Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-15, 10:48
  #1
Medlem
Hej flashback!

Vid november/december börjar ångesten bli starkare för varje dag p.g.a. mörkret. Dagarna blir kortare och solen främmande. Hur hittar man ett jobb där man jobbar sommarhalvåret och är ledig vinterhalvåret?

Har läst att detta är möjligt med hög personalomsättning, där det är möjligt att byta jobb varje år. Dock är det inte så lockande att jobba på donken eller vara personlig assistent. Andra yrken jag har sett detta vara möjligt är exempelvis sjöman men det verkar kräva en utbildning på flera år och då är det inte säkert med jobb.

Finns det något jobb där det är möjligt att slita sig i 6-8 månader för att vara ledig när vintern närmar sig?

Kan tänka mig en utbildning på några månader men då ska det garanterat leda till jobb.
Citera
2021-01-15, 10:51
  #2
Medlem
note-its avatar
Varför vill du jobba hela sommaren för att vara ledig hela vintern? Står det verkligen rätt till här?
Citera
2021-01-15, 10:53
  #3
Avstängd
Asfaltsläggare o måla streck på gatorna är två såna jobb jag vet - båda är bra betalda.
Måla streck görs i gäng som det är svårt att komma in i - gängen bestämmer nyintagna
snarare än arbetsgivaren (förutsatt att man kan prestera)
Citera
2021-01-15, 10:54
  #4
Medlem
Vänd på det, jobba på vintern, som avisare på Arlanda till exempel, och var ledig resten av året. Håller du fast vid ledig vinter, så är alla jobb inom park, skog och trädgård lediga under sommaren
Citera
2021-01-15, 10:56
  #5
Medlem
auruns avatar
Asfaltsläggare är arbetsbefriade under vintern.
Citera
2021-01-15, 10:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gen3ralwhite
Hej flashback!

Vid november/december börjar ångesten bli starkare för varje dag p.g.a. mörkret. Dagarna blir kortare och solen främmande. Hur hittar man ett jobb där man jobbar sommarhalvåret och är ledig vinterhalvåret?

Har läst att detta är möjligt med hög personalomsättning, där det är möjligt att byta jobb varje år. Dock är det inte så lockande att jobba på donken eller vara personlig assistent. Andra yrken jag har sett detta vara möjligt är exempelvis sjöman men det verkar kräva en utbildning på flera år och då är det inte säkert med jobb.

Finns det något jobb där det är möjligt att slita sig i 6-8 månader för att vara ledig när vintern närmar sig?

Kan tänka mig en utbildning på några månader men då ska det garanterat leda till jobb.

Asfaltsläggare och järnvägsjobb är ofta på det viset.

Vissa företag har t.o.m så att du kvittar all övertid mot ledighet på vintern.

Ett annat alternativ är ju att säsongsjobba och spara all övertid+traktamente och sen stämpla på vintern och leva rätt gott ändå.
Citera
2021-01-15, 10:58
  #7
Medlem
EEJos avatar
Min farsa är kyrkogårdsarbetare för Svenska kyrkan. Han och alla hans kollegor jobbar säsong mars t.om. november. Hela vintern + fyra veckor under sommaren ledigt.

Jobbet går mest ut på trädgårdsarbete, typ klippa gräs, kratta, rensa ogräs, men också gräva gravar och hjälpa till vid begravningar. Ganska lugnt jobb, man går utomhus, mest ensam. Möjlighet att lyssna på musik/poddar typ hela arbetsdagen. Oftast har man en annan kollega som arbetar på samma kyrkogård, men man går var för sig förutom när man äter lunch tillsammans. Lite fysiskt ansträngande, så man får motion. Arbetstiderna är ca 7:00-15:30 vardagar, men det är hyfsat flexibelt. Krävs inte någon utbildning förutom gymnasieexamen.

Testa att höra av sig till Svenska kyrkan om detta kan passa. Annars tror jag de flesta jobb där man arbetar i trädgård/park har ledighet över vintern i och med att marken är frusen, och då kan man inte utföra särskilt mycket arbete.
Citera
2021-01-15, 10:59
  #8
Medlem
Riddarhusets avatar
Jobba på Canarieöarna under vintern
Citera
2021-01-15, 11:15
  #9
Medlem
Briasccas avatar
Mycket av jordbrukets jobb är sommartid, men ofta vill man inte anställa svenskar då de jobbar så långsamt. Granplanterare är sommarjobb, mycket enklare vårdjobb också.
Citera
2021-01-15, 11:25
  #10
Medlem
Syftar du på ledig eller arbetslös? Säsongsjobb så är du alltid arbetslös andra säsongen.
Asfaltsläggare, markgubbe (Anläggning) med fler som folk nämner, du blir varslad till vintern, sen återanställd när säsongen kommer igång.

Inom asfaltbranschen så jobbar man mycket övertid, så oftast tar folk det som lön under vintertiden, men hur dom exakt gör vågar jag inte svara, eftersom gubbarna blir varslade. Så om det finns något avtal att göra upp att få övertid utbetalt per månad trots att man inte är anställd
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2021-01-15 kl. 11:27.
Citera
2021-01-15, 11:27
  #11
Medlem
RingInteSnutens avatar
En polare byggde gärsgård... Dom var lediga när marken var frusen.
Citera
2021-01-15, 11:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Asfaltsläggare o måla streck på gatorna är två såna jobb jag vet - båda är bra betalda.
Måla streck görs i gäng som det är svårt att komma in i - gängen bestämmer nyintagna
snarare än arbetsgivaren (förutsatt att man kan prestera)
Menar du att det krävs kontakter för att få jobb inom den branschen?


Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vänd på det, jobba på vintern, som avisare på Arlanda till exempel, och var ledig resten av året. Håller du fast vid ledig vinter, så är alla jobb inom park, skog och trädgård lediga under sommaren
Hmm tänkte mer att jag tar en långresa under vintern till varmare breddgrader. Jobb inom trädgård/skog verkar vara en idé, dock verkar den marknaden vara mättad när jag googlar runt lite.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback