2021-01-18, 23:06
Medlem
Som rubriken lyder så har en formidabelt usel socialsekreterare i Flen snillat till sig stora summor pengar, som skulle ha gått till socialbidrag till behövande.

Saxat från Eskilstuna-Kuriren: (betallänk)
Citat:
Sedan i november är mannen, som tidigare arbetade som socialsekreterare i Flen, häktad i sin frånvaro. Han är på sannolika skäl misstänkt för grov trolöshet mot huvudman, men har gått under jorden sedan anklagelserna riktades mot honom.
...
Enligt utredningen har socialskereteraren med tiden bytt ut kontonummer i riktiga ärenden och samma mottagare har registrerats i flera olika ärenden för verkliga bidragstagare. Bland annat fanns den anställdes fru, som nu misstänks för penningtvätt, med som bidragstagare och har fått omkring 350 000 kronor utbetalat till sig.
...
Vid ett tillfälle knackade polisen på vid hans bostad. Frun öppnade dörren på övervåningen och sade att maken inte var hemma – varpå polisen såg en man, som antas vara den misstänkte, iklädd en vit tröja, smita ut genom bakdörren och ta sin tillflykt in i skogen. Trots att en hundpatrull kallades in och anlände tio minuter senare lyckades man inte få tag på honom.

Vem är mannen, var befinner han sig, vad har han använt alla pengar till?

Kom igen Flashback, nu gräver vi!
Citera
2021-01-18, 23:14
Medlem
Jag gillar verkligen trådar som dessa där fb kan göra en insats för att hjälpa till med att avslöja vart skattemedel tar vägen, när de tar vägen dit medlen inte skall gå.
Vad gäller Flen kan jag inte bidraga. Intressant dock att mina fördomar fick sig en knuff. In min värld är socialsekreterare lite äldre kvinnor. Detta tycks dock vara en man. Vilket i min värld är då en man av icke svensk härkomst. Skall bli intressant följa tråden lite från distans.
Citera
2021-01-18, 23:31
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag gillar verkligen trådar som dessa där fb kan göra en insats för att hjälpa till med att avslöja vart skattemedel tar vägen, när de tar vägen dit medlen inte skall gå.
Vad gäller Flen kan jag inte bidraga. Intressant dock att mina fördomar fick sig en knuff. In min värld är socialsekreterare lite äldre kvinnor. Detta tycks dock vara en man. Vilket i min värld är då en man av icke svensk härkomst. Skall bli intressant följa tråden lite från distans.

För flera år sedan så var det en socialsekreterare som stal miljoner ifrån kommunen i Perstorp även han en ung man. I detta fall så rörde det sig om en väldigt liten ort, folkmängden skiljer sig inte så mycket ifrån Flen.
Citera
2021-01-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppviglarn
Som rubriken lyder så har en formidabelt usel socialsekreterare i Flen snillat till sig stora summor pengar, som skulle ha gått till socialbidrag till behövande.

Den av polisen eftersökte mannen heter Patri*k Tambw* Mesh*. (c, e, e) Tydligen har han en tidigare dom på sig ("Förekommande"). Någon med tillgång till Lexbase för att se vad det handlar om? Ska vara av "brottsmålskaraktär".

Frun Maria* (m) är avflyttad från Flen och bor numera i fina Årby, Eskilstuna. Hon och flera andra misstänks för penningstvätt. Brotten ska ha pågått under längre tid, rör ca. 2 miljoner kronor. Mannen är svensk medborgare men misstänks vara utomlands, har tidigare gömt sig i landet.

Gräv vidare vettja.
Citera
2021-01-19, 08:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
För flera år sedan så var det en socialsekreterare som stal miljoner ifrån kommunen i Perstorp även han en ung man. I detta fall så rörde det sig om en väldigt liten ort, folkmängden skiljer sig inte så mycket ifrån Flen.

Kom ihåg att det var en herre som gillade herrar. Andreas Norrlund levde ett dyrt liv. Med stor lägenhet i Malmö på fiin adress. 20 mille försökte han sno genom låna pinkoderna till banken. Sedan saboterar han datorerna genom att kapa vattenledningarna i kommunhuset. Stora skador blev det.

https://www.storytel.com/is/is/books/620476-Socialsekreterare-levde-lyxliv-paa-kommunkassan
Senast redigerad av Mullret 2021-01-19 kl. 08:15.
Citera
2021-01-19, 09:18
Medlem
spoilers avatar
"Socialsekreteraren misstänks för att under drygt ett år ha betalat ut pengar, som skulle gå till försörjningsstöd, till sig själv, till sin fru och släktingar."

https://sverigesradio.se/artikel/socialsekreterare-i-flen-misstanks-ha-forskingrat-tva-miljoner
Citera
2021-01-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Den av polisen eftersökte mannen heter Patri*k Tambw* Mesh*. (c, e, e) Tydligen har han en tidigare dom på sig ("Förekommande"). Någon med tillgång till Lexbase för att se vad det handlar om? Ska vara av "brottsmålskaraktär".

Frun Maria* (m) är avflyttad från Flen och bor numera i fina Årby, Eskilstuna. Hon och flera andra misstänks för penningstvätt. Brotten ska ha pågått under längre tid, rör ca. 2 miljoner kronor. Mannen är svensk medborgare men misstänks vara utomlands, har tidigare gömt sig i landet.

Gräv vidare vettja.
Och det var ingen högoddsare att mannen ifråga är av utländsk börd. Hur länge skall detta pågå?
Citera
2021-01-19, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppviglarn

Patrick var inte bara Socialsekreterare utan också Socialdemokrat.
Plats 25 på valsedel till kommunfullmäktige i Märsta 2014.
https://data.val.se/val/val2014/valsedlar/K/kommun/01/91/valsedlar.html

Tråd om sossarna i Märsta
(FB) PEAB Betalade (s) valkampanj i Sigtuna.
Citera
2021-01-19, 09:37
Medlem
Evaristos avatar
s-anknuten https://data.val.se/val/val2014/valsedlar/K/kommun/01/91/valsedlar.html
Citera
2021-01-19, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Socialsekreteraren misstänks för att under drygt ett år ha betalat ut pengar, som skulle gå till försörjningsstöd, till sig själv, till sin fru och släktingar."

https://sverigesradio.se/artikel/socialsekreterare-i-flen-misstanks-ha-forskingrat-tva-miljoner

Här är väl historien om den familjen.
https://sverigesradio.se/artikel/2314815
Citera
2021-01-19, 09:55
Medlem
Daikokus avatar
Patrick....!!! Som är en sådan fin människa - kommer väl från Uganda???? Där man har så ärliga invånare - se bara på valet.... (jag kan ha aningen fel om ursprunget, men chansar lite )
Citera
2021-01-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Patrick var inte bara Socialsekreterare utan också Socialdemokrat.
Plats 25 på valsedel till kommunfullmäktige i Märsta 2014.

Är det samma person? Han i Märsta är 32 år, och skulle han pendla mellan Märsta och Eskilstuna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in