Citat:
Ursprungligen postat av
Wheeler88
Jag är klar på hur lagen är utformad. Men vad gör att de inte kan låna 3 miljoner? de har 750.000kr i årslön tillsammans med 3 barn. Jag får låna det ensam med en årslön på 384.000.
Tittar vi på frågan utifrån bankernas kalkylkrav tycker jag nog att det kan finns möjlighet att låna 3 000 000 kr vid en hushållsinkomst på 750 tkr (antagande: inkomst hyfsat jämn fördelat mellan båda låntagarna). För säkerhetsskull kikade jag på Swedbanks respektive SBABs hemsidor och deras bolånekalkyler, vilka båda bekräftade mitt resonemang.
Det betyder att det finns andra faktorer som spelar roll. Vilka faktorer är svårt att svara på eftersom vi har för lite information och utan att ha en helhetsbild och full information är det lätt att spekulera och fastna i fel tankegång.
Jag hade gärna sett att TS redovisat vad banken kommunicerat. Har man haft dialog med två eller fler banker tycker jag att iaf någon av banken bör ha förklarat varför de ser ett problem. Dessutom är det i ens egen intresse att be om ett förtydligande om man inte förstår vad den andra parten säger. En möjlig felkälla kan dock vara att huset får köpas för 3 miljoner, vilket också skulle vara lånesumman, trots ett uppskattat marknadsvärde på 6 miljoner.
Byter vi fokus och resonerar kring dina lånemöjligheter tror jag däremot att det blivit en missuppfattning. Vid en årsinkomst på 384 000 kr är det inte särskilt troligt att låna 3 - 3,5 mkr. Jag skrev lite kort om skuldkvoten i tidigare inlägg, dvs lånesumman i förhållande till årsinkomsten.
3 000 000 / 384 000 kr = 7,81. Det betyder att lånesumman skulle uppgå till nästan 8 gånger årsinkomsten. Den magiska gränsen för var amorteringen ökar med 1 procentenhet går vid 4,5 gånger årsinkomsten. Redan där börjar bankerna inta en försiktig hållning. En lånekalkyl går inte ihop när lånebilden uppgår till nästan 8 gånger årsinkomsten.
En mera rimlig lånesumma ligger normalt
i närheten av intervallet 1,6 - 1,8 miljoner kr för en ensamstående med din årsinkomst. Strax däröver kan nog vara möjligt hos vissa aktörer. Faktisk lånesumma beror naturligtvis på typ av bostad, det kan skilja mellan hus och bostadsrättslägenheter och utifrån övriga förutsättningar.