2021-01-16, 05:40
Ja, hur påverkade blir ni av reklam? T o m i Candy Crush finns det numer. Själv påverkas jag inte mer än att jag uppsöker reklamen. Framförallt mat, t ex Nu skulle det smaka med grillad kyckling har nån nåt erbjudande nära. Eller; nu fick jag min 10% rabattkupong från Citygross. Vad har de i sin veckoreklam? Eller ska leasa bil, finns det några bra erbjudande? Jag uppsöker nästan alltid reklamen om jag nyttjar den och påverkas väldigt sällan av den när reklamen bara dyker upp .samt aldrig av tv-reklam. Nu händer det nästan aldrig, men i lokalpressen kunde nån snabbmatskedja ha nåt luncherbjudande och då kunde man gå på den.
Jag förstår ärligt talat inte..vem går på all reklamsk-t? Eller är det massa tomtar som..åh, hallon det mobilabonnemanget ska jag ha! När ett par svettiga tanter i rosa tights gör några moves. Eller ska jag ta comviq, pizzabagarn, surfar rätt bra och Christer verka trevlig
Citera
2021-01-16, 06:14
Kan ta ett annat exempel. Har lite problem med mina tänder. Sökte upp och köpte parodontax tandkräm. Men aldrig att jag skulle se en reklam om nåt tandrelaterat och spontant ta in budskapet åh, få se. Ja, just jag har lite problem med mina tänder det där är säkert bra. Jag uppsöker alltså produkter, tjänster. Istället för att låta dem uppsöka mig. En aspekt är ju ens integritet. Att man känner sig självständig och objektiv.
Citera
2021-01-16, 06:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Kan ta ett annat exempel. Har lite problem med mina tänder. Sökte upp och köpte parodontax tandkräm. Men aldrig att jag skulle se en reklam om nåt tandrelaterat och spontant ta in budskapet åh, få se. Ja, just jag har lite problem med mina tänder det där är säkert bra. Jag uppsöker alltså produkter, tjänster. Istället för att låta dem uppsöka mig. En aspekt är ju ens integritet. Att man känner sig självständig och objektiv.

Du säger emot dig själv.

Du går på reklamen från CityGross när du får rabattkupongen. Ja, rabatter är ett reklamsystem.

Du läser bevisligen reklamen då du noterar luncherbjudanden från snabbmatskedjor, alltså påverkas du av reklamen. Även det är ett reklamsystem.

Du påverkas av all reklam du ser, medvetet eller omedvetet. Det handlar inte enbart om att man ska nappa på något där och då utan att det finns i ditt undermedvetna när du, som du själv säger, ska uppsöka något du behöver.

Nej, köper aldrig något p.g.a. reklam. Läser aldrig reklam, byter direkt kanal vid reklam, adblock osv.
Citera
2021-01-16, 07:14
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Reklam är gift. Dock skall jag ändå erkänna att jag håller koll på en produkt jag vill ha och reklam runt den/ eventuella reor
Citera
2021-01-16, 07:37
Medlem
Undviker reklam så mycket som det bara går, är inte intresserad och köper inte direkt en tv eller dator för att det råkar vara bra erbjudande på en.

Brukar dock kolla igenom tidningen från Willys och Ica Maxi som kommer någon gång i veckan, ibland kan det vara bra priser på t.ex köttfärs, kött osv som kan vara bra att införskaffa senare under veckohandlingen.
Citera
2021-01-16, 08:11
Medlem
Mullrets avatar
Aldrig. Men noterar att exempelvis priserna på en 75" platt/tv nu är runt 7000:-.

Så, för köp om ett år eller så, har man gjort en notering.

Resten av reklamen går i arkivet.
Citera
2021-01-16, 08:28
Medlem
Det beror ju lite på hur man definierar påverkas.

När vi får ICA:s reklam på söndagar och planerar veckans mat delvis beroende på vad de har erbjudande på så är det ju mer ett informationsbehov.
Vi handlar ju mat på ICA ändå, det handlar bara om att spara lite pengar. Vi köper samma varor ändå över tid.

Jag undviker också reklam så mycket det går, kollar inte tablåtv, lyssnar inte på radio, sådant som dyker upp när man surfar ignoreras.

Sen skulle jag vilja se underlag som visar att reklam blir bättre om man har en kändis som promotar produkten, jämfört med en vanlig reklamskådespelare. Ex Henrik Lundkvist/head and shoulder eller Börje Salming/målarfärg (minns inte märket)

Jag inser att om man hamrar in ett varomärke hårt i medvetandet hos folk via reklam i tid och otid, att det kan göra att folk sen köper det när de har behov av den typen av produkt, men blir det verkligen skillnad beroende på vem som säger det?
Citera
2021-01-16, 08:37
Medlem
Sen jag rootade min första telefon för ca 8 år sen har jag inte sett reklam på mobilen och inte heller datorn då jag hade ublockorigin. Jag kollar inte på tv.

Jag har ingen drift eller vilja att köpa en massa nya produkter. Jag behövde nya hörlurar för ett par år sen och då tvingades jag som en idiot att söka upp informationen själv och köpte det som då ansågs vara top of the line shit av flera Youtubers och teknikbloggar! Fick betala lite mer än jag ville, men under originalpriset då inköpet råkade inträffa på Black Friday.

Jag kollar på Premier League via olagliga streams från USA och UK och då får jag se reklam som jag inte kan relatera till, då jag inte kan köpa produkterna då jag inte bor i USA och UK.

Det jag gillar är bilreklam där de visar heta bilar som åker på öppna landsvägar och minns sist jag ägde bil och körde mest på tvåans växel i rusningstrafik. Intressant också är att de visar bögpar som uppnår totallycka när de köpt en viss tjänst eller produkt. Jag kan bara säga att Geiko är bäst på försäkringar och Wendy's har bäst hamburgare, men jag kan inte köpa det de säljer. Geiko och Wendy's funkar bäst för analsex antar jag!

DJ Khaleed sa det bäst "Suffering from Success" när jag framgångsrikt blockerat reklam för produkter jag faktiskt kan köpa.
Citera
2021-01-16, 11:08
Medlem
Nej.
Citera
2021-01-16, 12:53
Medlem
BigFatCones avatar
Njae. Generellt sett så får jag mest reklam om saker jag redan har köpt. Slog dock till på en grej som jag fick reklam för på Bookface. Lika mycket för att jag ville ha prylen som för att se om det är en scam. För det verkade vara en.
Citera
2021-01-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ja, hur påverkade blir ni av reklam? T o m i Candy Crush finns det numer. Själv påverkas jag inte mer än att jag uppsöker reklamen. Framförallt mat, t ex Nu skulle det smaka med grillad kyckling har nån nåt erbjudande nära. Eller; nu fick jag min 10% rabattkupong från Citygross. Vad har de i sin veckoreklam? Eller ska leasa bil, finns det några bra erbjudande? Jag uppsöker nästan alltid reklamen om jag nyttjar den och påverkas väldigt sällan av den när reklamen bara dyker upp .samt aldrig av tv-reklam. Nu händer det nästan aldrig, men i lokalpressen kunde nån snabbmatskedja ha nåt luncherbjudande och då kunde man gå på den.
Jag förstår ärligt talat inte..vem går på all reklamsk-t? Eller är det massa tomtar som..åh, hallon det mobilabonnemanget ska jag ha! När ett par svettiga tanter i rosa tights gör några moves. Eller ska jag ta comviq, pizzabagarn, surfar rätt bra och Christer verka trevlig

Jorå, mest för nya serier och webutbildningar.
Sen påverkas jag nog undermedvetet, kanske inte har sp mycket med nätmedia att göra, men jag kan knappt se färgen rött utan att tänka coca cola company, varje gång jag ser en katt hör jag ett visst flygbolags jingel, trots att jag hatar den mer än judar, fan, folk kan knappt prata om flyg eller resor utan att jag bara måste sjunga med högt. Flyger dock inte och dricker knappt läsk, så jag köper inte direkt men påverkad blir man.

Sjukt eg att nätreklam får en att uppfyllas av den heliga vreden medan gammal hederlig tv-reklam knappt registreras...förrutom undermedvetet dåra.
Citera
2021-01-17, 14:27
Medlem
Stonetosss avatar
Det är klart att jag både omedvetet och medvetet påverkas av den reklam jag ser.
Men har aldrig aktivt klickat på en annons och köpt en produkt på den sidan och tror heller inte det är särskilt vanligt. Handlar snarare om att försöka tränga sig in i personens undermedvetna så att man väljer att aktivt gå till sidan på egen hand en vecka senare när man helt glömt bort reklamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in