Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-20, 15:35
Medlem
lovisavfeios avatar
Jag är helt nybörjare när det gäller aktier och fonder, men har börjat läsa in mig lite för att månadsspara på lite längre sikt. Kollade in S&P 500 index jag tyckte lät spännande och funderar på Länsförsäkringar USA Indexnära fond, vad har ni för erfarenheter av den? Jag använder mig av avanza och där står även att den totala avgiften på fonden är 0,20% (varav förvaltningsavgift 0,20%). Förstår inte riktigt hur denna avgift fungerar, men det verkar inte resultera i någon jättekostnad?

Som sagt, jag är verkligen nybörjare men tycker det är spännande. Just detta kanske inte är jättespännande för er som är grymma på detta men skulle uppskatta om ni kunde ge något ord om fonden och om det kan passa någon som vill utveckla sitt månadssparande lite
Citera
2021-01-20, 15:38
Medlem
Efter googlande på fondavgift kommer följande

"Så fungerar avgifter på fonder

Förvaltningsavgiften anges i procent per år. Däremot beräknas avgiften på fondens totala värde varje dag. Varje dag tas 1/365-del av förvaltningsavgift ut från fonden, innan fondkursen beräknas. På det sättet betalar du bara avgift för den tid som du äger andelar i fonden."

Alltså dras avgiften varje dag om fonden går plus eller minus. Lycka till med sparandet.
Citera
2021-01-20, 15:43
Medlem
Finans.killens avatar
Helt enkelt en avgift som LF tar för att du ska slippa köpa alla aktie i underliggande index (detta fall SPX/S&p500), du köper deras fond istället och betalar 0,2% om året.
Citera
2021-01-20, 15:53
Medlem
lovisavfeios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Helt enkelt en avgift som LF tar för att du ska slippa köpa alla aktie i underliggande index (detta fall SPX/S&p500), du köper deras fond istället och betalar 0,2% om året.

Tack! Alltså 0,2% av hur mycket den växt? Eller mitt totala innehav?
Citera
2021-01-20, 15:55
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovisavfeio
Tack! Alltså 0,2% av hur mycket den växt? Eller mitt totala innehav?

Total på innehavet, brukar mätas varje kväll och justeras som en liten, liten sämre avkastning per dag.
Det är standard i branschen.
Om du ska ha på enbart avkastningen så brukar det bara vara hedgefonder som kör med de, de tar ingenting om de inte slår ett index som de valt att mäta sig mot, om de slår indexet så tar det däremot saftigt betalt, 30-50% av överavkastningen är inte ovanligt. Men hedgefonder är överkurs och dessutom jävligt "ute" i branschen
Citera
2021-01-20, 16:01
Medlem
lovisavfeios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Total på innehavet, brukar mätas varje kväll och justeras som en liten, liten sämre avkastning per dag.
Det är standard i branschen.
Om du ska ha på enbart avkastningen så brukar det bara vara hedgefonder som kör med de, de tar ingenting om de inte slår ett index som de valt att mäta sig mot, om de slår indexet så tar det däremot saftigt betalt, 30-50% av överavkastningen är inte ovanligt. Men hedgefonder är överkurs och dessutom jävligt "ute" i branschen

Väntar med överkursen ett tag till, man vill ju inte vara ute Tack för hjälpen, då har jag lite bättre koll. Kompletterar nog denna med några andra.
Citera
2021-01-25, 13:03
Medlem
En fördel till med fonden är att den handlas i SEK. Detta innebär att de sköter växlingen till USD åt dig där kostnaden är minimal/försumbar. Skulle du själv köpa de underliggande aktierna tex hos Avanza eller Nordnet så tar de en växlingsavgift på 0,25 % som du måste betala varje gång du köper, säljer eller får en utdelning i USD (eller någon annan valuta än SEK för den delen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in