Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-18, 10:09
  #13
Medlem
Tvonds avatar
Låter trevligt att det utnyttjas till något i ett annars dött område.
Citera
2021-01-18, 10:18
  #14
Avstängd
therefores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Om jag kommer ihåg rätt så ligger den backe som åsyftas inte precis vid gravarna, utan bara på själva kyrkogårsområdet som ju är jättestort. I don’t see the problem, ungarna har kul och de döda vilar i sina gravar. Hade varit en helt annan sak om det var precis vid gravarna de åkte

Pröva o ha en lägenhet utanför ett dagis några dar så kanske du snart ändrar dig.
Citera
2021-01-18, 10:42
  #15
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
De anhöriga som är där ska inte behöva sicksacka mellan pulkaåkande barn när de går från och till gravplatsen
Vilken tur för dig då att det inte är vad som hänt. Fabulera fritt men förvänta dig inte att bli tagen på allvar.
Citera
2021-01-18, 10:44
  #16
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...a-pulkaakandet



Folk tycks inte längre ha respekt för någonting. Inget är heligt och allt är en lekplats. Det är numera okej för en förälder att motivera vilket tilltag som helst med något som kan sammanfattas till "bara barnen är glada"

Föräldrarna i klippet saknar uppenbarligen förstånd på ett sätt som tidigare föräldrargenerationer knappast gjorde. De är till synes helt oförstående inför att den plats de nu gör till lekplats för sina barn är ett område dit andra går för att sörja sina anhöriga. En plats av få i samhället som är menad att vara tyst och rofull för de levande att kontemplera de döda. De anser ändå att det är rimligt att detta får ta ett steg tillbaka när deras barn ska ha kul i snön.
Hur har föräldrarkulturen kunnat sjangsera såhär?
Är detta en produkt av curlade barn som själva blir föräldrar?

Döingarna vet ju inte om det.
Citera
2021-01-18, 10:44
  #17
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Pröva o ha en lägenhet utanför ett dagis några dar så kanske du snart ändrar dig.

Om man har en lägenhet så lever man till skillnad från folk på körgårn. Idiotisk jämförelse.
Citera
2021-01-18, 10:52
  #18
Medlem
Ghastens avatar
Om det är så farligt då borde dom sätta upp staket eller något mitt i backen inför nästa år för att få bort detta.
Citera
2021-01-18, 10:54
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Om jag kommer ihåg rätt så ligger den backe som åsyftas inte precis vid gravarna, utan bara på själva kyrkogårsområdet som ju är jättestort. I don’t see the problem, ungarna har kul och de döda vilar i sina gravar. Hade varit en helt annan sak om det var precis vid gravarna de åkte
"Backen" utgår från en minneslund dit människor kommer för att be och tänka på anhöriga som dött.
https://skogskyrkogarden.stockholm.s...kap/almhojden/

Jag tänker att en begravningsplats med 100 000 gravar och 2 000 begravningar om året inte ska tjäna som en pulkabacke. Det är inte respektfullt mot vare sig de avlivna eller de som besöker gravarna. Hur roligt det än är att åka pulka. Det finns gott om andra platser i Stockholm att åka pulka på.
__________________
Senast redigerad av raskelpoo 2021-01-18 kl. 10:57.
Citera
2021-01-18, 10:57
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Om det är så farligt då borde dom sätta upp staket eller något mitt i backen inför nästa år för att få bort detta.
Ja, precis. Har klagats i många år på detta men ingen åtgärd införs av Kyrkogårdsförvaltningen så de kanske tycker det är ok?
Citera
2021-01-18, 11:00
  #21
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...a-pulkaakandet


Folk tycks inte längre ha respekt för någonting. Inget är heligt och allt är en lekplats. Det är numera okej för en förälder att motivera vilket tilltag som helst med något som kan sammanfattas till "bara barnen är glada"

Föräldrarna i klippet saknar uppenbarligen förstånd på ett sätt som tidigare föräldrargenerationer knappast gjorde. De är till synes helt oförstående inför att den plats de nu gör till lekplats för sina barn är ett område dit andra går för att sörja sina anhöriga. En plats av få i samhället som är menad att vara tyst och rofull för de levande att kontemplera de döda. De anser ändå att det är rimligt att detta får ta ett steg tillbaka när deras barn ska ha kul i snön.
Hur har föräldrarkulturen kunnat sjangsera såhär?
Är detta en produkt av curlade barn som själva blir föräldrar?

Håller med dig. Jävla idioter till föräldrar. Noll empati och noll inlevelse i hur hårt en del sörjande kan ha det.



Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
De anhöriga som är där ska inte behöva sicksacka mellan pulkaåkande barn när de går från och till gravplatsen, och det bör heller inte vara den ljudmiljö som pulkaåkande barn och föräldrar genererar som är den förhärskande i området. Det är inte passande, det är respektlöst.

Exakt den här typen av fattiga svar är att vänta på invändningar mot sådant här. Alla som tycker att ens kyrkogårdar ska vara fredade från lek och stoj får anses vara tråkiga bakåtsträvare. För alla ordning och alla normer är till för att ruckas på, i synnerhet när det är frågan om barns lek. Och jo, en kyrkogård är just reserverad för anhöriga och döda. Såklart inget problem om någon tar en promenad och tar en genväg igenom, men den här typen av beteende är respektlöst och inte passande.

Vilket ingen har hävdat. Men att barnen har alla möjligheter (detta är dock inte barnens fel) att åka på andra platser som inte är viloplatser för de döda. Det är väldigt enkelt.

Det är ändå en rätt enkel fråga, en kyrkogård är inte en plats för vare sig joggare eller pulkaåkare. Det finns massvis med parker och områden att åka pulka i och jogga i. Grönområden är inte tillnärmelsevis så mycket bristvara att man skulle behöva nyttja kyrkogårdar för att få sig en dos natur.

Instämmer.



Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Pulkabacken man pratar om ligger vid kapellen vid "stora ingången".

Närmsta gravarna ligger enligt mig på behörigt avstånd.

Är själv ganska ofta och promenerar inne på kyrkogården där och min tanke när jag såg skrattande barn som åkte var "men fan va härligt att även en plats för död kan ha liv och skratt".
Och jag är tveksam till att som som ligger där stör sig nämnvärt. Plus att det är en jävla bra pulkabacke.
Kommer själv gå dit med mina ungar och åka.
Farfar ligger begravd där och har redan frågat honom om lov.

Och med tanke på hur många av gravarna ser ut där så skiter en majoritet av anhöriga i dom som ligger där.
Men när lite barn tjoar och tjimmar, då jävlar bryr man sig.

Och som någon sa tidigare. Liv och död hör ihop.
Även på en kyrkogård.

Du som brukar ha så bra åsikter och vara vettig. Jag blir lite besviken på dig. Det finns människor som kanske inte förlorat sin farfar utan istället kanske sin livs kärlek eller kanske sina barn. På en kyrkogård skall det vara lugnt och tyst och man bör visa stor respekt för de sörjande. De sörjande ska inte alls på kyrkogården behöva visa respekt för icke sörjande som leker och tjoar och tjimmar.

Föreställ dig själv att dina barn rycks ifrån dig utan att du hunnit förbereda dig. Du sitter vid deras grav och försöker förstå, hitta lugn, finna tröst. Så har du några skitungar som dricker öl, sparkar fotboll och väsnas. Eller några högljudda invandrare som lyssnar på sin skrikmusik. Skulle du själv tycka att det var så särskilt lustigt då? Jamen det är ju en annan sak, lite pulkaåkande för barn som har roligt gör ju inget. För dig kanske, för andra kanske det stör som tusan. En kyrkogård är ingen lekplats utan ett ställe där anhöriga kanske kan få frid.
Citera
2021-01-18, 11:02
  #22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WahlstedtM
Man kanske ska fråga de som dör snart "vill du att barn har roligt där du är begravd?".
Flertalet anhöriga till mig är begravda där - jag ser inte problemet. Tvärtom faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Om jag kommer ihåg rätt så ligger den backe som åsyftas inte precis vid gravarna, utan bara på själva kyrkogårsområdet som ju är jättestort. I don’t see the problem, ungarna har kul och de döda vilar i sina gravar. Hade varit en helt annan sak om det var precis vid gravarna de åkte
Om de åkte över gravarna hade jag tyckt det var respektlöst - precis som jag tycker det är respektlöst när folk trampar över gravarna - men att barn leker i närheten av dem är verkligen inget problem.
Kyrkogårdar behöver inte vara tysta tunga platser - för mig får barnen gärna åka pulka där, så jag håller med dig.
Citera
2021-01-18, 11:12
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Inne i Stockholms innerstad, på Johannes kyrkogård, har skolbarnen från intilliggande Franska skolan särskilt tillstånd av Johannes kyrkogårdsförvaltning att leka på kyrkogården, då skolan saknar ordentligt skolgård.

Nu är det dock inte 100 000 människor som ligger begravda där och eleverna är väl förstådda vart man får leka och inte.
Citera
2021-01-18, 11:39
  #24
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Ja, precis. Har klagats i många år på detta men ingen åtgärd införs av Kyrkogårdsförvaltningen så de kanske tycker det är ok?

Precis eller tycker inte det är värt spendera pengar. Synd ungarna ska skrika så mycket när dom åker. Det gör ju att många inte får sin frid på plats. Finns ju inte allt får många backar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback