2021-01-12, 17:03
Medlem
Lampan drar väl det som står på den, sedan stänger din termostat av och på, eller har jag missat nåt?
Citera
2021-01-12, 17:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Lampan drar väl det som står på den, sedan stänger din termostat av och på, eller har jag missat nåt?

Jag vet inte hur en värmelampa fungerar. Men så här står det på bruksanvisningen:

http://www.exo-terra.com/en/products/ceramic_heater.php

Olika avstånd och olika temperaturer. Sen styr man väl värmen med en termostat.
Citera
2021-01-12, 18:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur många watt behövs för en keramisk värmelampa att hålla 40 grader i en ugn? Tänker styra lampan med en termostat.
Vad är det egentligen som du vill uppnå? Gäller det att du håller exakt 40 grader eller kan det pendla en del? Eftersom det är närmast omöjligt för dig som lekman att lista ut det i förväg skulle jag helt sonika stoppa in en glödlampa i ugnen och se vad resultatet blir. Säg att du startar på 50 watt och efter någon timme eller två ser vad ugnen landat på. Är det mycket över 40 grader så välj en svagare lampa eller vice versa. Vill du ha mer avancerad styrning än så kan detta göras via exempelvis en Raspberry Pi.
Citera
2021-01-12, 18:27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vad är det egentligen som du vill uppnå? Gäller det att du håller exakt 40 grader eller kan det pendla en del? Eftersom det är närmast omöjligt för dig som lekman att lista ut det i förväg skulle jag helt sonika stoppa in en glödlampa i ugnen och se vad resultatet blir. Säg att du startar på 50 watt och efter någon timme eller två ser vad ugnen landat på. Är det mycket över 40 grader så välj en svagare lampa eller vice versa. Vill du ha mer avancerad styrning än så kan detta göras via exempelvis en Raspberry Pi.

Jag ska göra yoghurt. Det kan väl fluktuera några grader men inte allt för mycket. Känns onödigt att köpa flera olika lampor då de är dyra. Vill helst köpa rätt från början.
Citera
2021-01-12, 18:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag ska göra yoghurt. Det kan väl fluktuera några grader men inte allt för mycket. Känns onödigt att köpa flera olika lampor då de är dyra. Vill helst köpa rätt från början.
Då blir det genast mycket svårare eftersom det inte finns något sätt att veta energiförlusterna på just din ugn. Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att lampor är dyra, en glödlampa kostar väl runt 10 kronor. Stora problemet är väl att få tag i dem nu när det skett en närmast hundraprocentig övergång till led-lampor.
Citera
2021-01-12, 18:50
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Då blir det genast mycket svårare eftersom det inte finns något sätt att veta energiförlusterna på just din ugn. Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att lampor är dyra, en glödlampa kostar väl runt 10 kronor. Stora problemet är väl att få tag i dem nu när det skett en närmast hundraprocentig övergång till led-lampor.

Jag ska ju ha keramisk värmelampa som jag länkade till.
Citera
2021-01-12, 18:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag ska ju ha keramisk värmelampa som jag länkade till.
Problemet är ju att vi inte vet hur mycket värme som din ugn släpper ut. Visst, vi skulle kunna säga åt dig att köpa dig en värmelampa på 150 watt. Det lär ju vara tillräckligt för att få upp värmen. Vilken typ av termostat tänkte du använda och hur exakt är den?
Citera
2021-01-12, 18:57
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Problemet är ju att vi inte vet hur mycket värme som din ugn släpper ut. Visst, vi skulle kunna säga åt dig att köpa dig en värmelampa på 150 watt. Det lär ju vara tillräckligt för att få upp värmen. Vilken typ av termostat tänkte du använda och hur exakt är den?

Den här tänkte jag mig: https://shop.humle.se/utrustning/mat...rmostat-ut-300
Citera
2021-01-12, 19:05
Medlem
exceptionals avatar
Jag behöver k värdet för din ugn för att räkna ut det
Citera
2021-01-12, 22:59
Medlem
Citat:
Den här tänkte jag mig: https://shop.humle.se/utrustning/mat...rmostat-ut-300
Du behöver en fläkt inne i ugnen också om temperaturen ska bli jämn. Överväg en sous vide lösning i stället https://matlabbet.com/2018/02/18/fan...gjord-yoghurt/ Apparaten kan användas till mycket annat också.
Citera
2021-01-13, 11:52
Medlem
Citat:

Köp färdig yoghurt då om du tycker det är dyrt att testa dig fram.

Svälj en förseglad påse med mjölk samt bakteriekultur. Då håller den 37 grader tills du bajsar ut den. Men då är nog yoghurten ändå färdig.

Annars kan du väl köpa en doppvärmare där du ställer in temperaturen o sedan har du den i ett vattenbad o lägger allt i en plasthink med lock.
Citera
2021-01-13, 13:19
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur en värmelampa fungerar. Men så här står det på bruksanvisningen:

http://www.exo-terra.com/en/products/ceramic_heater.php

Olika avstånd och olika temperaturer. Sen styr man väl värmen med en termostat.
Märkligt val av värmekälla... Jag gissar att ditt kärl med yoghurt kommer bli ojämnt uppvärmt iom att det handlar om en strålningsvärmekälla. Du får testa... Det är väl bara att köpa 250W lampan och köra på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in