. I början på året snittade de 4-5 000 inlägg om dagen. I förrgår var det 180 000 inlägg på en dag. Nu när kreti och pleti går in med sina pensionspengar och livsbesparingar blir det ju mer och mer press att priserna måste fortsätta uppåt. Så nu har du människor som aldrig har ägt aktier förut i sitt liv som skapar inlägg om att aktien kommer att rusa till 10 000, bara för att försöka dränka ut alla negativa (eller nyktra) inlägg som hävdar motsatsen.

Det är bara att läsa de här trådarna; alla kritiska eller negativa inlägg röstas ner omedelbart och döljs av Reddits algoritmer, eftersom ingen vill att någon ska börja ifrågasätta att priserna kommer att fortsätta uppåt. Det behövs inga ryska agenter för detta, det är ren girighet som skapar hysteri.

Det kommer att krascha, och många kommer att förlora väldigt mycket pengar. Men detta har aldrig hänt förut (i den här omfattningen) så det är omöjligt att säga om det sker vid 500, 1000 eller ännu högre aktiepris.
Citera
2021-01-28, 11:08
  #26
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservoir
Var tvungen att kolla så jag inte var på konspirationsdelen av Flashback.

WSB är ingen homogen grupp med tongivande ledarfigurer som du får det att låta som. Det är ett diskussionsforum som nu också har vuxit rätt rejält. I början på året snittade de 4-5 000 inlägg om dagen. I förrgår var det 180 000 inlägg på en dag. Nu när kreti och pleti går in med sina pensionspengar och livsbesparingar blir det ju mer och mer press att priserna måste fortsätta uppåt. Så nu har du människor som aldrig har ägt aktier förut i sitt liv som skapar inlägg om att aktien kommer att rusa till 10 000, bara för att försöka dränka ut alla negativa (eller nyktra) inlägg som hävdar motsatsen.

Det är bara att läsa de här trådarna; alla kritiska eller negativa inlägg röstas ner omedelbart och döljs av Reddits algoritmer, eftersom ingen vill att någon ska börja ifrågasätta att priserna kommer att fortsätta uppåt. Det behövs inga ryska agenter för detta, det är ren girighet som skapar hysteri.

Det kommer att krascha, och många kommer att förlora väldigt mycket pengar. Men detta har aldrig hänt förut (i den här omfattningen) så det är omöjligt att säga om det sker vid 500, 1000 eller ännu högre aktiepris.
Det kan säkert finnas fler orsaker. Jag har följt andra Reddits. Men vi är överens om att Reddit styr kurserna. Folk manipuleras.
Citera
2021-01-28, 11:50
  #27
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fonder som har blankning som strategi lever på att skapa volatilitet. De skapar ett säljtryck i en aktie (ibland i samband med dåliga nyheter) och hoppas att småsparare följer efter i panik. Sedan börjar de köpa tillbaka och driver upp kursen igen.

Man njuter. Nu är det äntligen vi vanliga dödliga som står för kisset.
Citera
2021-01-28, 12:15
  #28
Medlem
Jag sålde iaf alla mina fonder idag. Tror att WSBs kamp mot Wallstreet kan utlösa en större sättning i marknaden.

Satte PPM i AP7 Räntefond.

Tänker titta på från utsidan ett tag, se vart det här landar.

Min farhåga: WSB pumpar GME till >1000 USD, sen en massa andra tickers. När tillslut bubblan går sönder för dessa enskilda aktier blir det en dominoeffekt på börsen.
Citera
2021-01-28, 15:11
  #29
Medlem
Antivalents avatar
https://www.nasdaq.com/market-activity/index/volq

Är inte speciellt orolig för någonting stort som händer. Volatiliteten har gått upp men inte till några extrema nivåer.
Citera
2021-01-28, 22:45
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Är ju bara småsparare som har köpt en aktie, inte deras fel att några storspelare blankade i princip samtliga tillgängliga aktierna på öppna marknaden.

Ibland så straffar sig girighet.

Jag kan inte låta bli att känna en enorm skadeglädje när dessa giriga hedgefonder med sina osunda blankningar förlorar mångmiljoner på sin spekulation. Well done alla småsparare! Tillsammans är många fattiga starkare än några få giriga mångmiljonärer.
Citera
2021-01-28, 22:50
  #31
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det kan säkert finnas fler orsaker. Jag har följt andra Reddits. Men vi är överens om att Reddit styr kurserna. Folk manipuleras.
Den enda skillnaden är att istället för att personer i kostym manipulerar kurserna så gör nu autister som bor hos mamma det. Aktiemarknaden är alltid manipulerad på olika sätt. Om någon har gått runt och trott att det är "fair play" på börsen så får de priset som århundradets mest naiva.

Jag tror att många underskattar skadan detta kan åstadkomma. Jag har länge tänkt att det blir en rejäl dipp ungefär ett år efter vi hade kraschen när corona kom. Vi får se.
Citera
2021-01-28, 23:01
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag brukar inte vara den som darrar när orosmolnen hopar sig.
Men det vi ser nu är inte naturlig börshandel över huvud taget. I vanliga fall rekommenderas att fylla på mer i dippar och krascher men denna gången överväger jag på riktigt att lämna skeppet.
Att köpa aktier som är flera 1000% övervärderat och kunna tjäna flera 100% på aktien är väll själva grundrecept på en bubbla?
Vad är era tankar kring detta? Hur länge vågar ni hänga kvar?

Jag har investerat på börsen sen 1996 och har alltid haft en långsiktig plan och köpt i upp- och nedgång. Klart det har varit tunga perioder under IT-bubblan, USA/CDO-bubblan... men.. ungefär +8-9% per år i snitt. Börjar känna mig gubbig men denna tråkiga strategi har finansierat en bil, del av bostad och om något decennium en förhoppningsvis fin pension med guldkant.

Kan inte se hur en enstaka uppblåst aktie av en armé av av Redits skulle påverka hela systemet?
Citera
2021-01-29, 00:13
  #33
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Jag har investerat på börsen sen 1996 och har alltid haft en långsiktig plan och köpt i upp- och nedgång. Klart det har varit tunga perioder under IT-bubblan, USA/CDO-bubblan... men.. ungefär +8-9% per år i snitt. Börjar känna mig gubbig men denna tråkiga strategi har finansierat en bil, del av bostad och om något decennium en förhoppningsvis fin pension med guldkant.

Kan inte se hur en enstaka uppblåst aktie av en armé av av Redits skulle påverka hela systemet?
Det är inte bara en aktie. Reddit har stort genomslag. Se vad vi diskuterar nu.

Jag har följt andra Reddits än WSB och mitt intryck är att de kan vara styrda. Mäktiga ekonomiska intressen kan lätt anställa troll och kontrollera WSB. Wall Street skulle inte låta Reddit gå emot dem så enkelt.

Reddit är väl också inne i smeten Condé Nast, (tidigare SI Newhouse) arstechnica som skriver om Tesla. Tesla är en annan del av övervärderingen med sin extremt höga kurs.

Det känns som att någon vill ha en bubbla just nu. Vanligen är det blankare som kommer att försöka utlösa ett fall. Men utvecklingen med Corona visar att extremt stora globala aktörer agerar.

Detta gäller mycket USA. Men generellt är nog Europa målet. Våra små, framgångsrika länder har förutsättningar för att kunna styras demokratiskt. Den globala diktaturen måste därför krascha Europa. Flyktingar, feminism, klimatteorierna och Corona har använts. Kanske även en ekonomisk krasch kommer och vi bara kan invänta Marshallplanen 2, tacka och ta emot?

Edit
Det råder en artificiell ekonomi som ofta styrs av Reddit, Twitter etc. Ett tweet från Musk höjde just kursen med 12% för utvecklarna av skräp- och kaosspelet Cyberpunk 2077 som inte fungerar bra.
https://www.cnbc.com/amp/2021/01/28/...usk-tweet.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-29 kl. 00:58.
Citera
2021-01-29, 01:34
  #34
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Jag kan inte låta bli att känna en enorm skadeglädje när dessa giriga hedgefonder med sina osunda blankningar förlorar mångmiljoner på sin spekulation. Well done alla småsparare! Tillsammans är många fattiga starkare än några få giriga mångmiljonärer.

Mångmiljarder * läste att någon förlorade 13 billion dollars 😂
Citera
2021-01-29, 02:10
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Nej, om det sker en börskrasch så kommer det inte vara Wallstreetbets fel. Det är ju dock vad institutionerna och alla giriga hedgefonder vill att gemene man ska tro.

Börskraschen 1920 skedde på samma sätt ju. ”Vanligt folk” började investera och pumpade sönder marknaden.

Kanske kan samma sak ske med sociala medier? När aktiehandel är ett knapptryck bort på det här viset, GME är ju ett bra exempel. Reddit sidan har snart 5 miljoner användare, om alla dom koordinerar och trissar upp aktier? Om GME kraschar spelar det väl ingen större roll men vad händer när dom ger sig på silver, guld, flygbolag, eller någon stor industri?
Citera
2021-01-29, 05:09
  #36
Medlem
Rondellnegers avatar
I slutändan blir det skattebetalare som får stå för slutnotan, som alltid när storfinansen gör förlust, men det behövs en stor gräsbrand som gör allt grönare efteråt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback