Citat:
Ursprungligen postat av
saganshus
Det finns ingen absolut definition av fattigdom. Oftast är det väl mer än upplevelse än ett faktum. Har man bostad, kläder och mat för dagen så är man väl inte fattig så som jag ser det.
Fattigdom brukar oftast handla om att man jämför sig med andra som har mer. Så ur det perspektivet så kan nästan alla kalla sig fattiga.
Håller med.
I ett rent ekonomiskt perspektiv när man pratar om fattigdom så kan min uppfattning vara att man måste lusläsa prislappar varje gång man ska handla mat och vara beroende av bidrag för att få ihop vardagen. Tanken att lägga sig på kvällen och undra om man bli mätt i magen nästa kväll igen, när sista inkassobrevet trillar ner i brevlådan.
Girighet spelar väll också in, man kan äga ett hus, ha en bil, familj. Man har en fast inkomst. Man har lån men man behöver inte fundera så mycket om månadens budget skenar iväg lite då och då. Men man känner sig ändå fattig för att man inte har råd med en lyxresa eller sin drömbil..
I den psykosociala aspekten kan man vara ekonomiskt oberoende men känna sig fattig för att man mår dåligt över ett händelselöst liv.
Jag känner en som har en inkomst som precis täcker hyran, han lägger mycket tid på dumpstring och livnär sig på andra kreativa sätt genom föreningar och annat. Han trivs jättebra med sitt liv och står upp för det! :-)