2021-01-09, 16:03
Medlem
Fancyfruits avatar
Har kikat på att köpa läsplatta.

Idag läser jag böcker och lyssnar på ljudböcker. Gillar att kunna göra båda.

Vad jag förstått så är de två läsplattorna nästan identiska vad gäller skärm. Kobo har en inställning för blåljus, vilket skulle kunna komma till hands när man läser i sängen.
Vill veta hur de två läsplattorna står sig mot varandra. För- och nackdelar.

Några frågor jag har om dessa är:
  1. Kan man koppla Kindle Paperwhite till sitt befintliga Audible-konto?
  2. Hur många böcker stödjer att byta mellan ebook- och ljudboksformat.
  3. Kan Kobo användas för att lyssna på Audible (troligen inte). Om inte, är Kobo's utbud bra?
  4. Stödjer Kobo Clara HD ljudboksformat. Kan man byta mellan ebook- och ljudboksformat, som på Kindle.
  5. Kobo är den av de här två som stödjer epub-format, så att man kan lägga in "egna" böcker, visst?
  6. Är Kindle helt låst till Audible och Amazon. Går det att läsa svenska böcker på något sätt?

Har ni egna preferenser eller rekommendationer? Tyck till!
Senast redigerad av Fancyfruit 2021-01-09 kl. 16:06.
Citera
2021-01-09, 18:33
Medlem
BigFatCones avatar
En av mina få principer är att vägra använda hårdvara som bara stödjer egna filformat, så Kindle går bort för mig bara av den anledningen.
Citera
2021-01-10, 09:08
Medlem
Gosifs avatar
Håller med helt och hållet!
Citera
2021-01-10, 11:22
Medlem
Fancyfruits avatar
Utbudet hos Kobo verkar stå sig bra. För att inte ha talat om medlemskap hos lokala bibliotek där man kan köra eböcker, likaså. Man kan även köpa andra 3:je-parts-eböcker, vilket är mer än välkommet.

Efter lite läsning om Kindle verkar fördelarna förgått, nästan helt. Att en fördel som Kindle har med ljudböcker kopplade till eböckerna finns, tappar denna fördel värdet då nästan alla eböcker säljs separat från sin tillhörande ljudbok, och kräver ett extra köp.

Det lutar mot en Kobo Clara HD.
Citera
2021-01-10, 22:31
Medlem
felstavadds avatar
Kobo Clara är ett bra val, köpte en för ett tag sen och är mkt nöjd, bytte ut min Letto som hade många år på nacken nu. Som tidigare nämnts, Kindle och Amazon går bort även för mig, Kobon fixar de flesta format.

Oavsett vad Kobo skriver så vill jag bara uppmärksamma dig på att de flesta biblioteken inte var uppkopplade till Kobo för hemlån direkt utan man får då plocka hem på datorn och föra över till läsplattan. Om det är väldigt viktigt för dig att kunna låna direkt så bör du kolla att biblioteken där du lånar eller kan låna böcker är med på listan. Mina bibliotek var inte det och då har jag tre kommuner i mitt närområde som jag är reggad hos. Jag läser mest engelska böcker och då är Piratebaybibliotekets e-boksavdelning fullt tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in