Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-26, 21:34
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Är man rejält korkad åker man till akuten och får sina stygn borttagna för 300kr, någon som är snäppet mindre begåvad bokar en tid på vårdcentralen för ett läkarbesök och betalar 200kr. Tror dock att de flesta bokar en ssk och i värsta fall betalar 100kr dock brukar det vara gratis med eftervård avseende stygnborttagning.

Men annars är det inga problem att ta bort stygn själv, inte ens aggraffer är svåra att plocka ur och sjukvården brukar till och med tillhanda hålla verktyg om man frågar.

Stygn plockar man bort jäkligt enkelt själv....

Alternativ 1:
Har sambo som fixar detta helt gratis. (Alla har inte en sjuksköterska hemma givetvis..)

Alternativ 2 om inte alternativ ett gäller:
Kontakta distriktssköterskan i kommunen. Hon kommer hem och fixar detta gratis. Här i Göteborg i alla fall.

Alternativ 3:
Rambo-lösningen. Fast Rambo sydde, inte tog bort stygnen, om jag minns rätt..
Här är den, lite på skoj..

Nåja, man kan ta bort stygnen själv, om man vet hur man gör, och dessa inte sitter på "svårt ställe", typ ryggen eller så. (Armarna räcker inte till typ).

Fast anlita tjejer (sjuksköterskor) tycker jag är en trevligare och säkrare lösning.
Citera
2021-01-26, 22:36
  #14
Medlem
Tackas avatar
Det låter väldigt korkat med tanke på vad som kan hända. Har du genomgått en operation med främmande material insatt i armen så är det extremt korkat då risken för svårläkt infektion är större.

Visst, har du ”bara” genomgått mindre operation och har tillgång till någon som vet vad som ska göras och kan garantera att det blir sterilt så kör på och ta risken. Blir det infektion och du har tagit stygnen/agrafferna själv så är jag däremot inte så säker på att ditt försäkringsbolag öppnar plånboken.

Ibland undrar jag hur folk tänker om oss som arbetar i vården. Tror ni att vi gör allt för att få in pengar?
Citera
2021-03-18, 15:24
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Helt onödigt att åka in och ta bort dem när det läkt fint.

Tar alltid bort stygn själv, liten avbitare och pincett.

Btw så tog jag bort 30 agraffer oxå efter en operation själv, funkade, men läkaren
gapade lite vid återbesöket


Vad plockade du bort dina agraffer själv med?
Citera
2021-03-18, 15:32
  #16
Moderator
Maviels avatar
Det brukar inte kosta något alls att få ta bort agraffer eller suturer. Däremot innebär det bara vinster i form av att sjuksköterskan som tar stygnen kan avgöra huruvida det läkt som förväntat och är ok att börja ta stygnen, eller om det ska anpassas och tas varannat stygn och avvakta, eller om läkare ska kontaktas med misstanke om sårinfektion. Det tar inte många minuter att ta stygn hos personal. Var lite säker.

OT Så tar jag alltid stygnen på sjukhusrädda vänner och bekanta i och med min yrkesutövning men jag vet ju när det inte ser ok ut.
Citera
2021-03-18, 16:16
  #17
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heeymf
Vad plockade du bort dina agraffer själv med?

Jag tog en ren spritad avbitare och klippte av dem på mitten, sen va det bara att
lirka loss dem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback