• 1
  • 2
2021-01-19, 14:55
Medlem
sanningenskas avatar
Ibland kan man se folk stå vid bankomaterna och ta ut pengar i flera omgångar. Jag förstår om man gör det med flera olika kort, jag förstår också de som gör det två gånger eftersom man kanske inte har internetbank och vill kolla saldot efter första uttaget men jag ser ofta folk som använder samma kort och tar ut kontanter 3-4 gånger

Varför gör man detta? Alltid invandrare också, de står och tar ut några tusen, sedan några tusen till, sedan några tusen till osv
Citera
2021-01-19, 14:58
Medlem
Hamleyss avatar
Kan det vara så att det finns gränser för hur mycket pengar man kan ta ut från ett enskilt tillfälle?
Max 7000:- per uttagstillfälle kombinerat med max 15000:- i veckan är nog ett ganska vanligt upplägg.

Behöver man mycket kontanter kan man pumpa ut en hel del genom att ha några olika banker.

Det intressanta i frågeställningen är ju varför man vill ha så mycket cash?
Citera
2021-01-19, 15:00
Medlem
auruns avatar
Beloppsgränser
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
Ibland kan man se folk stå vid bankomaterna och ta ut pengar i flera omgångar. Jag förstår om man gör det med flera olika kort, jag förstår också de som gör det två gånger eftersom man kanske inte har internetbank och vill kolla saldot efter första uttaget men jag ser ofta folk som använder samma kort och tar ut kontanter 3-4 gånger

Varför gör man detta? Alltid invandrare också, de står och tar ut några tusen, sedan några tusen till, sedan några tusen till osv

Vissa bankomater har maxgräns 5000 per uttag så ska du ha ut 15 måste du köra.3 uttag. Sen kanske man vill ha olika valörer 200ingar.100ingar osv
Citera
Medlem
Två vanliga skäl kan vara att man vill ha mer pengar än vad som medges vid varje uttag, eller att man inte vill ha 500-lappar eftersom de kan vara besvärliga att växla nu när kontanter inte används så mycket.
Citera
2021-01-19, 15:01
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag gör så av gammal vana. För säkert 25 år sedan stod jag bakom en man som tog ut flera tusen på ett uttag, bankomaten hade slut på femhundringar så ut kom en bunt hundralappar som var så pressad att den fastnade halvvägs ut, minns inte i detalj men antingen förlorade han någon hundring eller så var det någon som gick sönder. Efter det har jag aldrig tagit ut mer än 2000:- per gång även om jag maxar dagsuttaget, lite för att se att det inte kommer en massa hundringar(jag tror inte dom fastnar idag) isf större sedlar men främst av gammal vana.

När jag sett andra göra flera uttag så har det någon gång varit tvärtom, de vill ha fler och mindre sedlar.
Citera
2021-01-19, 15:02
Medlem
Inte ovanligt med en gräns på 5000 per uttag. Jag har fått göra det du beskriver då jag köpt begagnad bil. Numera använder jag Swish, men det är ju inte alla som har det.
Citera
2021-01-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska

Ibland ser det ut som att folk håller på och länsar konton när de håller på så. Men förmodligen kan det ha med beloppgränder att göra. Alternativt att man ändrar sig och sedan vill ta ut lite till.
Citera
2021-01-19, 15:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Maxbelopp på uttag per gång samt per vecka. Babbar gillar ju cash vid svarta affärer.
Citera
2021-01-19, 15:22
Medlem
Nån som minns när man kunde ta ut 3 sedlar, plocka endast den i mitten, vänta, "pip pip pip", och in åkte dom 2(!) sedlarna igen, och kontot orört . Det var tider det.

ont: beloppsgräns såklart, har du precis fått ditt första debitkort?
Citera
2021-01-19, 15:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Två vanliga skäl kan vara att man vill ha mer pengar än vad som medges vid varje uttag, eller att man inte vill ha 500-lappar eftersom de kan vara besvärliga att växla nu när kontanter inte används så mycket.

Detta är svaret. Banker som inte är medlem i bankomat har beloppsgräns 2000 per uttag och sedan vill man inte ha femhundringar alltid, mer praktiskt med tvåhundringar och hundralappar. Tar man ut 400 får man 2 gröna, 300 1 grön och 1 blå.

Bankomat ab hade nog kunnat reducera antalet uttag ganska ordentligt om det fanns möjliget att välja valörer vid uttaget.
Citera
2021-01-19, 15:34
Medlem
I mitt fall handlar det om att jag vill ha 100-kronors sedlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in