• 1
  • 2
2022-10-18, 11:30
Medlem
Det finns ju en 40v lång(kort) utbildning till nätverkstekniker på komvuxnivå, kan man få några jobb efter en avslutad sådan utbildning? Tänker att bara man får in en fot så kan man jobba upp sig internutbilda sig vidare. Skiter i lön etc, tänker på att det finns brist nu kommande åren, så nog borde det finnas möjlighet.
Citera
2022-10-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
1: 80K låter överdrivet men det behövs absolut mer folk inom branschen.

2: Nej du jobbar inte 24/7. Det kan förekomma att du har beredskap beroende på vart du jobbar men då är det var 4/5 vecka och du får ersättning för det, oftast en ledig dag efteråt också plus 5-10K för beredskapen och övertid när du behöver jobba under den.

3: Cisco är inte speciellt svårt och du öppnar inga fönster i cisco grejer... Har du inte pluggat nått Cisco än? Det är command line och guin som gäller där. Nu bör du även kunna en del programmering tex python men inget översvårt. Du gör oftast det mesta via ett gui med en knapptryckning eller vid en eller ett par kommandon via command line. Det är absolut inget överdrivet svårt.

4: Att tjäna 200k i Norge är inte möjligt inom detta skulle jag säga. Med bra kunskap inom säg cisco och juniper, blandat med lite brandväggskunskap lite certifikat ccnp eller liknande. 5 Års erfarenhet då ligger du runt 50k brutto om du bytt jobb 2-3 gånger.

5: Jag skulle säga att alla är rätt lika i arbetstider. Lönemässigt skiljer det lite men skulle ranka det som infra/expert som det som är mest attraktivt och liknande löner. På delad andraplats Databas/Backup. Det är mer nischat men kan nog också ge mer lön då det finns mindre folk. System och support på delat tredjeplats. Den är nog sämst.

6: Ta ciscos cert, upp till CCNP och motsvarande för Juniper. Cisco CCNP inom routing och switching samt security. Ciscos cert är överlägsna inom nätverk.

7: Citrix är nått mitt emellan och inget jag skulle satsa på.

Jag skulle rekommendera dig att titta mot säkerhet också. Inte då nätverkssäkerhet som brandväggar etc, utan riktigt itsäkerhet, pentester säkerhetsarkitektur incident response etc. Den branschen har överlägset mest behov och löner därefter.

Rätt konstig utbildning som kallar sig nätverkstekniker och typ inget av det ni kan välja har ens nått med nätverk att göra?

All den kunskapen och lägre lön än lastbilschaufförer (med OB och traktamente inräknat då....). Tragiskt låg lön.
Citera
2022-10-24, 15:21
Medlem
Någon som gått denna 40v utbildning till nätverkstekniker? Om den gav något, högst intressant med info 👍
Citera
2022-11-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokratist
Någon som gått denna 40v utbildning till nätverkstekniker? Om den gav något, högst intressant med info 👍
Gick 40v på distans, blev klar tidigare i år.
Var väldigt mycket problem med lärare och nästan alla kurser var långt under förväntan.
Hoppas verkligen att just min klass hade väldig otur med allt för det var katastrofalt dåligt 80% av utbildningen. Slöseri med nästan ett år.

Fick intrycket att på plats var det mycket bättre, vet inte hur bra.

Det jag fick ut av utbildningen kunde jag googlat mig till på någon vecka.
Kände mig verkligen inte redo att börja jobba som det efter utbildningen.
Utan annat i bagaget leder detta förmodligen inte till något jobb, möjligtvis något på juniornivå om man har tur.
Får jobba upp sig som supporttekniker eller liknande.

Så jag rekommenderar inte denna, hitta något annat eller gå en av högskoleutbildningarna istället, hört mycket bra om dem(hade gått dem om jag orkat flytta).
Citera
2023-05-16, 19:14
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lysk
Var väldigt mycket problem med lärare och nästan alla kurser var långt under förväntan.
Hoppas verkligen att just min klass hade väldig otur med allt för det var katastrofalt dåligt 80% av utbildningen. Slöseri med nästan ett år.

Utan annat i bagaget leder detta förmodligen inte till något jobb, möjligtvis något på juniornivå om man har tur.

Så jag rekommenderar inte denna, hitta något annat eller gå en av högskoleutbildningarna istället, hört mycket bra om dem(hade gått dem om jag orkat flytta).

Vart gjorde du utbildningen och hade du praktik under tiden?
Citera
2023-05-17, 05:51
Medlem
nosferatuzens avatar
Finns en nätverks tekniker utbildning jag är intresserad av där man blandar studier med praktik. Ser ut att vara en hel del praktik men utbildningen är bara 1år.

Vad kan jag förvänta mig för jobb efter en sån utbildning?
Citera
2023-06-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Vart gjorde du utbildningen och hade du praktik under tiden?
Jag gjorde den på distans. Praktik sista 10veckorna. Alla skulle få hjälp att hitta praktikplats. Två i klassen som fick praktik och de hittade själva.
Citera
2023-06-30, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lysk

Hej.

Vilken skola var det du gick utbildningen? Jobbar du med it idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in