2021-02-11, 00:19
Moderator
HelgeBuks avatar
Vi har kommit fram till att den här tråden fyller en tillräckligt viktig funktion för att klistras.

Förhoppningsvis minskar det antalet trådstarter på samma tema.

/Mod
Citera
2021-02-11, 00:26
Moderator
HelgeBuks avatar
Kan tillägga att vi har ju även alternativet "hårdvaruplånbok" som är en liten pryl liknande ett USB-minne, som sköter hela den kryptografiska processen frikopplat från din dator och sen skickar ut din transaktion till nätverket via datorn. Det innebär att dina privata nycklar ligger helt oåtkomligt även om din dator skulle bli hackad.

De största är Trezor (https://trezor.io/) och Ledger (https://www.ledger.com/).

Klart värt att överväga om man råkar sitta på obekvämt stora summor som säkert vissa gör vid det här laget.
Citera
2021-02-11, 10:46
Medlem
Klanledarens avatar
Bitwala är en krypto bank som är ett enkelt och smart alternativ för Bitcoin och Ether (SolarisBank, BitGo, Celsius).

https://www.bitwala.com/
Citera
2021-02-12, 00:07
Medlem
En fråga till alla er cryptotraderz. Om man inte är intresserad av daytrading utan att bara att investera några tusenlappar i olika valutor och ha dom i några år i förhoppningen att någon av dom helt plötsligt tok-exploderar i framtiden, typ som att spela på lotto fast över längre tidsspann. Vilken app/sida passar bäst till den här typen av inköp?
Citera
2021-02-12, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
En fråga till alla er cryptotraderz. Om man inte är intresserad av daytrading utan att bara att investera några tusenlappar i olika valutor och ha dom i några år i förhoppningen att någon av dom helt plötsligt tok-exploderar i framtiden, typ som att spela på lotto fast över längre tidsspann. Vilken app/sida passar bäst till den här typen av inköp?

För absolut enklast interface så är det nog Coinbase eller Crypto.com appen.
Båda funkar att köpa btc o annat med debitkort eller med banköverföring.
Citera
2021-02-12, 08:41
Medlem
doctor-potatos avatar
Välidgt bra och informationsrik tråd av op.

Funderar att i framtiden investera i bitcoin och då verkar alternativet med www.crypto.com passa mig bäst. Det enda jag funderar på är med skatten. För att slippa det strulet är alltså ett ISK på avanza bäst?
Har redan min långsiktiga aktieportfölj på ett ISK hos avanza så på det sättet vore det ju smidigt att även ha mina bitcoin där.

Men har jag då via avanza är det alltså bara ett certifikat? Jag äger alltså ingen bitcoins?
Citera
2021-02-12, 09:48
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-potato
Men har jag då via avanza är det alltså bara ett certifikat? Jag äger alltså ingen bitcoins?

Korrekt.

Det är bara värdepapper som är kopplade till en underliggande tillgång (bitcoin i det här fallet). Det enda du äger är alltså papper, som blir mer värda om bitcoin går upp eller mindre värda om det går ner.

Sen kan du bara tradea det under börsens öppettider.
Citera
2021-02-12, 09:49
Avslutad
Citat:

Du äger inga riktiga bitcoins, nej. Precis som om du köper pappersguld eller liknande.

Köper man bitcoins på tex Coinbase så är det väl en filosofisk fråga om man äger Bitcoins iom att man fortfarande inte har tillgång till sina nycklar. Däremot kan du ju i detta exempel lätt göra en withdrawal av Bitcoins till en egen wallet. Detta går inte med Azanza.

Vill du stötta Bitcoin ekosystemet så överväg att köpa riktiga Bitcoins, så bidrar du till all data och statistik om att Bitcoin nätverket lever och frodas. Men då har du ju eventuellt skattefrågan om du någonsin kommer att växla tillbaka dessa bitcoins till fiat.
Citera
2021-02-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
För absolut enklast interface så är det nog Coinbase eller Crypto.com appen.
Båda funkar att köpa btc o annat med debitkort eller med banköverföring.

Tack, jag har precis installerat cryptocoin och spenderat några hundralappar på random valutor. Dock undrar jag hur jag ska göra när jag vill sälja/konvertera dom till "riktiga pengar" på bankkontot (nordea)? Jag vet att jag framstår som en 5-åring när jag frågar allt det här men jag har aldrig gjort det här förr och man är ju alltid lite nojjig för att man ska bli lurad på¨något vänster.

Jag har gått in på transfer, withdraw, fiat, Euro, Sepa, tryckt på "activate"

Får upp info om att "EUR withdrawal via sepa in not ready for you yet" och att man måste depositera EUR först. Trycker på "deposit now" och har sedan gått in på nordea och gjort en internation payment till deras bank i Litauen på 1 euro. Har jag gjort rätt nu och är det bara att vänta?

Om man skulle behöva "säkra" sin vinst fort som fan till en stabil valuta, är withdrawal då det bästa sättet?
Senast redigerad av AxelArne 2021-02-12 kl. 10:53.
Citera
2021-02-12, 18:04
Medlem
XRP finns på de flesta exchanges.

Uphold fungerar bra.
Binance är också helt ok.

2 bra tips där du kan köpa direkt med fiat.
Citera
2021-02-12, 19:56
Medlem
doctor-potatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Korrekt.

Det är bara värdepapper som är kopplade till en underliggande tillgång (bitcoin i det här fallet). Det enda du äger är alltså papper, som blir mer värda om bitcoin går upp eller mindre värda om det går ner.

Sen kan du bara tradea det under börsens öppettider.

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Du äger inga riktiga bitcoins, nej. Precis som om du köper pappersguld eller liknande.

Köper man bitcoins på tex Coinbase så är det väl en filosofisk fråga om man äger Bitcoins iom att man fortfarande inte har tillgång till sina nycklar. Däremot kan du ju i detta exempel lätt göra en withdrawal av Bitcoins till en egen wallet. Detta går inte med Azanza.

Vill du stötta Bitcoin ekosystemet så överväg att köpa riktiga Bitcoins, så bidrar du till all data och statistik om att Bitcoin nätverket lever och frodas. Men då har du ju eventuellt skattefrågan om du någonsin kommer att växla tillbaka dessa bitcoins till fiat.

Okej, tack för svar. Tror jag kommer, när det blir dags, att köpa via crypto.com då en stor anledning till att jag investerar i bitcoin är att jag vill ta del av bitcoins ekosystem och hålla långsiktigt.
Citera
2021-02-12, 20:12
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Okej, tack för svar. Tror jag kommer, när det blir dags, att köpa via crypto.com då en stor anledning till att jag investerar i bitcoin är att jag vill ta del av bitcoins ekosystem och hålla långsiktigt.
(min fetning)
Klockren anledning till att investera i bitcoin.

För övrigt använder jag bl.a. crypto.com och det fungerar jättebra imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in