Citat:
Ursprungligen postat av
ItsmeGlenn
Jag är jävligt grön när det kommer till detta. Men fick tips om att det är bra läge att köpa. Vad säger ni här som följt detta under längre tid, är det för sent eller borde man hoppa på båten?
Du måste avgöra det själv.
Men vi som är investerade i Gamestop nu tror och/eller hoppas på en short squeeze fortfarande och anser att den inte har inträffat ännu.
Kortfattat så innebär den dominerande teorin i favör för en framtida short squeeze att Gamestop är och varit blankat i enorma mängder under en längre tid. Dom som har blankat Gamestop gjorde det för att dom var fullständigt övertygade om att företaget skulle gå i konkurs, dom hade aldrig avsikt att täcka sina blankningar. Prishöjningen som inträffade i januari var en baby squeeze eller fake squeeze inte en riktig short squeeze. Kortfattat skulle det innebära att Hedgefonderna sitter ordentligt i skiten fortfarande.
Mainstream media och Hedgefonderna (som blankat Gamestop) hävdar att det som skedde i januari var den riktiga short squeezen och att Hedgefonderna därefter har täck sina positioner. Att aktiekursen så småningom kommer sjunka ner till sitt riktiga värde.
Den officiella short interest statistiken för Gamestop är idag också mycket lägre än vad den var i januari. Men det är många som hävdar att denna statistik är självrapporterad av Hedgefonderna och att dom ganska enkelt kan framställa den som lägre än vad den egentligen är. Många har också lagt fram teorier om att Hedgefonderna använder sig av olika kreativa och mindre lagliga strategier för att gömma sina blankningar.
Så den stora frågan är egentligen om Gamestop är enormt blankad fortfarande eller om den inte är det. Om den är det så är det mycket som talar för en short squeeze framöver. Om den är det så kommer också Hedgefonderna att göra allt dom kan för att försöka krascha priset i aktien i syfte att skapa masspanik för att få aktieägarna att paniksälja sina aktier, enda chansen Hedgefonderna då har att överleva är om "alla" säljer sina aktier billigt.
Om Gamestop inte är högt blankad fortfarande då sitter vi och väntar på en squeeze som aldrig kommer inträffa.
Företaget Gamestop är dock i mycket bättre skick nu än vad det var för ett halvår sedan. Man har aviserat att man kommer vara skuldfria innan april är över. Allt talar för att Ryan Cohen kommer väljas in som styrelseordförande i juni. Det mesta talar också för att han redan nu styr företaget med tanke på att Gamestop rekryterat många av hans gamla medarbetare från Chewy. Även kompetenta personer med bakgrund från bland annat Amazon har nyligen rekryterats. Men jag kan inte bedöma om aktiekursen idag är hög eller låg om en squeeze ej skulle inträffa.
Jag har själv investerat en del. Men jag är medveten om att det är hög risk samt att aktiekursen kan svänga ordentligt mycket även om det är så att Gamestop är blankad fortfarande. I år har kursen stått på allt från 20 till över 300 dollar. Pengarna jag har investerat i Gamestop ser jag som "låsta" för min del. Jag står inte och faller med dessa pengar. Skulle aktien rasa i pris kommer jag inte sälja mina aktier. Jag kommer vänta på en short squeeze hur länge det än tar. Eftersom att om aktien är överblankad så behöver Hedgefonderna mina aktier och enda sättet dom vinner är om jag säljer mina aktier. Men jag talar bara för hur jag ansvarar för min ekonomi. Andra är själva ansvariga för sin egen strategi och sina egna investeringar.
Sen kan nog ingen veta med säkerhet om det kommer en short squeeze eller ej. Man får själv värdera vad man anser om teorierna som talar för och emot en framtida short squeeze.
Här finns en bra samling av vad användarna på reddit har skrivit ihop för teorier. Man får komma ihåg att alla som har skrivit dessa DD:s argumenterar för en short squeeze, dvs att blankarna inte har täckt ännu. Vill man ha argument mot så får man nog leta någon annanstans:
https://www.reddit.com/r/DDintoGME/c...lation_of_dds/