2021-01-14, 11:52
Medlem
Flickpojkens avatar
1. Kan man göra de i virtual box utan att de blir krångel?

2. De verkar också som om min VM, efter att jag exporterat den, tar mycket större plats än när de va i virtualbox. Hur kommer de sej?

3. Skulle också vara fin om man kunde komprimera filerna (Virtualmaskinerna). Men då måste den hälsa gå att packa upp i både Ubuntu och Kali.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-14 kl. 11:56.
Citera
2021-01-14, 13:21
Medlem
Lungcancers avatar
När du exporterar din VM så lagras den på hårddisken istället för i den virtuella maskinen. Därför tar det mer plats.
Citera
2021-01-19, 20:30
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
1. Kan man göra de i virtual box utan att de blir krångel?

2. De verkar också som om min VM, efter att jag exporterat den, tar mycket större plats än när de va i virtualbox. Hur kommer de sej?

3. Skulle också vara fin om man kunde komprimera filerna (Virtualmaskinerna). Men då måste den hälsa gå att packa upp i både Ubuntu och Kali.

Kod:
VBoxManage modifymedium disk vmnamn.vdi –compact

Den blir dock inte mindre än vad det använda utrymmet i disken är och den växer om du lägger till mer grejer på den.
Citera
2021-01-21, 11:05
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Kod:
VBoxManage modifymedium disk vmnamn.vdi –compact

Den blir dock inte mindre än vad det använda utrymmet i disken är och den växer om du lägger till mer grejer på den.

Fungerar de verkligen? Disken är krypterad också de kanske krånglar till de? Skulle va strålande om de gick så lätt!

Jag råkade allokera 100 gigabyte till disken men använde 8. När de exporteras är naturligvis lika stor som den virtuella disken.

Men om jags skriver kommandot så krymper den till den storlek som nu används på disken? Och om jag importerar den till en ny virtual box och lägger in nya saker så växer den?

Var ska man skriva in kommandot förresten? Ska jag öppna min vm och skriva in de inne i den? Jag fattar att de konstig fråga.
Citera
2021-01-21, 11:48
Medlem
hasenfrasens avatar
Enklast och snabbast är göra om installationen av den kryperade linux-VM disken och sen återställer det viktiga från en filbackup.
Citera
2021-01-25, 21:16
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Enklast och snabbast är göra om installationen av den kryperade linux-VM disken och sen återställer det viktiga från en filbackup.

Smart! De tänkte jag inte på!

Hur gör man en backup på tillexempel whonix workstation?
Citera
2021-01-25, 21:38
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Hur gör man en backup på tillexempel whonix workstation?
Citat: "There is not a great and simple way to make backups yet. Best you can do is either:
File Transfer
and/or use the export feature of VirtualBox, that will create standalone .ova files which you should be able to easily import on any other machine and/or
Create a copy of your VM files. There is some important knowledge you have to be aware of, this is documented below."

https://www.whonix.org/wiki/Backup_Whonix_VMs
Citera
2021-02-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Skulla påstå runt 350tb primär austik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in