Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-30, 20:38
Medlem
Jag tror att det vi ser nu är ett sista sucker rally. Alla ska in nu. I silver, I bitcoin, i GME, ARK aktier, alla techbolag.
Det som borde hända är en 70% korrektion neråt i de flesta tillgångar. Guld troligtvis lite mindre men guldbolagen mycket ner. Precis som 2008.
Citera
2021-01-31, 00:06
Medlem
Har läst och reflekterat över vad många av er skrivit.
Jag vill kunna sova gott om nätterna och slippa klump i magen så jag valde att sälja av allt i fredags. I vanlig ordning gör jag säkert fel men efter att ha förlorat stora pengar i it bubblan vid millenieskiftet så vågar jag inte chansa.
Lycka till med era investeringar!
Citera
2021-01-31, 01:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Har läst och reflekterat över vad många av er skrivit.
Jag vill kunna sova gott om nätterna och slippa klump i magen så jag valde att sälja av allt i fredags. I vanlig ordning gör jag säkert fel men efter att ha förlorat stora pengar i it bubblan vid millenieskiftet så vågar jag inte chansa.
Lycka till med era investeringar!
Jag kliver också ur med en del. Lycka till alla, "may your God go with you".

Nu "squeezar" gänget silver till massmedias förtjusning.

Citat:
A short squeeze on silver from Redditt’s WallStreetBets continues

https://www.kitco.com/commentaries/2...continues.html
Citera
2021-01-31, 01:28
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
I framtiden kan vilken aktie som helst vara en måltavla för crowd-någonting. Det är inte en fri marknad. Det är en kaos-marknad.
Det är per definition en fri marknad. Om du shortar en aktie så får du vara beredd på att förlora allt, inte begränsat till insatt kapital. Om man gör som Melvin Capital och övriga lågbegåvade individer/inrättningar, d.v.s. shortar mer än 100% av ett bolag, så förtjänar man att förlora allt.
Citera
2021-01-31, 08:34
Medlem
Skartaks avatar
Värt att nämna att den finansiella eliten pumpar ut gott om desinformation just nu.
Citera
2021-01-31, 12:06
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är per definition en fri marknad. Om du shortar en aktie så får du vara beredd på att förlora allt, inte begränsat till insatt kapital. Om man gör som Melvin Capital och övriga lågbegåvade individer/inrättningar, d.v.s. shortar mer än 100% av ett bolag, så förtjänar man att förlora allt.
Det är inte rättvisa odds att en person med 88M följare kan förändra aktiemarknaden, så marknaden är inte längre fri. Den var inte fri tidigare heller, men nu när 22-åringar kan ta makten över stora företag så kan jag se att problemen kommer att eskalera.

Att korta något är egentligen sjukt och den springande punkten i det hela. man ska inte kunna tjäna pengar på något negativt. WSB har faktiskt bevisat detta.
Citera
2021-01-31, 12:17
Medlem
Tror att man måste vänja sig vid allt som händer nu på börsen. Det är så det kommer vara framöver. Dumb money kommer försätta flyta omkring i extremt stora volymer tack vare att plattformer som Robin Hood, Etoro, Avanza. På drivet av sociala a medier som IG, tiktok, reddit och Youtube.

Vi måste helt ompröva hur aktier ska värderas när så mycket mer kapital når marknaden.
Citera
2021-01-31, 12:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det är inte rättvisa odds att en person med 88M följare kan förändra aktiemarknaden, så marknaden är inte längre fri. Den var inte fri tidigare heller, men nu när 22-åringar kan ta makten över stora företag så kan jag se att problemen kommer att eskalera.

Att korta något är egentligen sjukt och den springande punkten i det hela. man ska inte kunna tjäna pengar på något negativt. WSB har faktiskt bevisat detta.
Media har största ansvaret. Tidningarna hetsar kidsen till dumheter. Jag har bara sett andra Reddits men jag är säker på att det är proffs-skribenter som skapar hysteri. Folk som på något sätt skaffat sig många poäng och fina titlar i Reddit driver på. (Reddit tillhör ju de lägsta av de låga, Condé Nast, The New Yorker, arstechnica, från SI Newhouse)

Det är det otäcka. Etablissemanget vill ha bubblan nu. Det kan vara för att hedgefonderna vill korta allt vid ett visst datum eller ännu värre, sänka hela det ekonomiska systemet. Eller också något helt annat.
Senast redigerad av wwr 2021-01-31 kl. 12:25.
Citera
2021-01-31, 12:36
Medlem
den enda marknaden som inte är övervärderad är antagligen gruvbolagen. De som förespråkar en silver squeeze har onekligen en poäng med att marknaden är manipulerad. Om de kommer lyckas är en annan fråga men med tanke på alla nya pengar som trycks och hur mycket skulder ökar så borde metallerna öka i takt med det.

Kollar man på t.ex. guldbolagen trader många för 4-5 x cash flow. Dessutom har de flesta inga eller minimala skulder. Om guld och silver ökar med 10-20 procent kommer de trade med för ca 2.5-3 x cf. Det är otroligt billigt hur man än mäter det. Det finns ingen lika attraktiv marknad.

Om silver squeezen blir framgångsrik kommer många gruvbolag gå up 5 och 10 gånger pengarna som gruvbolag alltid gör i en bull market.
Citera
2021-01-31, 12:44
Medlem
Snarkarns avatar
Tänkte på en sak. Det blev köpstopp men inte säljstopp. Men hur kan någon sälja utan motpart?
Citera
2021-01-31, 12:44
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Har du koll på hur FOREX fungerar?
FOREX (valutamarknaden) är mer än 10 gånger större än hela världens aktiemarknader tillsammans.
På denna marknad måste någon alltid gå kort för att någon skall gå lång. Inte nog med detta, du köper x pengar av valuta 1 för y pengar av valuta 2, men du behöver inte ha y pengar utan bara ha tillräckligt med pengar på ditt konto att du kan täcka en eventuell nedgång.
Finansmarknaden har alltid varit märklig, med en massa konstiga derivat (av derivat av derivat av derivat…) som ytterst få klarar att att göra en korrekt riskbedömning på.

Notera dock att riskvilligt kapital är en absolut förutsättning för utveckling, så jag tror vi får ta det goda med det dåliga.
Citera
2021-01-31, 13:05
Medlem
otellos avatar
Citat:

Men det är rättvist att hedgefunds och marketmakers får shorts 100% av ett företag för att sedan förbjuda handel när företaget ifråga ökar i värde? Nej du, fuck Wall Street. Om dom inte vill förlora allt dom äger så kanske dom ska sluta shorta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in