Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2021-01-27, 14:48
Medlem
halaltarzans avatar
Nånting som borde läras ut - om det nu inte görs - är vad konsekvenserna senare i livet kan bli om du hamnar hos kronkalle pga obetalda räkningar eller skadestånd från kriminalitet.
Citera
2021-01-27, 23:02
Medlem
Man blir ju mörkrädd när man hör hur unga skuldsätter sig nuförtiden. Tyvärr kan det vara påväg att bli nödvändigt att skolorna fokuserar mer på att lära ut ekonomi,samt konsekvensen av skuldsättning i tidig ålder.

Jag kan personligen inte begripa hur det kan vara så jävla svårt att förstå att det man lånar måste betalas tillbaka+ränta.🙄
Citera
2021-01-28, 05:15
Medlem
glajarns avatar
Ekonomi är väl aldrig fel att lära sig i skolan men samtidigt så kan man inte begära att det är skolans ansvar. Som förälder så har man ett ansvar gentemot sina barn och där ingår att lära sina barn om den ekonomiska biten.
Citera
2021-01-28, 23:02
Medlem
a-mortals avatar
I så fall kan vi byta ut högstadiet mot ett treårigt prao. "Den som inte vill arbeta får inte äta." - Bibeln
Citera
2021-01-28, 23:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Jag gick i grundskolan relativt nyligen, vi fick viss kunskap om privatekonomi under hemkunskapslektionerna. Jag kan dock inte påstå att jag minns vad som lärdes ut, dampiga 14-åringar är inte lika intresserade av privatekonomi som vissa verkar tro.

Exakt detta! Vi hade långa genomgångar om hushållsbudgetar, kreditfällor, räntor, inkassokrav och kronofogdeutmätningar. Det är nog så att unga inte bryr sig och lyssnar på det örat, för jag kan intyga att kunskaperna serverades!
Citera
2021-01-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt detta! Vi hade långa genomgångar om hushållsbudgetar, kreditfällor, räntor, inkassokrav och kronofogdeutmätningar. Det är nog så att unga inte bryr sig och lyssnar på det örat, för jag kan intyga att kunskaperna serverades!
Vill minnas att det fanns ett kapitel om det i hemkunskapsboken vi hade på 90-talet. Historien om ”Kalle” som nyss hade flyttat hemifrån till en hyresrätt. Tagit lån och köpt prylar med effektiv ränta på 40%. Kalle hade inte så bra koll på ekonomi och ränta sånt och var ju dessutom nykär i ”Anna” så tankarna var inte på plats direkt. Tur att Annas pappa jobbade på bank så hon hade mer koll på ekonomin och fixade bättre lån med vettigare ränta. Kalle hade dessutom en girig hyresvärd som försökte ta ut ockerhyra och t o m säga upp hans kontrakt utan giltigt skäl. Kort sagt, en historia om alla fällor man som ung vuxen kan hamna i om man inte har koll på hur ekonomi och avtal fungerar.

Minns att jag läste kapitlet på egen hand och tyckte det var lärorikt. Dock var det inget som togs upp på några lektioner.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in