2021-01-18, 08:34
Medlem
Hinterstoissers avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...a-pulkaakandet

Citat:
De senaste dagarnas snöande har lockat allt fler besökare som åker pulka på Skogskyrkogården.

– Många kommer hit för att minnas sina anhöriga och många besökare blir störda, säger Pär Westin, verksamhetschef på kyrkogårdsförvaltningen.

Folk tycks inte längre ha respekt för någonting. Inget är heligt och allt är en lekplats. Det är numera okej för en förälder att motivera vilket tilltag som helst med något som kan sammanfattas till "bara barnen är glada"

Föräldrarna i klippet saknar uppenbarligen förstånd på ett sätt som tidigare föräldrargenerationer knappast gjorde. De är till synes helt oförstående inför att den plats de nu gör till lekplats för sina barn är ett område dit andra går för att sörja sina anhöriga. En plats av få i samhället som är menad att vara tyst och rofull för de levande att kontemplera de döda. De anser ändå att det är rimligt att detta får ta ett steg tillbaka när deras barn ska ha kul i snön.
Hur har föräldrarkulturen kunnat sjangsera såhär?
Är detta en produkt av curlade barn som själva blir föräldrar?
Citera
2021-01-18, 08:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...a-pulkaakandet

Folk tycks inte längre ha respekt för någonting. Inget är heligt och allt är en lekplats. Det är numera okej för en förälder att motivera vilket tilltag som helst med något som kan sammanfattas till "bara barnen är glada"

Föräldrarna i klippet saknar uppenbarligen förstånd på ett sätt som tidigare föräldrargenerationer knappast gjorde. De är till synes helt oförstående inför att den plats de nu gör till lekplats för sina barn är ett område dit andra går för att sörja sina anhöriga. En plats av få i samhället som är menad att vara tyst och rofull för de levande att kontemplera de döda. De anser ändå att det är rimligt att detta får ta ett steg tillbaka när deras barn ska ha kul i snön.
Hur har föräldrarkulturen kunnat sjangsera såhär?
Är detta en produkt av curlade barn som själva blir föräldrar?
Man kanske ska fråga de som dör snart "vill du att barn har roligt där du är begravd?".
Citera
2021-01-18, 08:48
Medlem
GeleZachas avatar
Om jag kommer ihåg rätt så ligger den backe som åsyftas inte precis vid gravarna, utan bara på själva kyrkogårsområdet som ju är jättestort. I don’t see the problem, ungarna har kul och de döda vilar i sina gravar. Hade varit en helt annan sak om det var precis vid gravarna de åkte
Citera
2021-01-18, 08:48
Medlem
Opaques avatar
Så det ska härska gravallvarlig tystnad i hela området så inte besökare till gravarna blir distraherade ?

Vem är det som ställer orimliga krav ? Liv och död hänger ihop. De döda ger fanken , besökarna måste ta sig en funderare över vad ordet "heligt" innebär, inte enbart reserverat för anhöriga till döingarna. Barnen som leker med pulkor är lika heliga som döingarna som ligger 3 meter ner i jorden.

Dela med er , var inte så steril och rigid, tråkmånsar
Citera
2021-01-18, 08:53
Medlem
Samma fråga har ställts när det gäller att människor joggar igenom skogskyrkogården. Det finns inget enkelt svar, men det kan vara värt att beakta att kommunen inte verkar planera för pulkabackar eller grönområden i sina detaljplaner.

Antingen får man vid detaljplanen planera in grönområden där motionärer och barnfamiljer kan få lite natur, eller också får man acceptera att kyrkogården används för rekreation och inte bara kontemplation.

Det känns inte hållbart att barnen ska sitta inne med sina tv-spel hela vintern bara för att kommunen byggt hus och vägar på alla grönområden.

Men det är inte en enkel fråga.
Citera
2021-01-18, 08:59
Medlem
Pulkabacken man pratar om ligger vid kapellen vid "stora ingången".

Närmsta gravarna ligger enligt mig på behörigt avstånd.

Är själv ganska ofta och promenerar inne på kyrkogården där och min tanke när jag såg skrattande barn som åkte var "men fan va härligt att även en plats för död kan ha liv och skratt".
Och jag är tveksam till att som som ligger där stör sig nämnvärt. Plus att det är en jävla bra pulkabacke.
Kommer själv gå dit med mina ungar och åka.
Farfar ligger begravd där och har redan frågat honom om lov.

Och med tanke på hur många av gravarna ser ut där så skiter en majoritet av anhöriga i dom som ligger där.
Men när lite barn tjoar och tjimmar, då jävlar bryr man sig.

Och som någon sa tidigare. Liv och död hör ihop.
Även på en kyrkogård.
Senast redigerad av Stegbil 2021-01-18 kl. 09:03.
Citera
2021-01-18, 09:10
Medlem
Tänkte skriva något bitigt men så tänkte jag lite vem har bestämt hur man skall vara på en gravplats, det finns kulturer där man besöker sina döda släktingar och har fest spelar musik osv.
Citera
2021-01-18, 09:11
Medlem
Hinterstoissers avatar
Citat:
Om jag kommer ihåg rätt så ligger den backe som åsyftas inte precis vid gravarna, utan bara på själva kyrkogårsområdet som ju är jättestort. I don’t see the problem, ungarna har kul och de döda vilar i sina gravar. Hade varit en helt annan sak om det var precis vid gravarna de åkte

De anhöriga som är där ska inte behöva sicksacka mellan pulkaåkande barn när de går från och till gravplatsen, och det bör heller inte vara den ljudmiljö som pulkaåkande barn och föräldrar genererar som är den förhärskande i området. Det är inte passande, det är respektlöst.

Citat:
Så det ska härska gravallvarlig tystnad i hela området så inte besökare till gravarna blir distraherade ?

Vem är det som ställer orimliga krav ? Liv och död hänger ihop. De döda ger fanken , besökarna måste ta sig en funderare över vad ordet "heligt" innebär, inte enbart reserverat för anhöriga till döingarna. Barnen som leker med pulkor är lika heliga som döingarna som ligger 3 meter ner i jorden.

Dela med er , var inte så steril och rigid, tråkmånsar

Exakt den här typen av fattiga svar är att vänta på invändningar mot sådant här. Alla som tycker att ens kyrkogårdar ska vara fredade från lek och stoj får anses vara tråkiga bakåtsträvare. För alla ordning och alla normer är till för att ruckas på, i synnerhet när det är frågan om barns lek. Och jo, en kyrkogård är just reserverad för anhöriga och döda. Såklart inget problem om någon tar en promenad och tar en genväg igenom, men den här typen av beteende är respektlöst och inte passande.

Citat:
Barnen som leker med pulkor är lika heliga som döingarna som ligger 3 meter ner i jorden.

Vilket ingen har hävdat. Men att barnen har alla möjligheter (detta är dock inte barnens fel) att åka på andra platser som inte är viloplatser för de döda. Det är väldigt enkelt.

Citat:
Samma fråga har ställts när det gäller att människor joggar igenom skogskyrkogården. Det finns inget enkelt svar, men det kan vara värt att beakta att kommunen inte verkar planera för pulkabackar eller grönområden i sina detaljplaner.

Antingen får man vid detaljplanen planera in grönområden där motionärer och barnfamiljer kan få lite natur, eller också får man acceptera att kyrkogården används för rekreation och inte bara kontemplation.

Det känns inte hållbart att barnen ska sitta inne med sina tv-spel hela vintern bara för att kommunen byggt hus och vägar på alla grönområden.

Men det är inte en enkel fråga.

Det är ändå en rätt enkel fråga, en kyrkogård är inte en plats för vare sig joggare eller pulkaåkare. Det finns massvis med parker och områden att åka pulka i och jogga i. Grönområden är inte tillnärmelsevis så mycket bristvara att man skulle behöva nyttja kyrkogårdar för att få sig en dos natur.
Citera
2021-01-18, 09:12
Medlem
fuskas avatar
Där jag växte upp åkte vi både pulka och fiskade på kyrkogården.
Var det begravning blev man iväg jagad av kyrkovaktmästaren lite halvhjärtat.
Citera
2021-01-18, 09:24
Medlem
Zoologens avatar
Jag har ju inte sett den här kyrkogården, men jag har svårt att tycka att man ska "fira livet" där som mamman sade. Tacka tusan för att det inte finns några bilar där.
Bor man i Stockholm kanske man inte kan förvänta sig samma vinternöjen som längre uppåt landet. En kyrkogård är ingen lekplats.
Citera
2021-01-18, 09:37
Medlem
Under veckan passerade jag en central kyrkogård i Enköping. Det var massor av familjer som åkte pulka på en del av kyrkogården. Detta utan att störa själva begravningsområdet. Jag skall erkänna att jag först reagerade lite reserverat, men ju mer jag såg så tycker jag det är fantastiskt sätt att utnyttja en central backe på detta sätt. Jag kan förstå att ev sörjande med färska sår reagerar emot detta, men jag tror att med lite dIstans så får man glädja sig åt barnens nöje.

Vad gäller Skogskyrkogården så är det min hemmaplan, så att säga. Massor av anhöriga ligger där. Likväl tycker jag att det är helt ok med pulkabacke för barnen så länge de inte åker inne bland gravstenar och liknande. Det finns en del backar i området som mest är för prydnad. Låt barnen åka där.
Citera
2021-01-18, 09:41
Medlem
Briasccas avatar
Inne i Stockholms innerstad, på Johannes kyrkogård, har skolbarnen från intilliggande Franska skolan särskilt tillstånd av Johannes kyrkogårdsförvaltning att leka på kyrkogården, då skolan saknar ordentligt skolgård.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback